• 1
  • 2
2011-02-15, 20:54
Medlem
Tja,

Jag fick en läcka och körde slut på vätska förut och halva mängden i hela systemet rann ut, nu har jag fyllt på igen och den påvisar överhettning. I min haynesmanual står det att detta sannolikt är luft som stängts inne pga för hastig påfyllning och kan avhjälpas genom att man "klämmer på slangarna" med locket öppet, är det någon som har något bra tips på hur man "luftar ur" systemet?

Vätskan rann ur efter att jag stängt av motorn så jag gissar på att det är en indikering pga det ovannämnda och att kylsystemet borde vara någorlunda intakt iom att det har slutat läcka. Det ser heller inte ut att koka i expansionskärlet när jag kör.
Citera
2011-02-15, 21:01
Medlem
Mulas avatar
har du inte stopp någonstans ska det räcka med att varmköra bilen utan lock i expansionskärlet. Den måste bli riktigt varm så att termostaten öppnar (du känner det på att övre slangen blir varm).
Dra på kupevärmen fullt också så du får cirkulation genom värmeelementet. Att klämma på slangarna samtidigt som man varmkör kan hjälpa för att få ut envisa bubblor.
Citera
2011-02-15, 21:09
Medlem
toby79s avatar
Gör som Mula skrev så blir det kalas. Passa dig bara så inte fläkten hoppar igång om du har lösa kläder eller fingrar där.

Till nästa gång så vet du nu att du ska hälla i långsamt så att luften får en fair chans att komma ut igen.
Citera
2011-02-15, 21:13
Medlem
Tack för hjälpen vänner, much appreciated.

Jag märkte nu att vattenpumpen(misstänker jag) knackar litegrann när bilen är kall men försvinner när den blir varmkörd. Kan det vara luft i pumpen eller är det bara att byta skiten? har ingen lust att plana topplock
Citera
2011-02-15, 21:26
Medlem
pernila12s avatar
Ang vattenpumpen prova o koppla loss den!
I värsta fall är det topplocket!
Citera
2011-02-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pernila12
Säg inte så
Citera
2011-02-15, 21:46
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernila12
Ang vattenpumpen prova o koppla loss den!
Vattenpumpen sitter väl sjukt krångligt på 940? (Och säkert andra bilar).
Jag har för mig att man brukar byta vattenpump samtidigt som kamrem, just för att när man redan rivit isär massor för kamremmen så kan man byta vattenpump också.
Citera
2011-02-15, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Jag har för mig att man brukar byta vattenpump samtidigt som kamrem, just för att när man redan rivit isär massor för kamremmen så kan man byta vattenpump också.

På andra bilar kan det stämma, men på 940 så sitter den extremt lättåtkomligt till och drivs inte av kamremmen.

TS: Hur har du kommit fram till att det är vattenpumpen som låter och inte generator/viskokopplingen/servopumpen? Även drivremmarna kan ibland ge ifrån sig märkliga ljud.

Ang. luftningen så fyll på och kläm lite på övre samt undre kylarslang och ha värmen på max, sedan då du inte får i mer så kan du köra tills termostaten öppnar och kontrollera nivån. (både undre och övre kylarslangen ska vara varma)
Öppna locket försiktigt eller vänta en stund så den svalnat lite om du är osäker.

Lycka till.
Senast redigerad av or99 2011-02-15 kl. 23:14.
Citera
2011-02-15, 23:17
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)

Kamremmen driver ej vattenpumpen på 940.
940 behöver ej luftas på något speciellt sätt. Det burkar bara behövas på bilar som har expansionskärlet lägre än högsta punkt.

Vatten pumpen är inte svår att byta. Kan dock vara lite krångligt att få i de första bulten pga att den pressas mot toppen.

Känn så att övre slangen blir varm kan vara så att termostaten inte öppnar.
Citera
2011-02-16, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Kamremmen driver ej vattenpumpen på 940.
940 behöver ej luftas på något speciellt sätt. Det burkar bara behövas på bilar som har expansionskärlet lägre än högsta punkt.

precis! samma motor sitter ju i både 240/740 (B230) brukar räcka med att varmköra bilen så är luften ur.

Citat:
Vatten pumpen är inte svår att byta. Kan dock vara lite krångligt att få i de första bulten pga att den pressas mot toppen.

byter man lilla packningen på pumpen mot toppen så brukar det gå lätt att få det tät!

Citat:
Känn så att övre slangen blir varm kan vara så att termostaten inte öppnar.

mvh.T
Citera
2011-02-16, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fdols
Tack för hjälpen vänner, much appreciated.

Jag märkte nu att vattenpumpen(misstänker jag) knackar litegrann när bilen är kall men försvinner när den blir varmkörd. Kan det vara luft i pumpen eller är det bara att byta skiten? har ingen lust att plana topplock

sällan en vattenpump för nå oljud! känns istället på axeln till remskivan om pumpen glappar i lagret då glappa pumpar brukar läcka ur "skvallerröret"

mvh.T
Citera
2011-02-16, 09:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sx-pojken
precis! samma motor sitter ju i både 240/740 (B230) brukar räcka med att varmköra bilen så är luften ur.

byter man lilla packningen på pumpen mot toppen så brukar det gå lätt att få det tät!

mvh.T

Det är just kylarpaketet som brukar behöva luftas eftersom det sitter högt i kylsystemet (främst för att motverka problem vid kylarvätskeläckage). Man måste öppna värmen till max efter att bilen är varmkörd så att termostaten öppnar. När man sen stänger av motorn så skall man öppna kylarlocket så skall det komma ut luft i expansionskärlet. Man kan behöva upprepa några gånger.

Om kylarlocket läcker eller kylsystemet är otätt så kan det bli svårare att lufta eftersom det då inte byggs upp något tryck i kylsystemet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in