2011-02-15, 19:29
Medlem
nermedbabylons avatar
Beklagar om detta behandlats tidigare men jag kan inte hitta det.

Brukar alltid kra med ett lager med leca kulor i botten av krukan innan mitt medium vilket bestr av jord, perlite, etc. Tnkte att detta mste ju vara en sjlvklarhet fr att undvika att rtterna ruttnar i botten. Har dock lagt mrke till att rtterna "greppar" alla leca kulorna nr jag skrdat och lyfter upp allt ur krukan s sitter kulorna dr hrt som fan. Kanske inte bra? Har ven mrkt p senaste tiden nr jag tittat p "proffs" som jason0930 (Youtube) och Jorge Cervantes etc. att de inte har ngra leca kulor i botten, kr p bara jordblandning och deras rtter ser fan s mkt bttre ut n mina...

r jag helt fel ute hr? Erfarenheter av detta? Kr ni med kulor i botten eller bara ren jord?

Alla insikter uppskattas...
Citera
2011-02-15, 19:34
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermedbabylon
Beklagar om detta behandlats tidigare men jag kan inte hitta det.

Brukar alltid kra med ett lager med leca kulor i botten av krukan innan mitt medium vilket bestr av jord, perlite, etc. Tnkte att detta mste ju vara en sjlvklarhet fr att undvika att rtterna ruttnar i botten. Har dock lagt mrke till att rtterna "greppar" alla leca kulorna nr jag skrdat och lyfter upp allt ur krukan s sitter kulorna dr hrt som fan. Kanske inte bra? Har ven mrkt p senaste tiden nr jag tittat p "proffs" som jason0930 (Youtube) och Jorge Cervantes etc. att de inte har ngra leca kulor i botten, kr p bara jordblandning och deras rtter ser fan s mkt bttre ut n mina...

r jag helt fel ute hr? Erfarenheter av detta? Kr ni med kulor i botten eller bara ren jord?

Alla insikter uppskattas...
Du kanske borde avslja vad du skall odla om du frvntar dig vgledande svar! Jag antar att det r kaktus, men vilken?
Citera
2011-02-15, 19:38
Medlem
nermedbabylons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Du kanske borde avslja vad du skall odla om du frvntar dig vgledande svar! Jag antar att det r kaktus, men vilken?

Ha ha, sjlvklart hanswolf, my bad!

Vad jag odlar r indica/sativa mix CB.

Strain r Point of No Return, Warlock och Killawatt, ngn. som har erfarenhet av dessa? Har en oknd sativa dominant ocks som utgr nu med senaste skrden om ngn. vecka.
Citera
2011-02-16, 06:25
Medlem
nermedbabylons avatar
Det finns allts ingen som odlar i jord och knner fr att dela med sig om de kr med leca kulor eller inte...?
Citera
2011-02-16, 08:10
Medlem
Jonte74s avatar
Anvnd inte Leca kulor, det r om jag frstr det rtt basiska allts hgt PH.
Finns annat t.ex dessa. http://www.odlamer.se/Products/64-hy...ydrokulor.aspx
Dessa har 7 i PH och r allts bttre n Lecakulor.

Hydro r bttre =)
Citera
2011-02-16, 11:51
Medlem
brisingrs avatar
Beroende p hur skicklig man r p att vattna, ska man anvnda lecakulor eller inte.

Lecakulor i botten anvnds fr att motverka att hlen som verfldigt vatten kan rinna ut igenom hlls fria. Om man vattnar fr mycket i tidigt stadium nr rtterna inte nr nda ner och kan suga i sig vattnet samlas vattnet i jorden. Detta kan skada plantan eller orsaka mgel i rtterna.

Det r enligt vissa odlare inte bra med leca i botten utav den simpla anledningen att nr rtterna mr bra i jorden och pltsligt slr i hrda lecakulor, ska rtterna ta skada. Tycker det lter rtt frnuftigt eftersom plantan hellre vill vara i jord n slingra sig runt lecakulor.
Citera
2011-02-16, 18:52
Medlem
nermedbabylons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
Beroende p hur skicklig man r p att vattna, ska man anvnda lecakulor eller inte.

Lecakulor i botten anvnds fr att motverka att hlen som verfldigt vatten kan rinna ut igenom hlls fria. Om man vattnar fr mycket i tidigt stadium nr rtterna inte nr nda ner och kan suga i sig vattnet samlas vattnet i jorden. Detta kan skada plantan eller orsaka mgel i rtterna.

Det r enligt vissa odlare inte bra med leca i botten utav den simpla anledningen att nr rtterna mr bra i jorden och pltsligt slr i hrda lecakulor, ska rtterna ta skada. Tycker det lter rtt frnuftigt eftersom plantan hellre vill vara i jord n slingra sig runt lecakulor.

S om jag frstr det rtt s skippar jag leca kulorna och ser istllet till att det INTE rinner igenom krukan utan vattnar den halvvgs istllet under vegg fasen fr att undvika en samling vatten i botten?

Hur r det frresten med rotutvecklingen under blom? Lgger rtterna ngn. energi p rotutveckling d eller satsas allt p blommningen?

Tack fr hjlp!
Citera
2011-07-11, 03:51
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermedbabylon
S om jag frstr det rtt s skippar jag leca kulorna och ser istllet till att det INTE rinner igenom krukan utan vattnar den halvvgs istllet under vegg fasen fr att undvika en samling vatten i botten?

Hur r det frresten med rotutvecklingen under blom? Lgger rtterna ngn. energi p rotutveckling d eller satsas allt p blommningen?

Tack fr hjlp!
Inte mitt omrde alls, jag rkade bara hitta hit genom att ska om lecakulor i botten p krokor eller ovanp jorden fr att lsa p lite d jag sjlv skulle ha det.. Dock i en zinkkruka att ha p balkongen med tagetes och sommardahlior

S jag har tyvrr inget svar p din frga, jag undrar sjlv.

Dock nr du snackar rtter s blir jag nd nyfiken p om ngon av er har provat root trainers fr ert ndaml?

Kanske r gynnsamt fr rotutvecklingen?

Root trainers effekt:
http://www.unwins.co.uk/images/produ..._903_large.jpg

Root trainer insida:
http://igrowveg.com/wp-content/uploa...5/sdc10393.jpg

(Plugbox: http://www.allotment.org.uk/greenhou...bs/GPR-125.jpg)

Kul att ni intresserar er fr odling iaf ;D

Jag har planteringsjord, kogdsel (sdan p pse s jag vet inte riktigt vad det r i den) och kompost (mest pinnar och lv tyvrr) i min kruka, vad har ni?

Blomstra p det.
Citera
2012-05-22, 01:52
Medlem
Gammal trd, men lste precis detta p swecan

"Lttgrus (leca) r brnd lera. Dess pH r neutralt, det innehller inga nringsmnen och dess ojmna yta binder bde vatten och luft bra och hjlper drfr till att hlla jorden luftig."
Citera
2012-05-23, 20:04
Medlem
Neverdancessobers avatar
kr 3 plantor med blomjord med leca inkpt frdigblandad p plantaget funkar ypperligt. krde med Golden label innan men detta funkar perfa, billigt alternativ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in