2011-02-15, 18:15
Medlem
Ska ta ett bolån på 1,83 milj snart och undrar hur ni skulle dela upp/binda lånet med nedanstående räntor med tanke på hur det ser ut idag:

3 mån = 3,25%
1 år = 3,49%
2 år = 3,99%
3 år = 4,39%
5 år = 5,04%
Citera
2011-02-15, 18:29
Medlem
bernankes avatar
Omöjligt att besvara utan att veta någonting om din privatekonomiska situation. Om du vältrar dig i diamanter och lyx bör du ha allt rörligt/3-månader. Om du har tighta marginaler kan det vara bra att binda räntor, för att på så vis få en slags försäkring på dina lån.
Citera
2011-02-15, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Omöjligt att besvara utan att veta någonting om din privatekonomiska situation. Om du vältrar dig i diamanter och lyx bör du ha allt rörligt/3-månader. Om du har tighta marginaler kan det vara bra att binda räntor, för att på så vis få en slags försäkring på dina lån.

Jag har så jag klarar mig bra även om räntorna går upp några procent. Dock vill jag ju inte betala mer än nödvändigt de närmsta åren. Många säger att räntan stiger snabbt nu, mao bör man ju fundera på vad räntan ligger på om ett par år, binder jag hela lånet till 3.99% idag kan den rörliga ha hunnit dit innan detta året är slut...och därmed tjänar jag på det?

Mao funderar jag mest över hur mkt och hur snabbt den rörliga kommer stiga...
Citera
2011-02-15, 18:42
Medlem
Håller med ovanstående inlägg, men vill tillägga att jag personligen är ganska säker på att du inte förlorar några pengar genom att binda lånen till 2 samt 4år. Men... Det är som sagt en högst personlig åsikt och känsla, jag tror att man tjänar på detta upplägg.
Citera
2011-02-16, 22:02
Medlem
linoleum123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirmdc
Ska ta ett bolån på 1,83 milj snart och undrar hur ni skulle dela upp/binda lånet med nedanstående räntor med tanke på hur det ser ut idag:

3 mån = 3,25%
1 år = 3,49%
2 år = 3,99%
3 år = 4,39%
5 år = 5,04%

Jag är inne in en inte helt olik situation, dock något lägre lån. Jag valde att binda 25% på år, och resterande 75 % "rörlig" 3 mån
Citera
2011-02-18, 00:45
Medlem
buggenbus avatar
Man får väl lägga till också vilken riskaptit du har?! Dvs. om du är helt riskavert så ska du ju binda för trygghetens skull, även om du ganska sannolikt skulle få lägre kreditkostnader med rörligt.
Citera
2011-02-19, 11:24
Medlem
Men jag har svårt att se hur rörligt de närmsta 1-2 åren skulle vara billigare än att binda dessa 1-2 år? Hur menar ni, att den rörliga inte stiger förbi 1 och 2-års räntan inom kort?
Citera
2011-03-04, 01:58
Medlem
Daftdesigns avatar
Jag ska också ta lån nu nästa vecka.

Min bedömning som amatör är att räntan kommer fortsätta stiga eftersom ekonomin går bra. Men det är mycket svårt att säga vad som händer om två år. Därför kommer jag binda 50% i två år och resten rörligt eller bundet 1 år.

Sen får vi se vad som händer om två år.
Citera
2011-03-04, 14:19
Medlem
Nyligen tagit ung. motsvarande summa och band upp hela lånet på 3 år.

Svårt att säga exakt vad som är bra för dig utan att veta hur många procentenheters förändring du tål samt under vilken tid du har tänkt behålla lånet. IMO, BNP är på väg uppåt och då också räntan, alltså kan det vara smart att binda lånet på kort sikt och sen släppa lös det när konjunkturen brakar nedåt igen.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in