Det är så att jag precis skaffat katt (min första), katten är glad och lugn för det mesta men när jag ska gå och lägga mig blir den jätte leksugen och biter och attackerar fötterna som ligger under täcket, har testat att spruta vatten på nosen och lägga ner henne på golvet när hon gör det, men hon hoppar bara upp i sängen igen och fortsätter leka, finns det något bra sätt att bli av med den dåliga vanan för katten?
Aktivera på dan så att den e trött frampt kvällen, väck den när den sover på dan o lek med den, reagera inte överhuvudtaget när den busar på natten. låtsas fortsätta sova tills den tänker, shit det där får ingen reaktion, jag ger upp. Minsta reaktion och den tänker: yes! det funkar! När du sen blir arg så e det inte alls säkert att den kopplar din ilska till att du blev väckt, utan det kan te sig som ett mysterium för katten.
Funkar utmärkt om du är konsekvent. Min katt är numera som en väckarklocka. Lägger sig efter sista måltiden vid 23.30 tiden och ligger o sover tills jag går upp. Hon låter mig t.o.m. sova ända till typ kl.11.00 innan hon börjar bli otålig.
Hur gammal är den? Om den räknas som kattunge så brukar det vara så.
Mina var så i alla fall, slutade bitas o hoppa runt på kvällarna efter första året.
De flesta katter gillar att jaga tår under täcket. Jag har inte aktivt försökt träna bort sån ovana, men det är ju bra om det går. Katten tröttnar dock oftast fort och fortsätter flänga runt på golvet när det är dags för kvällens tokryck. Händer ibland katten sover i godan ro vid ens fötter och så plötsligt ska den bita i fötterna en stund, för att sen sova vidare som om inget hänt. Katter vet hur man roar sig, bara det att det kan bli besvärligt för människan som blir inblandad. Men det tar ju inte katten hänsyn till. Har ofta fått små klösmärken på händer och fötter efter kattens framfart. Har man tur lugnar katten ner sig med åldern, kattungar är klart värst när det gäller jaga tår och annat ofog.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!