2011-02-15, 16:01
Jag har en laptop från Dell (Studio 1557), som jag köpte förra året. För några månader sedan började den krångla eftersom den snabbt blev väldigt varm, t.ex. när jag såg på SVT-play och liknande, och ibland blev den överhettad och stängde av sig. Fläkten låter nästan oavbrutet nuförtiden. Jag har sett på internetforum att andra med likadan dator som mig har haft samma problem men har inte fått reda på hur detta kan fixas. Jag har löst problemet med upphettningen genom att ha en usb-kylplatta kopplad till datorn och efter det har den inte stängt av sig själv eller blivit så varm. Men problemet med fläkten kvarstår. Den surrar nästan jämt. En teori är ju att det kan vara damm i fläkten och nu undrar jag hur tryckluft på burk egentligen fungerar. Jag har kollat på undersidan av datorn men det finns inget smidig liten lucka att öppna bara för att få fram fläkten, verkar som den är väldigt svåråtkomlig, så min fråga är: Kan man blåsa med tryckluften genom fläktgallret från utsidan, och isåfall, hur kan man vara säker på att dammet försvinner och inte bara blåses in ännu längre in i datorn? Det finns både ett galler på undersidan och ett på sidan som verkar vara kopplade till fläkten eftersom det blåser ut luft från båda.
Eller kan det vara något annat fel som gör att fläkten är i gång hela tiden? Men isåfall kanske datorn inte borde ha blivit så varm att den stängt av sig?
Tacksam för svar! Från en som inte har så avancerade kunskaper om datorer.
Eller kan det vara något annat fel som gör att fläkten är i gång hela tiden? Men isåfall kanske datorn inte borde ha blivit så varm att den stängt av sig?
Tacksam för svar! Från en som inte har så avancerade kunskaper om datorer.