2011-02-15, 16:01
Medlem
Jag har en laptop från Dell (Studio 1557), som jag köpte förra året. För några månader sedan började den krångla eftersom den snabbt blev väldigt varm, t.ex. när jag såg på SVT-play och liknande, och ibland blev den överhettad och stängde av sig. Fläkten låter nästan oavbrutet nuförtiden. Jag har sett på internetforum att andra med likadan dator som mig har haft samma problem men har inte fått reda på hur detta kan fixas. Jag har löst problemet med upphettningen genom att ha en usb-kylplatta kopplad till datorn och efter det har den inte stängt av sig själv eller blivit så varm. Men problemet med fläkten kvarstår. Den surrar nästan jämt. En teori är ju att det kan vara damm i fläkten och nu undrar jag hur tryckluft på burk egentligen fungerar. Jag har kollat på undersidan av datorn men det finns inget smidig liten lucka att öppna bara för att få fram fläkten, verkar som den är väldigt svåråtkomlig, så min fråga är: Kan man blåsa med tryckluften genom fläktgallret från utsidan, och isåfall, hur kan man vara säker på att dammet försvinner och inte bara blåses in ännu längre in i datorn? Det finns både ett galler på undersidan och ett på sidan som verkar vara kopplade till fläkten eftersom det blåser ut luft från båda.

Eller kan det vara något annat fel som gör att fläkten är i gång hela tiden? Men isåfall kanske datorn inte borde ha blivit så varm att den stängt av sig?

Tacksam för svar! Från en som inte har så avancerade kunskaper om datorer.
Citera
2011-02-15, 16:06
Medlem
cannaBes avatar
Du kan blåsa rakt in och det är inte farligt, men precis som du säger, så är det inte säkert att dammet kommer ut ur chassit. Men blåser du direkt på fläkten så försvinner det i alla fall från den.

Skumläste bara igenom din text, har din garantitid gått ut? Isåfall är det ju bara att öppna den. Finns guider på internet där de visar vilka skruvar du ska lossa.

Har du fortfarande garanti så lämna in den.
Citera
2011-02-15, 16:28
Medlem
Hej och tack för svaret! Nej garantin har gått ut, men bortsett från en mindre löstagbar del i mitten, som jag tror döljer hårddisken eller något sånt, så sitter hela botten ihop med resten av datorn. Enligt instruktionsboken verkar det som man måste ta bort tangentplattan och gå den vägen för att tillslut komma åt fläkten, så det känns inte som ett alternativ för mig. Tror inte jag skulle lyckas få ihop datorn efter mig! Men kan eventuellt damm som förflyttar sig till andra delar av datorn vara skadligt på något vis?
Citera
2011-02-15, 16:32
Medlem
För eller senare får du tog ta tag i problemet och öppna datorn. Om du är osäker kan du ta bilder samtidigt som du kan kolla hur allt satt.

Annars har jag sett youtube filmer där de visar olika sätt på hur man rengör en bärbar dator och fläktar.
Citera
2011-02-15, 16:34
Medlem
Lifeafterthisones avatar
Ta kort på varje sak du skruvar bort!
brukar bara sitta några skruvar på baksidan om datorn, ta bort batteriet först.
du behöver nog inte ta bort tangentbordet för att blåsa rent den.
Citera
2011-02-15, 16:39
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LHag
Men kan eventuellt damm som förflyttar sig till andra delar av datorn vara skadligt på något vis?

Nej, så länge du inte riktar munstycket hårt och nära en kondensator så är det inte skadligt.

En kondensator kan vara sprucken och uppsvälld om man har lite otur. Där kan det komma in damm som kan orsakar fel. Elektricitetsmängden i denna kondensator kan fånga in dammet.
Citera
2011-02-15, 16:58
Medlem
Jag kan ju, efter att ha tagit ur batteriet, prova att ta bort den plattan på undersidan som går att ta bort, och se om fläkten syns den vägen men det är så långt jag vågar sträcka mig för det verkar allt för komlicerat att göra något annat, även om jag tar kort och sånt. Jag kan absolut ingenting om datorers uppbyggnad, men tack ändå för de förslagen, jag tror isåfall att det är bättre att betala någon datafirma att göra det åt mig! Men det kanske är väldigt dyrt?

Hur ser förövrigt kondesatorn ut då? Och vart brukar de sitta? Det kanske går att googla på i och för sig...
Citera
2011-02-15, 17:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ring runt till stadens lokala datorbutiker och be och få en kostnadsförslag.

Kondensatorer
Citera
2011-02-15, 19:54
Medlem
Tack så mycket för tipsen!
Citera
2011-02-15, 20:12
Medlem
King Grubs avatar
Du bör inte blåsa direkt på fläkten så den börjar snurra. Det kan förstöra kullagren i den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in