Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-03-24, 03:26
  #97
Medlem
husGUDENs avatar
Hahah vilken jäkla tråd! Fylld av människor från landet som passar på att "gå ut på stan" när de hälsar på kusinerna i Åkersberga..

Jag har klubbat otroligt mycket - i Europa, USA och Asien. Stockholms klubbliv idag är något HELT annat än vad det var för 10 år sedan.. alla vi som har dansat runt här i stan minns extasen när Detroits Vänner förändrade synen på vad vår stad hade att erbjuda iom ett par riktigt speciella fester på The Office där i Betongpalatset eller vad fan de nu kallade det.

Jag tycker att det finns bra musik och bra dansgolv som mer eller mindre varannan helg - och det spelas verkligen inte bara stenhård techno för 18-åringar från landsbygden som många så självsäkert hävdar. Byråkratin är ju som den är här i landet så det är bara att glömma att ett Berghain skulle kunna slå upp portarna med folk som står och knullar och trycker upp ecstasy i rövhålen på varandra 72 timmar i streck. Men stan är fylld av folk som älskar sin musik och bemästrar hantverket det är att bygga ett effektfullt set genom att vända vax eller spela live på diverse hårdvara.

Givetvis kommersialiseras även underground-festerna, men för den som gillar att klubba och vet vart den ska leta så är det ett skämt när man hör allt gnäll om hur hårt Stockholm suger.

Slår ju Amsterdam i klubbväg med hästlängder enligt mig (för jag hoppas att ni inte enbart baserar åsikten på att drogerna generellt är bättre på kontinenten) t ex. USA är speciellt som fan dock, där har ju klubbandet överlag en helt annan stämning - råare, kåtare, mer pistoltätt och med en helt annan house-historia t ex. Det är en annan grej.

Åker ni till Asien däremot (en del klubbar i Tokyo undantaget) så vill man bara spy. Pluggade i en asiatisk metropol ett bra tag och lärde känna en tysk som faktiskt fick igång en del bra fester - men asiatiska snubbar står ju bara och statusrunkar över en flaska Johnny Walker medans man står ensam på dansgolvet omringad av 95% horor.

Såg visserligen legenden Ken Ishii i Bangkok av alla städer på ett event sponsrat av G-Shock.. själva klubbupplevelsen var tragisk men det är en spelning jag aldrig glömmer. Guuud vad fint det var att få se Asiens finest i jävla Asien!

De legendariska festerna på Guys Bar på en känd ö i Asien var för ~8-10 år sedan helt jävla fantastiska dock. Bland det bästa jag varit på någonsin - övervintrade europeiska pundar-DJs som vände plattor i 3 dygn mitt ute i djungeln dit man då knappt kunde ta sig om man inte "visste hur". Kom man dit stannade man länge då det var lika svårt att sticka därifrån - MDMA såldes öppet i baren och samtidigt stod halva Englands chav-community, svenska handbollstjejer och ryska anabola-idioter på Full Moon Party målade som några jävla julgranar och trodde att de var på världens bästa fest.

Sydamerika har jag aldrig varit i och kan inte uttala mig om. Känns spontant som en "klubbkultur" som bygger på bra ladd, horor och medelklassungar som dansar till halv-tacky tech house (tänk: Loco Dice).
Citera
2017-03-24, 03:41
  #98
Medlem
husGUDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardia
Majoriteten av de som bor i Stockholm är inte Stockholmare. Gå runt i Stockholm, tex Östermalm, en vanlig söndagseftermiddag och du hör mest dialekter från södra och västra Sverige.

Riktiga Stockholmare har inte komplex. Få går ut på Stureplan och de senaste åren har Stockholmarna till och med flytt Södermalm pga alla inflyttade. Inget fel att vilja bo på Södermalm men de senaste årtiondet har mestadels icke-Stockholmare flyttat dit. Svårt att hitta någon som pratar ens egen dialekt. Man känner sig lite ensam.

Det finns genuina speciella ställen som vi går på. En del lever bara en sommar eller en vinter. Eftersom vi alltid bott här så kanske det är lite enklare att hitta de bra ställena.

Om man vill ha en lyckad kväll i Stockholm och inte vet något innan så kör på klassikerna. Berns, Riche, East, etc. Men planera lite innan. Beställ bord, bli inte aspackade, var beredd på att spendera pengar. Bra ställen kostar. Det är ingen välgörenhetsinrättning ni kommer till. De har enorma kostnader när det gäller hyra, personal, etc. Tänk på hur mycket det kostar att köpa en lägenhet i Stockholm och försök förstå hur det slår på lokalhyrorna. De är astronomiska för vissa ställen.

Det finns även en hel del mindre ställen som kör mer live musik, dans etc. Tänker på Nalen, Melt, Fasching, och likande. Våga lämna de stora gatorna och lägg lite tid på att hitta pärlorna.

Sen beror det lite på vad man är ute efter. Lugna middagar eller live Entertainment Las Vegas style.

Min favorit just nu är Melt som ligger på Malmskillnadsgatan. Inte sett något liknande i Sverige förut. Trångt, bra drinkar och suverän underhållning i form av burleskuppträdanden, jonglörer och jazzsångerskor.
Nu går vi inte på samma klubbar men måste dock hålla med dig om att Stockholm verkligen är en sån stad som man måste haka på någon som känner stan för att förstå potentialen.

Samtidigt är det ju det som är så skönt - fan vad man är trött på alla jävla innebandyfrillor i pappa-kläder som varvar bröl med kukmätningar av olika slag.

Som du säger så tycker jag att folk som vuxit upp här har jävligt mycket mindre att bevisa och även om vi inte sätter oss och fyllegaggar vid varje ensam själ på tuben så har jag aldrig fattat tugget om att Stockholmare är så otrevliga - fan lite attityd kan väl finnas där, men generellt är vi ju inte rädda för varandra som våra kusiner från landet ofta är (när de inte måste överbevisa att så verkligen inte är fallet).

Haha - känner att jag drar upp vår popularitet mer och mer för varje mening jag skriver.

Men obestridligt är att 99% av alla jag har vuxit upp med här i Eken ÄLSKAR sin stad och oavsett om man bor utomlands i långa perioder så kommer man alltid hem med en speciell sorts värme till skillnad från kollegorna som över jul kör hem till sina gamla bruksorter där föräldrarna finns kvar och de nästan ångar av vemod och mörka småstadshemligheter efter semestern. För att inte tala om när man själv kör genom landet - FY FAN - när jag pluggade i Luleå så var det ju mer än en gång fulla jävla lumpengrabbar från Boden kom fram och ville slå en på käften för att man.. tada!.. var stockholmare. Sköna jävla lirare alltså!

edit: Men de härliga kvinnorna på landsbygden föll ju som furor så fort man börjar stockholms-slanga lite efter två fatöl. Oh vilka fina människor de var!
__________________
Senast redigerad av husGUDEN 2017-03-24 kl. 03:44.
Citera
2017-03-25, 19:37
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av husGUDEN
Hahah vilken jäkla tråd! Fylld av människor från landet som passar på att "gå ut på stan" när de hälsar på kusinerna i Åkersberga..

Jag har klubbat otroligt mycket - i Europa, USA och Asien. Stockholms klubbliv idag är något HELT annat än vad det var för 10 år sedan.. alla vi som har dansat runt här i stan minns extasen när Detroits Vänner förändrade synen på vad vår stad hade att erbjuda iom ett par riktigt speciella fester på The Office där i Betongpalatset eller vad fan de nu kallade det.

Jag tycker att det finns bra musik och bra dansgolv som mer eller mindre varannan helg - och det spelas verkligen inte bara stenhård techno för 18-åringar från landsbygden som många så självsäkert hävdar. Byråkratin är ju som den är här i landet så det är bara att glömma att ett Berghain skulle kunna slå upp portarna med folk som står och knullar och trycker upp ecstasy i rövhålen på varandra 72 timmar i streck. Men stan är fylld av folk som älskar sin musik och bemästrar hantverket det är att bygga ett effektfullt set genom att vända vax eller spela live på diverse hårdvara.

Givetvis kommersialiseras även underground-festerna, men för den som gillar att klubba och vet vart den ska leta så är det ett skämt när man hör allt gnäll om hur hårt Stockholm suger.

Slår ju Amsterdam i klubbväg med hästlängder enligt mig (för jag hoppas att ni inte enbart baserar åsikten på att drogerna generellt är bättre på kontinenten) t ex. USA är speciellt som fan dock, där har ju klubbandet överlag en helt annan stämning - råare, kåtare, mer pistoltätt och med en helt annan house-historia t ex. Det är en annan grej.

Åker ni till Asien däremot (en del klubbar i Tokyo undantaget) så vill man bara spy. Pluggade i en asiatisk metropol ett bra tag och lärde känna en tysk som faktiskt fick igång en del bra fester - men asiatiska snubbar står ju bara och statusrunkar över en flaska Johnny Walker medans man står ensam på dansgolvet omringad av 95% horor.

Såg visserligen legenden Ken Ishii i Bangkok av alla städer på ett event sponsrat av G-Shock.. själva klubbupplevelsen var tragisk men det är en spelning jag aldrig glömmer. Guuud vad fint det var att få se Asiens finest i jävla Asien!

De legendariska festerna på Guys Bar på en känd ö i Asien var för ~8-10 år sedan helt jävla fantastiska dock. Bland det bästa jag varit på någonsin - övervintrade europeiska pundar-DJs som vände plattor i 3 dygn mitt ute i djungeln dit man då knappt kunde ta sig om man inte "visste hur". Kom man dit stannade man länge då det var lika svårt att sticka därifrån - MDMA såldes öppet i baren och samtidigt stod halva Englands chav-community, svenska handbollstjejer och ryska anabola-idioter på Full Moon Party målade som några jävla julgranar och trodde att de var på världens bästa fest.

Sydamerika har jag aldrig varit i och kan inte uttala mig om. Känns spontant som en "klubbkultur" som bygger på bra ladd, horor och medelklassungar som dansar till halv-tacky tech house (tänk: Loco Dice).

stockholm bättre än amsterdam?
Citera
2017-03-25, 22:05
  #100
Medlem
Drullknulls avatar
Det är DYRT i Stockholm, inte bara inträdet ett hinder utan främst kostnaderna för att arrangera. Skall underjorden frodas krävs billiga lokaler, utrustning, personal annars blir det stordrift med samma gamla glättiga tema d.v.s. enformigt uteliv.
Lägg till att Stockholm inte är särskilt stor gällande folkmängden vilket begränsar utbudet, med prisläget hjälper det inte att Mälardalen och Uppsala ligger runt hörnet. Städernas storlek i Norden begränsar möjligheterna till varierat uteliv.

Jag åker då och då ner till kontinenten för att gå på klubbar, en del av besökarna åker till grannländerna för en helg ett par gånger om året, men så är avstånden och kommunikationerna i Centraleuropa bra, framförallt går det att festa en helg utan bli ruinerad. Åka till Stockholm för att gå på klubbar? Icke! Rena rama rånet.
Citera
2017-03-28, 23:01
  #101
Medlem
bananajoe33s avatar
Är och varit i stockholm hela helgen, älskar utelivet här ändå fast jag är från Göteborg.
Citera
2017-03-30, 11:17
  #102
Medlem
Stockholm har bästa utelivet.
Citera
2017-03-30, 11:22
  #103
Medlem
arazals avatar
ni som tycker att Stockholms uteliv suger kan stanna kvar i era hålor ute på landet och gå på Collage, Harrys, Club 69, Jussis och andra jävla skitställen som ni kallar för disko
Citera
2017-04-01, 20:38
  #104
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av arazal
ni som tycker att Stockholms uteliv suger kan stanna kvar i era hålor ute på landet och gå på Collage, Harrys, Club 69, Jussis och andra jävla skitställen som ni kallar för disko
Fortfarande skämmigt att Stockholm, en huvudstad, inte kan erbjuda mer än gråa fasader, dryga vakter, dåliga tider och höga priser. Då festar jag hellre i Säffles o'learys. Och då säger jag detta som stockholmare.
Citera
2017-04-04, 09:08
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arazal
ni som tycker att Stockholms uteliv suger kan stanna kvar i era hålor ute på landet och gå på Collage, Harrys, Club 69, Jussis och andra jävla skitställen som ni kallar för disko

Eller så går vi ut i Kbh - en stad som faktiskt har ett uteliv att tala om.
Citera
2017-04-15, 19:07
  #106
Medlem
Billigare drinkar ... var finns de nuförtiden?

EDIT: i sthlm alltså...
__________________
Senast redigerad av petri0 2017-04-15 kl. 19:12. Anledning: förtydligande
Citera
2017-05-01, 18:19
  #107
Medlem
EVO1s avatar
Söker nån shysst nattklubb med bra drag , så Vart går man ut i stockholm nu förtiden?, har inte varit där o festa på över 10 år o minns inte då vart jag var, men ska ditt snart nån helg .,gärna nå ställe där d över 23+ så man slipper alla "ungar" är själv 33 så.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback