2011-02-15, 13:06
Bannlyst
Värmde upp 4 frysta köttbullar i micron 3-4 minuter, lätt dem va där inne 3-4 till också så det skulle svalna lite. Men vafan dem blev ju hårda när jag tog ut dem och mindre!! Varför?!
Citera
2011-02-15, 13:11
Medlem
Reaper123s avatar
Du lär har värmt dom så länge att all vätska försvunnit med tanke på att dom blev hårda! Värm på väldigt låg effekt är mitt tips, gärna i en burk med "slutet" lock så försvinner inte all vätska!
Senast redigerad av Reaper123 2011-02-15 kl. 13:15.
Citera
2011-02-15, 13:13
Bannlyst
Jag antar att mikrovågorna värmer din mat och vattnet som fanns runt dem i fryst form avdunstar. Sen finns det även vatten i köttbullarna som också försvinner när du har inne dem i mikron så jävla länge...
Citera
2011-02-15, 13:19
Medlem
Varför kör du 4st köttbullar i 3-4 minuter i micron??
Citera
2011-02-15, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av headpiker
Jag antar att mikrovågorna värmer din mat och vattnet som fanns runt dem i fryst form avdunstar. Sen finns det även vatten i köttbullarna som också försvinner när du har inne dem i mikron så jävla länge...

Nu kom ja just på att köttbullar är då bara fejk. 30-40% är bara vatten/luft dem pumpar in...
Dags för AB att skriva artikel om detta?

Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Varför kör du 4st köttbullar i 3-4 minuter i micron??

Va hungrig?
Citera
2011-02-15, 13:34
Medlem
dePauls avatar
Microugnar har hög effekt, varför det är svårt att pricka tiden exakt. Ett förslag är att köra på puls, samt placera bullarna i någon typ av microbox med ej åtsittande lock. Dessutom blir resultatet bättre om man inte "bränner" på bullarna direkt, utan låter dem ligga övertäckta med någon typ av sås, fond eller liknande.

Orsaken till uttorkning är en kombination av för lång tillagningstid och för aggressiv värme. Mikrovågorna är ju en typ av radiovågor som får vattenmolekylerna i köttet att vibrera. Denna friktion resulterar i värme vilken i sin tur driver den varma ångan ut ur köttet och ut i luften, samtidigt som kollagenet/bindväven omvandlas till gelatin. Hela denna procedur går mycket fort och är tillammans med de andra ingredienserna (lång och tråkigt förklaring krävs här) i färsen orsaken till den torra konsistensen.

~Paul~
Citera
2011-02-15, 14:34
Medlem
christerys avatar
Blir ju samma fenomen med en kanelbulle, ta en halvsunkig bulle och kör den i micron: Mjuk och mysig... precis som nybakt, men låt den va en halvtimme eller så (inte i mikron): Stenhård.

Dina 3.4 min passar för fryst mikromat á 250g inte 4 stackars ensamma bullar á kanske 25-50g
Senast redigerad av christery 2011-02-15 kl. 14:36.
Citera
2011-02-15, 15:55
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Blir ju samma fenomen med en kanelbulle, ta en halvsunkig bulle och kör den i micron
Sunkig var nog fel, torr/hård eller nåt var det jag tänkte på.
Citera
2011-02-15, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Microugnar har hög effekt, varför det är svårt att pricka tiden exakt. Ett förslag är att köra på puls, samt placera bullarna i någon typ av microbox med ej åtsittande lock. Dessutom blir resultatet bättre om man inte "bränner" på bullarna direkt, utan låter dem ligga övertäckta med någon typ av sås, fond eller liknande.

Orsaken till uttorkning är en kombination av för lång tillagningstid och för aggressiv värme. Mikrovågorna är ju en typ av radiovågor som får vattenmolekylerna i köttet att vibrera. Denna friktion resulterar i värme vilken i sin tur driver den varma ångan ut ur köttet och ut i luften, samtidigt som kollagenet/bindväven omvandlas till gelatin. Hela denna procedur går mycket fort och är tillammans med de andra ingredienserna (lång och tråkigt förklaring krävs här) i färsen orsaken till den torra konsistensen.

~Paul~

Du skriver som om du vore prosefor för nån universitet

tack för förklaringen
Citera
2011-02-15, 17:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyeFartedLOL
Du skriver som om du vore prosefor för nån universitet

tack för förklaringen
Haha, OK. Ingen orsak att tacka. Kör på långsam pulsinställning på din micro nästa gång och ha helst i någon typ av vätska.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in