2011-02-15, 12:46
Medlem
reWindizes avatar
För det första har vi ingen som helst aning om vad som var livets tändande gnista, vi vet bara ungefär under vilka förutsättningar livet uppkom. Även om universom vore nästan oändligt så kan tror jag att det är fullt tänkbart att vi är undantaget!

Vi har heller inte sett mer en enstaka planeter med vad forskarna betraktar möjlighet till liv (så vitt jag känner till inga med gynnsamma förutsättningar).

Men framför allt så gör det ingen skillnad eftersom alla dessa planeter ligger miljoner ljusår bort - vilket innebär att om vi inte hittar något sätt att komma runt fysikens lagar så tar det oss miljoner år om vi så färdas i ljusets hastighet att komma i kontakt med dem eller vice versa. Med andra ord så är hela grejen onödig och vi behöver inte bry oss om de kan tänkas finnas eller inte.
2011-02-15, 12:47
Medlem
Detta är en fråga som aldrig kan bli besvarad för universum är oändlig. Människan kommer aldrig att kunna utforska hela universum.

Detta är riktigt intressant, just pga att den frågan aldrig kommer bli löst.
2011-02-15, 12:48
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Hur tänkte han där då? Säg att vi hittar en planet 1000 ljusår ifrån som utan tvivel hyser intelligent liv, då tar det 1000 år för oss att få en signal skickad dit. Det tar också 1000 år för de att skicka tillbaka svaret. Kommunikation oss emellan skulle alltså ta 2000 år. Finns det ens planeter (eller stjärnor) på ett så kort avstånd att kommunikation skulle kunna ske så snabbt som årtionden eller sekel
Han tänkte sig kanske att vi skulle uppfinna något sätt att kommunicera snabbare än ljuset. Men det finns både planeter och stjärnor inom några tiotals ljusår, den närmaste stjärnan ligger drygt fyra ljusår bort. Epsilon Eridani ska t.ex. ha två planeter, och det solsystemet ligger drygt tio ljusår bort.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_nearest_stars
2011-02-15, 14:21
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phosphorus
Man kan väll bara spekulera om vi är ensamma eller inte.
Själv tror jag att vi inte är det, eftersom det finns möjligheter att vi inte sett planeter utanför vintergatan.
Vi har hittat typ 500 stycken i Vintergatan, de flesta av dessa har vi inte ens sett utan några smarta killar har räknat ut att en viss planet borde finnas på ett speciellt ställe. Det var inte alls längesedan vi inte kände till en enda planet utanför vårat solsystem eftersom det är så oerhört svårt att se dem.

Det finns troligtvis i storleksordningen 10-100 miljarder planeter bara Vintergatan kvar att upptäcka.
2011-02-15, 16:20
Medlem
reWindizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underteckna
Detta är en fråga som aldrig kan bli besvarad för universum är oändlig. Människan kommer aldrig att kunna utforska hela universum.

Detta är riktigt intressant, just pga att den frågan aldrig kommer bli löst.

Om det är sant att universum är oändligt (och det finns oändligt med materia) så har vi alla skäl att tro att det finns utomjordingar ja. I själva verket så har vi skäl att tro att det finns oändligt många exakta kopior av Jorden.

Men, vi har inte skäl att tro att universum är oändligt, ingen forskning pekar på det, som jag har hört talas om! Big bangteorin pekar på ett ändligt men expanderande universum.

Tilläggas kan att det universum vi känner redan är alldeles för stort för att utforskas av människan, så där har du helt rätt!
2011-02-15, 17:39
Medlem
Fangfaces avatar
Det kan även finnas livsformer som har en helt annorlunda sammansättning än vi har på jorden. Det är ingen som vet. De letar endast efter planeter som uppfyller kraven på vad VI tror är en förutsättning för liv...
2011-02-15, 18:07
Medlem
klisssters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reWindize
Men, vi har inte skäl att tro att universum är oändligt, ingen forskning pekar på det, som jag har hört talas om! Big bangteorin pekar på ett ändligt men expanderande universum.

Vad tror du skulle hända om du kommer till gränsen där universum håller på att expanderas? Skulle man bara åka in i en stor vägg?
2011-02-15, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klissster
Så sjukt idiotiskt att tro att vi är ensama i universum, helt absurt att tro det.
Det finns sjukt mycket bevis på att vi inte ska vara ensama och miljoner människor som sätt saker som inte går att förklara med någon jordlig förklaring.

En sjuk sak också är att alla levande civilisationer under alla år näms det att dom varit i kontakt med utomjordigar och hur dom förklarar hur folk, farkoster och konstiga föremål kom från himmlen.

NEJ det är inte ett sammanträffande. Det kan inte vara det!

Allt du refererar till är fallna änglar. (och Nephilim)(Och nu på senare tid även underjordsprojekt)
Senast redigerad av bluescreen 2011-02-15 kl. 19:08.
2011-02-15, 19:01
Medlem
reWindizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klissster
Vad tror du skulle hända om du kommer till gränsen där universum håller på att expanderas? Skulle man bara åka in i en stor vägg?

Haha nu är jag ingen astrofysiker, men jag vet inte, en vägg kanske är en rimlig tolkning. För universums expansion är just rummets expansion - och ett rum implicerar att det finns väggar.

Förställ dig att vi befinner oss i en ballong som blåses upp just nu - fast det inte finns något utanför ballongen.

Om du är sugen på att sätta in dig i forskningen så har du gaalet mycket läsning framför dig. Men om du är lat (som jag) så kan du titta på wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Universum så kanske du får ett hum om varåt forskningen pekar - vilket som sagt inte är åt ett oändligt universum!
2011-02-15, 19:38
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Det kan även finnas livsformer som har en helt annorlunda sammansättning än vi har på jorden. Det är ingen som vet. De letar endast efter planeter som uppfyller kraven på vad VI tror är en förutsättning för liv...

Om man får ta för sig friheten att spejsa loss lite, så kanske man kan titta i andra riktningar än just vårat universum.

Utan att gå in på något i detalj, så tänker jag mig tex, parallella universum, multiverses m,m.
För att komma dit så måste man bli en psycho-naut, lämna kroppen vill säga.
Inom Sci.Fi förekommer detta ofta, StarTrek, filmen Contact osv,.
Även mytologier och religioner innehåller ju lite utav dessa teman.
Tänker även på McKennas såkallade DMT-Tykes,

"McKenna claims that inhaling three lungfulls of vaporized DMT will give you instant access to an unrecognizable dimension inhabited by swarms of self-morphing machine creatures with the personalities of mischievous elves. ... At the peak of the DMT "flash", these pesky little tykes produce exquisitely tooled objects, somehow made of language, and hold them before your face for scrutiny. In a moment it becomes obvious that the objects they offer, however beautiful, are simply impossible. They desecrate all logic."

väldigt många upplever någon form utav kontakt med konstiga varelser/livsformer när det gäller tex, intag utav DMT eller Salvia Divinorum. Vilket även kan då ses hos tex, Mesoamerikanska kulturer som intar preparat som innehåller DMT, vars upplevelser med säkerhet speglas i deras trosuppfattning och kultur, målningar/statyer osv,.

Som sagt, tillhör avd, fria fantasier.
Men ett försök till att ge något exempel på att andra "livs"former, kanske finns närmare än man tror, fast ändo djävligt långt borta.
Puh,,,
2011-02-15, 20:18
Medlem
klisssters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reWindize
Haha nu är jag ingen astrofysiker, men jag vet inte, en vägg kanske är en rimlig tolkning. För universums expansion är just rummets expansion - och ett rum implicerar att det finns väggar.

Förställ dig att vi befinner oss i en ballong som blåses upp just nu - fast det inte finns något utanför ballongen.

Om du är sugen på att sätta in dig i forskningen så har du gaalet mycket läsning framför dig. Men om du är lat (som jag) så kan du titta på wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Universum så kanske du får ett hum om varåt forskningen pekar - vilket som sagt inte är åt ett oändligt universum!

Har ingen som helst ide på vad det skulle kunna vara men om det nu expanderas så teoretisk så måste det sluta någonstanns och då måste det bli ett stopp eller något, typ en vägg
2011-02-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Ny forskning hävdar att vi ÄR helt ensamma i universum. - hmm, det känns lite ensamt helt plötsligt. Lite tomt.

We ARE alone: Despite discovering more planets, the chances of finding ET are unlikely, says astronomer

Read more: http://www.dailymail.co.uk/sciencete...#ixzz1E1YrWKbe

Vad tror ni?

De säger inte att vi är ensamma. De säger att det inte är troligt att vi kommer att få kontakt med varandra. Och då antar jag att man utgår ifrån dagens teknik, och inte framtidens tekniska möjligheter.
För det är sant, inte ens om vi färdades i ljusets hastighet skulle vi troligtvis hinna finna utomjordligt liv under vår egen livstid. Men, om vi kan kringgå ljusets hastighet, vilket är teoretiskt möjligt kan vi finna utomjordligt liv på ett ögonblick. Maskhål.

btw: vilket "ufo-bevisen" verkar peka på, att de har denna teknik.
Senast redigerad av Rille2012 2011-02-15 kl. 20:25. Anledning: btw

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in