• 1
  • 2
2011-02-15, 10:21
Medlem
Zakramentes avatar
Tjena!

Har precis hittat min dröm bostadsrätt, slog till direkt!
Det är en utav 70 helt nybyggda lägenheten.

Eftersom de är helt nybyggda så har alla som är intresserade fått erbjudande att hyra ("Prov bo din nya lägenhet innan du bestämmer dig") i max 18 månader. Väljer man sedan att köpa loss den så dras hyran du betalt av på köpesumman.

Med rådande ovetskap ang. bostadsbubblor och liknande så känns det smartast att hyra 18 månader och sedan agera utefter rådande situation då, men är det något man ska tänka på om man hyr den?

Jag förlorar väl inget på att inte köpa den direkt eftersom hyresutgifterna får jag ju igen vid köpet?

Prisfakta:
Insats: 3,100,000kr
Avgift: 2700kr/mån

Hyra under prov bo perioden: 9000kr/mån

Om jag köper lägenheten med 4% ränta på lånet kommer det kosta mig med skattereduktion:
(((3100000*0,04)*0,7)/12) + 2700 ~ 10,000kr/mån
Citera
2011-02-15, 10:28
Medlem
Kommer insatsen att vara oförändrad? Är det samma pris om du köper den direkt som om du köper den efter 10 månader eller är priset marknadskorrigerat beroende på hur det ser ut då?
Citera
2011-02-15, 10:32
Medlem
Zakramentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Kommer insatsen att vara oförändrad? Är det samma pris om du köper den direkt som om du köper den efter 10 månader eller är priset marknadskorrigerat beroende på hur det ser ut då?

Insatsen kommer att vara oförändrad, det är fast pris på alla bostadsrätter i det nybyggda huset, men sjunker marknaden kanske man kan förhandla ner insatsen?
Citera
2011-02-15, 10:34
Medlem
nannalus avatar
Med tanke på hur ränteprognoserna ser ut nu så säger jag: Köp nu för sjutton!
Det kan du omöjligt förlora på eftersom räntorna kommer att gå upp ordentligt inom den närmaste framtiden. Så köp och bind lånet direkt.
Citera
2011-02-15, 11:22
Medlem
Nja, jag skulle förvisso rekommendera att binda delar av lånet nu. Men den korta perioden där det verkar ha varit tvivelsutan fördelaktigt att binda lånet är nog över nu tyvärr.

Tycker lösningen för TS verkar vara ett perfekt koncept. Framförallt för att se om hen trivs i lägenheten. Risken är väl dock överhängande att en person som är orolig för bostadsbubblor kommer att vara orolig för bostadsbubblor även om 18 månader.

Hyran för provbo-perioden verkar fördelaktig så det är väl bara att köra på det ett tag iaf?

TS: Hur mycket kontantinsats har du? Ponera att du lägger in 15 procent av insatsen. I så fall kommer boendekostnaden att bli < 9000 kr räknat på en 4-procentig ränta. Dock kanske det är rimligare att räkna på en ränta på 5 %.
Citera
2011-02-15, 11:55
Medlem
Zakramentes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Nja, jag skulle förvisso rekommendera att binda delar av lånet nu. Men den korta perioden där det verkar ha varit tvivelsutan fördelaktigt att binda lånet är nog över nu tyvärr.

Tycker lösningen för TS verkar vara ett perfekt koncept. Framförallt för att se om hen trivs i lägenheten. Risken är väl dock överhängande att en person som är orolig för bostadsbubblor kommer att vara orolig för bostadsbubblor även om 18 månader.

Hyran för provbo-perioden verkar fördelaktig så det är väl bara att köra på det ett tag iaf?

TS: Hur mycket kontantinsats har du? Ponera att du lägger in 15 procent av insatsen. I så fall kommer boendekostnaden att bli < 9000 kr räknat på en 4-procentig ränta. Dock kanske det är rimligare att räkna på en ränta på 5 %.

Där skon klämmer lite också, jag har inte riktigt 15% än. Har väl 10% rätt så precis, därför jag har tänkt att betala hyra och spara ihop till kontantinsats istället för att ta ett blancolån på kontantinsatsen. Det är väl smartast?
Citera
2011-02-15, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zakramente
Där skon klämmer lite också, jag har inte riktigt 15% än. Har väl 10% rätt så precis, därför jag har tänkt att betala hyra och spara ihop till kontantinsats istället för att ta ett blancolån på kontantinsatsen. Det är väl smartast?

Det låter klokt tycker jag.
Citera
2011-02-15, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zakramente

Om du kikar på prognoserna för reporäntan är upplägget inte smart i ditt specifika fall. Tror man på prognoserna lär du åka på en betydligt högre räntekostnad än vad du sparar genom att "hyra" och spara ihop 15% jämfört med att låna hela beloppet idag. Speciellt då jag anar att "hyran" ligger en bra bit över bostadsrättsavgiften. Om så inte är fallet ska du nog ta dig en funderare på vad sjutton det är för bostadsrättsförening du spekulerar i.
Citera
2011-02-16, 18:56
Medlem
Whiteliess avatar
Annorlunda sits må jag säga. Får jag fråga vad det är du binder dig till om du väljer att prov-bo i 18 månader? Vad hindrar en potentiell köpare att hyra lägenheten i 18 månader utan avsikt att köpa den och sedan lämna ifrån sig den? Är det i en storstad detta? Jag menar, det finns många som gärna hyr en lägenhet i 18 månader utan kötid etc.

Förövrigt är det väl skönt att dunka in med så mycket kontantinsats man kan avvara, minst 15%. Nu när du inte har 15%, och måste således ta blancolån för att nå upp till kravet på insats, är det väl ändå allra smartast att hyra lägenheten och spara ihop tillräckligt med pengar för att slippa ta topplån överhuvudtaget?

Dessutom är ju räntan på topplån oftast 5%>. Och dom pengarna får du ju inte tillbaka, medan hyran får du tillbaka.
Citera
2011-02-16, 20:30
Medlem
Oj det var ett förmånligt erbjudande. Jag skulle absolut hyra så länge som möjligt för att se:
vilka mer verktyg staten kommer använda
hur befintliga verktyg påverkar priserna
Citera
2011-02-16, 22:57
Medlem
Zakramentes avatar
Väljer jag att prov-bo i 18 månader så binder jag mig inte till något, behöver alltså inte köpa den efter 18 månader. Vill jag flytta därifrån under de 18 månaderna har jag dock 3 månaders uppsägningstid.

Tror detta erbjudande ges pga att det byggts flertalet hus i detta område de senaste åren samt de håller på att byggas ca 2 hus till med bostadsrätter. Så det är väldigt stort utbud just nu på lägenheter i just det området. Men om något år kommer alla vara tillsatta och det kommer återigen vara bostadsbrist såhär nära centrum. Den låga avgiften på bostadsrätten och tak våning tror jag gör att den kommer att vara väldigt attraktiv och lättsåld om 5 år

Bor i en hyfsat stor stad, ca 100k invånare och bostadsrätten är 200m från centrum.

Är nog rätt övertygad om att hyra den i 18 månader och sedan köpa loss den ifall allt känns rätt, både ekonomiskt och magkänslan.
Citera
2011-02-16, 23:08
Medlem
Vidare ser jag ingen nackdel med det här erbjudandet, om nu inte själva lägenheten har ett högre pris än likvärdiga nybyggda.
En ganska stor fördel är att du får i praktiken "låna räntefritt" i 2 år, så det är förmånligt även om du redan nu stortrivs i lägenheten och aldrig skulle vilja flytta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in