• 1
  • 2
2011-02-15, 08:26
Medlem
Som rubriken lyder så har jag börjat svettas något fuktansvärt så fort jag har ätit något.
Jag brukar inte svettas, inte ens när det är jättevarmt ute men dessa svettningar gör mig sjöblöt samt att jag blir helt kokhet. Inte som febrigt het utan mer inuti mig.
Jag har inte ont någonstans men blir totalt utslagen av det här.
När detta händer så måste jag slänga av mig nästan alla kläder och lägga mig under ett lätt täcke med balkongdörren på vid gavel. Här är det ofta minus 20 grader men ändå blir jag inte nedkyld.

Det tar någon timma innan det är över, oftast så är det ju då snart dags att äta något igen och allt börjar om från början.
Är kvinna 50+ och har klimakteriet avklarat sen länge så den lösningen kan vi skippa.

Någon som har något förslag på vad som händer med mig?
Citera
2011-02-15, 08:40
Bannlyst
Undvik starkt kryddad mat ...Och skit i rödvinet innan.
Citera
2011-02-15, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MELLONPICKER
Undvik starkt kryddad mat ...Och skit i rödvinet innan.

Dricker inte alkohol och jag vet inte hur mycket kryddor det är i tex två ostmackor och en kopp kaffe. Äter inte starkt kryddad mat. Sen kommer det här inom två tre minuter efter att jag ätit något....lite för snabbt för att vara en reaktion på själva maten, tror nog att det är en reaktion i kroppen, men kan inte räkna ut vad och varför.
Citera
2011-02-15, 08:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Dricker inte alkohol och jag vet inte hur mycket kryddor det är i tex två ostmackor och en kopp kaffe. Äter inte starkt kryddad mat. Sen kommer det här inom två tre minuter efter att jag ätit något....lite för snabbt för att vara en reaktion på själva maten, tror nog att det är en reaktion i kroppen, men kan inte räkna ut vad och varför.
Hmm när du får dom här 'svettningarna' ..Är det när du slappnar av eller är det någon annan sinnestämning då du känner att dom uppträder?
Citera
2011-02-15, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MELLONPICKER
Hmm när du får dom här 'svettningarna' ..Är det när du slappnar av eller är det någon annan sinnestämning då du känner att dom uppträder?

svaret finns i min första rad
Citera
2011-02-15, 09:11
Medlem
Jag tror du fortfarande lider av klimateriet. Varför söker du inte läkare?
Citera
2011-02-15, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheThirdBird
Jag tror du fortfarande lider av klimateriet. Varför söker du inte läkare?

Klimakteriebesvär uppstår inte 10 år igen efter de har slutat och framförallt inte tre minuter efter matintag endast............Läkarna där jag bor är inte bättre än cykelreparatörer så om jag går dit så kommer de bara att ta ett hb och be mig avvakta och söka igen om det blir värre.
Citera
2011-02-15, 10:16
Medlem
Sök läkare utanför din ort. Blir lite dyrare, men det är det värt om man får rätt hjälp.
Citera
2011-02-15, 10:30
Medlem
Citat:
Sök läkare utanför din ort. Blir lite dyrare, men det är det värt om man får rätt hjälp.

Det finns bra hjälp att få här. Så jag satsar på det i stället.
Citera
2011-02-15, 10:47
Medlem
Jag googla på svettningar & där kom en del intressant upp. Där kanske du kan hitta lite råd & tips
Citera
2011-02-15, 10:55
Medlem
Citat:
Jag googla på svettningar & där kom en del intressant upp. Där kanske du kan hitta lite råd & tips

Tack, men jag förstår inte vad du gör här på Flashback då du uppenbarligen inte har förstått vad det innebär..........

Jag tackar men din hjälp känns inte speciellt nödvändig i denna tråden.
Citera
2011-02-15, 11:31
Medlem
Lite googlande ger diagnosen ”gustatory perspiration”. Det finns inte någon entydig orsak, man pekar på en felaktig koppling mellan spottkörtlar och svettkörtlar eller en skada på nerven som går till öronspottkörteln. Fast detta verkar ge mer begränsad svettning. Det kan också finnas en koppling till diabetes, det kan ju vara något du bör kolla upp. Att svettningarna stimuleras av kryddad mat är ju givet, men både kaffe och ost nämns, så där rök din frukost/fikastund. De enda behandlingar jag sett är diverse kemikalier, som låter otrevliga för mig. Mitt råd är att söka läkare. Du kan ju säga att du misstänker ”gustatory perspiration”, eller ”svettningar från smaksinnet” om du så vill, fast det låter ju lite dumt. Framför allt kolla ev. diabetes. Så får du väl pröva dig fram till vilken mat du klarar bäst, GI-kost har rekommenderats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in