• 1
  • 2
2011-02-14, 22:18
Medlem
aTastySnails avatar
Som titeln kanske säger så skulle jag vilja ha hjälp med lite nybörjargitarr. Jag har spelat i kanske ett halvår lite då och då, men aldrig gått hos någon musiker. Kan de flesta ackord och läser tabs, dock inte noter. Fattar inte ett skit utav det om jag ska vara ärlig.
Det jag skulle vilja ha lite hjälp med, är några låtar som anpassar sig till sådana som jag, jag har sökt på google guys. Det blir bättre med personlig erfarenhet bakom, vilket jag vet att många på FB har.

Regards!
Citera
2011-02-14, 22:22
Medlem
avgns avatar
Här finns i stort sett ALLT http://www.ultimate-guitar.com/
Citera
2011-02-14, 22:24
Medlem
WesleyPipess avatar
Om du hör en låt som du vill lära dig, kolla upp tabs.
Citera
2011-02-14, 22:24
Medlem
aTastySnails avatar
Tack för den, men det jag söker är mer specifikt några låtar som är bra för nybörjare. ^^
Citera
2011-02-14, 22:27
Medlem
aTastySnails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WesleyPipes
Om du hör en låt som du vill lära dig, kolla upp tabs.
Försöker och testar mig fram, men ibland är till och med tabs svåra o.o jag förstår dem, men det är ett halvt okänt språk.
Citera
2011-02-14, 22:30
Medlem
WesleyPipess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aTastySnail
Tack för den, men det jag söker är mer specifikt några låtar som är bra för nybörjare. ^^
Det är svårt att säga. Det beror ju på vad du lyssnar på. Jag lyssnar black metal så jag kan nog inte komma med så många förslag men som sagt, lyssna igenom musik som du tycker om och ifall någon låt låter som att den är relativt lätt att spela, kolla upp tabs till den. Länken avgn postade har nästan allt.

edit:
Citat:
Försöker och testar mig fram, men ibland är till och med tabs svåra o.o jag förstår dem, men det är ett halvt okänt språk.
Ah, vissa saker är lite krångliga men ofta så finns det en teckenbeskrivning i början av tabsen. Man lär sig rätt fort!
Senast redigerad av WesleyPipes 2011-02-14 kl. 22:34.
Citera
2011-02-14, 22:37
Medlem
Oasis - Wonderwall är väl en klassisk nybörjarlåt? :P Däremot avskyr jag den men det är ett bra tips ändå! Wow!
Citera
2011-02-14, 22:44
Medlem
mistermonsters avatar
Knocking on heavens door, Save Tonight (bra för att lära sig lite snabbare ackordbyten), Hurt med Johnny Cash (relativt enkelt plock), Idas sommarvisa
Citera
2011-02-14, 22:56
Medlem
BlattBroRs avatar
Citat:
Som titeln kanske säger så skulle jag vilja ha hjälp med lite nybörjargitarr. Jag har spelat i kanske ett halvår lite då och då, men aldrig gått hos någon musiker. Kan de flesta ackord och läser tabs, dock inte noter. Fattar inte ett skit utav det om jag ska vara ärlig.
Det jag skulle vilja ha lite hjälp med, är några låtar som anpassar sig till sådana som jag, jag har sökt på google guys. Det blir bättre med personlig erfarenhet bakom, vilket jag vet att många på FB har.

Regards!

En låt jag lärde mig relativt tidigt var "Sweet Home Alabama" av Lynyrd Skynyrd :P jag har gått på gitarr i snart 7 år och det är väl en ganska bra nybörjarlåt, dock skullr jag vilja påstå att den är lite mer avancerad om du letar efter något lite svårare samt coolare. Det är nästan bara plock i låten och samma riff fortsätter i hela låten. Kortfattat är det en rätt simpel låt ... lycka till!
Citera
2011-02-14, 23:15
Medlem
aTastySnails avatar
Tack för alla mysiga svar, ska testa Sweet Home Alabama imorgon efter skolan!
Men i tabs är väl "nedersta" på skärmen låga E?
Citera
2011-02-15, 17:59
Medlem
BocadilloLocos avatar
Citat:
Tack för alla mysiga svar, ska testa Sweet Home Alabama imorgon efter skolan!
Men i tabs är väl "nedersta" på skärmen låga E?

Sweet home är ett bra val då får man in koordinationen med handen som sveper strängarna.
Citera
2011-02-15, 19:09
Medlem
Hey There Delilah är en låt som jag lärde mig riktigt fort, samma med Wonderwall och Chasing Cars. Sen när du har lärt dig ännu mer kan du ge dig på Walking in Memphis, den är medelsvår
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in