Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Ja då räntorna går upp och konjukturen ner en runda och du blir av med jobbet kan du ju sitta där med din jävla hyra på 10 papp och få ut 12...
Man måste ju se bortom dagen liksom. Vem säger att du alltid kommer att tjäna minst 22k? vem säger att räntorna inte går upp massor? vem säger att bostadspriserna inte sjunker? att ränteavdraget minskas drastiskt?
Men visst ska man bara bo ett år och är garanterad jobb så bry dig inte om sånt.
Och att endast betala 4000 för ett lån på 2milj låter väl ganska orimligt. Det bör ju även snart komma hårdare krav på amortering. vilket kan få månadskostnaden att sticka iväg ännu mer.
Jobbsituationen är jag inte direkt orolig för då det är väldigt stor efterfrågan på akademiker med min bakgrund (både före, under och efter finanskrisen)
Jag har tagit höjd för höga räntor i mina beräkningar, går de upp mot 10 % så får jag dra ned på annan lyxkonsumtion helt enkelt.
Att priserna sjunker påverkar inte mig kortsiktigt, på lång sikt så tjänar jag på sjunkande bostadspriser då jag med största sannolikhet kommer köpa en större/dyrare lägenhet nästa gång jag köper en lägenhet.
Ränteavdraget kan mycket väl minskas (tas bort), men jag tror inte att de gör de i ett läge där räntan ligger på 10 %.
Sparar ca 10k/mån som kommer användas till amortering så fort låneränta>sparräntan. Sedan kommer givetvis amorteringsbeloppet minska i takt med att räntan höjs.