• 1
  • 2
2011-02-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejjjsan123
Du har inga större pengar på banken, som säkerhet? 2.4M, t.ex 6% ränta =12 000 i månaden.
Du borde få ca 20-21 000 netto? Banken krävde ingen amortering alls?

Skulle vara spännande att se, vad som händer i Stockholm om det kom en lagändring, på att banklån måste amorteras av på 30 år.

Då hade jag 500k på banken så jag slapp topplån och dylikt. Med ränteavdraget skulle det gett en månadskostnad på 8400 kr.

Fick då ut ca 22k i månaden. Inga krav på amortering. Har inte amortera något då sparränta>låneränta fram tills nyligen.

Hur mycket lägger ni på boendet? I min "worst case"-beräkning så skulle jag lägga runt 45% av nettolönen på boendet (ex amortering).
Citera
2011-02-16, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Ja, att tillåta någon med en nettoinkomst på närmare 22.000kr ta ett lån för en kostnad på 4000kr/mån är verkligen sjukligt... Vad fan ska låntagaren hitta på med övriga 18.000kr? Vad sjutton händer om räntorna tredubblas och låntagaren endast har 10.000kr kvar? Sinnessjukt är det...

Lån borde endast beviljas upp till 2% av den disponibla inkomsten oavsett säkerhet för lånet...

För att hålla mig ontopic skulle jag gissa att ts behöver en inkomst på minst 13.500kr + avgiften netto i lön.

Ja då räntorna går upp och konjukturen ner en runda och du blir av med jobbet kan du ju sitta där med din jävla hyra på 10 papp och få ut 12...

Man måste ju se bortom dagen liksom. Vem säger att du alltid kommer att tjäna minst 22k? vem säger att räntorna inte går upp massor? vem säger att bostadspriserna inte sjunker? att ränteavdraget minskas drastiskt?

Men visst ska man bara bo ett år och är garanterad jobb så bry dig inte om sånt.

Och att endast betala 4000 för ett lån på 2milj låter väl ganska orimligt. Det bör ju även snart komma hårdare krav på amortering. vilket kan få månadskostnaden att sticka iväg ännu mer.
Citera
2011-02-16, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Ja då räntorna går upp och konjukturen ner en runda och du blir av med jobbet kan du ju sitta där med din jävla hyra på 10 papp och få ut 12...

Man måste ju se bortom dagen liksom. Vem säger att du alltid kommer att tjäna minst 22k? vem säger att räntorna inte går upp massor? vem säger att bostadspriserna inte sjunker? att ränteavdraget minskas drastiskt?

Men visst ska man bara bo ett år och är garanterad jobb så bry dig inte om sånt.

Och att endast betala 4000 för ett lån på 2milj låter väl ganska orimligt. Det bör ju även snart komma hårdare krav på amortering. vilket kan få månadskostnaden att sticka iväg ännu mer.

Jobbsituationen är jag inte direkt orolig för då det är väldigt stor efterfrågan på akademiker med min bakgrund (både före, under och efter finanskrisen)

Jag har tagit höjd för höga räntor i mina beräkningar, går de upp mot 10 % så får jag dra ned på annan lyxkonsumtion helt enkelt.

Att priserna sjunker påverkar inte mig kortsiktigt, på lång sikt så tjänar jag på sjunkande bostadspriser då jag med största sannolikhet kommer köpa en större/dyrare lägenhet nästa gång jag köper en lägenhet.

Ränteavdraget kan mycket väl minskas (tas bort), men jag tror inte att de gör de i ett läge där räntan ligger på 10 %.

Sparar ca 10k/mån som kommer användas till amortering så fort låneränta>sparräntan. Sedan kommer givetvis amorteringsbeloppet minska i takt med att räntan höjs.
Citera
2011-02-16, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karvozhort
När jag tog lån för min bostadsrätt var kraven:

Ett fast jobb med en månadsinkomst på över 60000:-
Ingen prick i registret.
Inga betalningsanmärkningar.

Kan tillägnas att lånet var på flera miljoner då det var en väldigt dyr bostad, det påverkar ju också (hur mycket du ska låna) Detta var dock för några år sedan...
Och vars fan tog du lån? Lät mycket med 60k i månaden?
Citera
2011-02-16, 15:20
Medlem
goboondocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasergun
Och vars fan tog du lån? Lät mycket med 60k i månaden?
Han tillade ju att lånet var på mer än 2 miljoner...
Citera
2011-05-31, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
Men det kanske är lite enklare att fråga på flashback istället för att försöka få tag på en bankman klockan 21:48 en måndagskväll.

Edit: Har dessvärre inget svar på TS fråga.

NÖRD
Citera
2011-05-31, 08:48
Medlem
Jag tjänade förra året ganska exakt 347 000, och fick lånelöfte på 2 miljoner.

Dock har jag handpenningen på 15%
Citera
2011-05-31, 13:34
Medlem
Kapten Klännings avatar
Jag skulle gissa på att det krävs i storleksordningen en månadslön på 26-27k (brutto), antagligen något högre och för att helt vara säker närmare 30k. Men det beror nog också lite på var i Sverige du skall köpa, om det är en villa eller bostadsrätt och hur din familjesituation ser ut.

Utöver månadslönen krävs ju även 15% kontantinsats som motsvarar 300k vid ett lån på 2 milj. Vet även att bankerna börjat införa krav på att folk skall ha sålt sina hus/lägenheter för att få lån på nya bostaden beviljat (fast det gäller ju bara om du har tidigare boende).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in