Citat:
Ursprungligen postat av sothoena
Har kikat runt lite men inte riktigt hittat nån tråd om samma fråga.
Jag har hyrt lägenhet i ca 3 år och betalat 4000-6000 kr i hyra varje månad.
Men jag är trött på att lägga pengar på boende som inte är mitt. Och jag har börjat fundera på att skaffa egen lägenhet. Är det någon som vet hur mkt banken vill att man ska tjäna ungefär i månaden för att kunna låna ca 2 miljoner? (vet att man även ska ha en kontantinsats).
Visst är det dyrt att hyra, men tänk nu också på att räntorna är på väg upp till normalnivåer (höjdes senast idag) och då blir en bostad för 2 miljoner plötsligt betydligt dyrare än en hyresrätt (utan helt bundet lån förvisso).
Vi är nu en familj om 4 personer och då räknar man lite annorlunda än för singlar, men vi lånade 2 miljoner kronor och det var verkligen maxgränsen för vad banken accepterade och då la vi 250 000 kontant också. Vi har en sammanlagd inkomst om ca 32 000 efter skatt och som sagt två barn som de räknade att det ostar 5000 kr per barn och månad att fö´upp. Men som sagt, banken gör en individuell kalkyl efter dina förutsättningar!
Idag betalar vi runt 7000 per månad för huset tror jag, men om räntan dubblas (vilket den lär ha gjort om 4-5 år) då blir ju lånet dubbelt dyrt, så man måste ha utrymme på minst + 10 000 per månad att lägga på ett så stort lån.