• 1
  • 2
2011-02-14, 21:48
Medlem
sothoenas avatar
Har kikat runt lite men inte riktigt hittat nån tråd om samma fråga.

Jag har hyrt lägenhet i ca 3 år och betalat 4000-6000 kr i hyra varje månad.

Men jag är trött på att lägga pengar på boende som inte är mitt. Och jag har börjat fundera på att skaffa egen lägenhet. Är det någon som vet hur mkt banken vill att man ska tjäna ungefär i månaden för att kunna låna ca 2 miljoner? (vet att man även ska ha en kontantinsats).
Citera
2011-02-14, 21:50
Medlem
Vad sägs om att du frågar en bank? Seriöst.
Citera
2011-02-14, 21:54
Medlem
sothoenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outblast

Sjävklart ska jag fråga en bank, men jag tänkte snabbkolla lite här och se om nån kanske tagit något liknande lån nyligen och ge nått hyffsat konkret besked
Citera
2011-02-14, 21:55
Medlem
perelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outblast
Men det kanske är lite enklare att fråga på flashback istället för att försöka få tag på en bankman klockan 21:48 en måndagskväll.

Edit: Har dessvärre inget svar på TS fråga.
Citera
2011-02-14, 22:10
Medlem
När jag tog lån för min bostadsrätt var kraven:

Ett fast jobb med en månadsinkomst på över 60000:-
Ingen prick i registret.
Inga betalningsanmärkningar.

Kan tillägnas att lånet var på flera miljoner då det var en väldigt dyr bostad, det påverkar ju också (hur mycket du ska låna) Detta var dock för några år sedan...
Citera
2011-02-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sothoena

Men jag är trött på att lägga pengar på boende som inte är mitt. Och jag har börjat fundera på att skaffa egen lägenhet. Är det någon som vet hur mkt banken vill att man ska tjäna ungefär i månaden för att kunna låna ca 2 miljoner? (vet att man även ska ha en kontantinsats).

Jag tog ett lån på 2M för ca 1 år sedan, hade då en bruttoinkomst på 29 000 kr/mån. Fick ett lånelöfte på 2,4M (skulle alltså kunna låna 2,4 M om jag ville/behövde).
Citera
2011-02-15, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Jag tog ett lån på 2M för ca 1 år sedan, hade då en bruttoinkomst på 29 000 kr/mån. Fick ett lånelöfte på 2,4M (skulle alltså kunna låna 2,4 M om jag ville/behövde).

Där har man förklaringen till varför budgivningarna skenar i vår kära stad
Citera
2011-02-15, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanyOne
Där har man förklaringen till varför budgivningarna skenar i vår kära stad

Ja det är ju sjukligt!
Citera
2011-02-15, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sothoena

Visst är det dyrt att hyra, men tänk nu också på att räntorna är på väg upp till normalnivåer (höjdes senast idag) och då blir en bostad för 2 miljoner plötsligt betydligt dyrare än en hyresrätt (utan helt bundet lån förvisso).

Vi är nu en familj om 4 personer och då räknar man lite annorlunda än för singlar, men vi lånade 2 miljoner kronor och det var verkligen maxgränsen för vad banken accepterade och då la vi 250 000 kontant också. Vi har en sammanlagd inkomst om ca 32 000 efter skatt och som sagt två barn som de räknade att det ostar 5000 kr per barn och månad att fö´upp. Men som sagt, banken gör en individuell kalkyl efter dina förutsättningar!

Idag betalar vi runt 7000 per månad för huset tror jag, men om räntan dubblas (vilket den lär ha gjort om 4-5 år) då blir ju lånet dubbelt dyrt, så man måste ha utrymme på minst + 10 000 per månad att lägga på ett så stort lån.
Senast redigerad av Wildis 2011-02-15 kl. 17:30.
Citera
2011-02-15, 20:41
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus

Du har inga större pengar på banken, som säkerhet? 2.4M, t.ex 6% ränta =12 000 i månaden.
Du borde få ca 20-21 000 netto? Banken krävde ingen amortering alls?

Skulle vara spännande att se, vad som händer i Stockholm om det kom en lagändring, på att banklån måste amorteras av på 30 år.
Citera
2011-02-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Ja det är ju sjukligt!

Ja, att tillåta någon med en nettoinkomst på närmare 22.000kr ta ett lån för en kostnad på 4000kr/mån är verkligen sjukligt... Vad fan ska låntagaren hitta på med övriga 18.000kr? Vad sjutton händer om räntorna tredubblas och låntagaren endast har 10.000kr kvar? Sinnessjukt är det...

Lån borde endast beviljas upp till 2% av den disponibla inkomsten oavsett säkerhet för lånet...

För att hålla mig ontopic skulle jag gissa att ts behöver en inkomst på minst 13.500kr + avgiften netto i lön.
Citera
2011-02-16, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejjjsan123
Du har inga större pengar på banken, som säkerhet? 2.4M, t.ex 6% ränta =12 000 i månaden.
Du borde få ca 20-21 000 netto? Banken krävde ingen amortering alls?

Skulle vara spännande att se, vad som händer i Stockholm om det kom en lagändring, på att banklån måste amorteras av på 30 år.

ja, det vore onekligen intressant.

Nu sitter man dock säkrare i båten med en lägenhet för 2 miljoner än ett hus, då ett hus har större omkostnader så man klarar lättare räntehäjningar. Sedan är det dock vansinne att inte själv fatta beslut om att amortera när räntorna är låga och man som ensamstående har den inkomsten, men det är folks eget bekymmer. när räntan höjs och bopriserna faller och man vill flytta, ja, då är det många som ångrar att de inte amorterat...för då kanske man inte ens har råd att flytta längre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in