• 1
  • 2
2011-02-14, 19:36
Medlem
Jag funderar på att köpa helikopter och fixa certifikat men undrar lite om vart man får landa. Får man landa varsomhelst med markägarens tillåtelse eller måste det vara på en flygplats eller liknande?
Citera
2011-02-14, 19:37
Medlem
Denoms avatar
Du måste få godkännande från Luftfartsverket om jag minns det rätt.

Edit: Detta gäller alltså all flygtrafik, utöver det behöver du få godkännande från markägare där du landar.
Senast redigerad av Denom 2011-02-14 kl. 19:44.
Citera
2011-02-14, 19:40
Medlem
systems avatar
Citat:
För att få landa en helikopter behövs markägarens tillstånd
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article240114.ece
Citera
2011-02-14, 19:44
Medlem
Du måste nog ha tillstånd för det... Tror jag.
Citera
2011-02-14, 19:45
Medlem
Mitander1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article240114.ece
Så du kan alltså skrota dina idéer om att landa vid Mcdonalds på E18 och ta en burgare helt casualt
Citera
2011-02-14, 19:49
Medlem
Kalle81s avatar
du får landa var du vill tror jag. Nu var det en ambulanshelikopter som landa nere vid pendeltågstation vid mig nyss och det kom en bil och hämta piloten det var bra landat av dem
Citera
2011-02-14, 19:50
Medlem
BocadilloLocos avatar
Han får inte landa var han vill. Han får inte heller flyga hur eller var han vill. Är de här en tanke du fick bara sådär eller något du verkligen gått och grunnat på?
Citera
2011-02-14, 19:54
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
du får landa var du vill tror jag. Nu var det en ambulanshelikopter som landa nere vid pendeltågstation vid mig nyss och det kom en bil och hämta piloten det var bra landat av dem
Ambulans- och polishelikoptrar har en förmåga att tänja på gränserna gällande var man får landa eller ej.
Citera
2011-02-14, 21:06
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-W-E
Jag funderar på att köpa helikopter och fixa certifikat men undrar lite om vart man får landa. Får man landa varsomhelst med markägarens tillåtelse eller måste det vara på en flygplats eller liknande?
Är du medveten om vad det kostar?
Citera
2011-02-15, 15:07
Medlem
Tror du kommer lära dig vad du får göra och inte göra när du väl börjar ta certet...

Sen får du ju tänka på att inte köpa vilken helikopter som helst. För du får bara flyga de helikoptrar som man tränar på och tar certet på. Vilket oftast brukar vara Robinson R22 eller R44.

Inte bara att köpa sådär, bör ju tänka igenom det en del
Citera
2011-02-15, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Är du medveten om vad det kostar?
Ja, och det finns ju ett flertal bilar som är dyrare än en helikopter. Så varför inte köpa en helikopter istället?

Citat:
Ursprungligen postat av 39-1900
Tror du kommer lära dig vad du får göra och inte göra när du väl börjar ta certet...
Jo, men det känns ju lite dumt att ta ett cert. bara för att få veta det, och sen få veta att man inte får köra eller liknande.

Citat:
Sen får du ju tänka på att inte köpa vilken helikopter som helst. För du får bara flyga de helikoptrar som man tränar på och tar certet på. Vilket oftast brukar vara Robinson R22 eller R44.

Inte bara att köpa sådär, bör ju tänka igenom det en del

Ja de är klart, men jag har inte tittat så mycket på det än utan har bara funderingar. Men tack för hjälpen.
Citera
2011-02-15, 19:34
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Ta en titt här:

http://www.transportstyrelsen.se/pub...nts/PDF151.pdf

Det är utdrag ut BCL (Bestämmelser för Civil Luftfart) gällande helikopterlandningar och -starter. I korthet så får du göra så, så länge det sker vid enstaka tillfällen och alla säkerhetskrav uppfylls (säkra in- och utflygningsvägar m m) om du har markägarens tillstånd. Ska du göra det ofta lär du behöva söka tillstånd från Transportstyrelsen för det, fan vet hur det går till, men jag föreställer mig att det krävs lite inspektioner och avgifter samt en helvetes pappersexcercis, som allt annat som har med transportstyrelsen att göra.

Sedan behöver du bara en halv mille för att lära dig flyga, och 1-2 miljoner att köpa helikopter för. Plus förstås löpande kostnader för försäkring, underhåll, bränsle och förvaring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in