• 1
  • 2
2011-02-14, 18:01
Medlem
Fick Mirta utskrivet mot depression/ngest och propavan fr att kunna sova. Frsta natten somnade jag ganska omgende och sov hela natten ~8-9h kanske, vaknade och allt kndes som om nn stoppat bomull i hela skallen p mig och det tog en timme + en panna kaffe o vakna till liv. Det var ox den enda natten jag kunnat somna nu r allt precis som tidigare man ligger smnls till 4-5 p natten och lyckas eventuellt o somna OM det inte r ngra pltsliga ljud fr d vaknar man o e tvrpigg igen.

Dessutom s har tlamodet frsvunnit, kan tnda till p alla cylindrar fr en skitsak. ngesten r i princip borta men jag knner ngon form av inre oro i bakhuvudet och vill/vgar inte sluta med mirta pga att allt skulle komma tillbaka fast vrre. Har iof alltid haft smnsvrigheter men det beror nog mest p att jag dricker otroliga mngder kaffe skulle jag inte gra det skulle jag klttra p vggarna (ja jag blir lugn p koffein var tvungen o dricka kaffe nr man var p krogen med).

Depressionen blev som vrst efter en del hndelser och jag klarade inte av vardagen. Lkaren pstr att jag har ev varit deprimerad hela mitt liv tror sjlv p ngon bokstavskombo.

Till saken:
Hur i helsike ska jag kunna somna runt 23 och vakna vid 6-7? Sluta med kaffe blir bara vrre. Aktivera sig fr att bli utmattad gr inte fr huvet vill inte sova. Har frskt f tag p lkaren som skrev ut skiten men hon e aldrig p plats.
Citera
2011-02-14, 18:21
Medlem
turfs avatar
Sluta med kaffet och VNJ DIG AV MED DET. Kan ta tid (och jobb) att vnja dig av med det men nr det vl r gjort lr du sova bttre.(Skulle tippa MINST en mnad, antagligen tv mnader eller mer)
Sjlv fr jag sklart jttesvrt att sova av just kaffe, men ven choklad. (Tog ett tag innan jag frstod att choklad gjorde att jag lg vaken halva natten...)

Jag har erfarenhet av bde Mirtazepin och Propavan och om du ej lyckas sova trots att du ter dessa lkemedel br du nog vara ytterst skeptiskt mot kaffet. (Eller ngot annat du ej nmner)

Alla r vi olika men jag tror starkt p det jag skriver. Behver du ngot fr att bli lugn fr du hitta ntt annat istllet fr kaffet. Rdfrga lkaren.

Dehr r bara mina tankar jag fr efter att lst ditt inlgg, hoppas det kan va till nn hjlp! Lyckatill!

EDIT: Meditation/djupandning hjlper mig att sova. Klart underskattat.
Citera
2011-02-14, 18:45
Nn, du har ftt fel medicin! Hr r den riktiga:
http://www.freewebs.com/mulla_krekar...Mullazapin.jpg

Men jo, jag har haft den kombinationen. Den fungerade sdr...
Citera
2011-02-14, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FSMstefan
Fick Mirta utskrivet mot depression/ngest och propavan fr att kunna sova. Frsta natten somnade jag ganska omgende och sov hela natten ~8-9h kanske, vaknade och allt kndes som om nn stoppat bomull i hela skallen p mig och det tog en timme + en panna kaffe o vakna till liv. Det var ox den enda natten jag kunnat somna nu r allt precis som tidigare man ligger smnls till 4-5 p natten och lyckas eventuellt o somna OM det inte r ngra pltsliga ljud fr d vaknar man o e tvrpigg igen.

Dessutom s har tlamodet frsvunnit, kan tnda till p alla cylindrar fr en skitsak. ngesten r i princip borta men jag knner ngon form av inre oro i bakhuvudet och vill/vgar inte sluta med mirta pga att allt skulle komma tillbaka fast vrre. Har iof alltid haft smnsvrigheter men det beror nog mest p att jag dricker otroliga mngder kaffe skulle jag inte gra det skulle jag klttra p vggarna (ja jag blir lugn p koffein var tvungen o dricka kaffe nr man var p krogen med).

Depressionen blev som vrst efter en del hndelser och jag klarade inte av vardagen. Lkaren pstr att jag har ev varit deprimerad hela mitt liv tror sjlv p ngon bokstavskombo.

Till saken:
Hur i helsike ska jag kunna somna runt 23 och vakna vid 6-7? Sluta med kaffe blir bara vrre. Aktivera sig fr att bli utmattad gr inte fr huvet vill inte sova. Har frskt f tag p lkaren som skrev ut skiten men hon e aldrig p plats.

Du kan prova att lgga till Lyrica till natten.
Det skall vara en lg dos, 50-100 mg.

Du somnar garanterat.

Tar sjlv mirtazapin (45 mg) och Lyrica (50 mg) till natten.
Voxra (150 mg) och Fluanxol (0,5 mg + 0,5 mg) p dagen.

Stvel-Anders

P.S. Lgg av med Propavan!
Senast redigerad av Stvel-Anders 2011-02-14 kl. 22:14. Anledning: Tillgg
Citera
2011-02-26, 20:04
Medlem
Nu kade dom dosen p Mirta till 60mg och s fick jag Atarax s jag skulle ha lttare att sova. Men same shit fortfarande. Hller p o drar ner p kaffet men det beror inte p det nd.
Citera
2011-02-26, 22:50
Medlem
turfs avatar
Citat:
Nu kade dom dosen p Mirta till 60mg och s fick jag Atarax s jag skulle ha lttare att sova. Men same shit fortfarande. Hller p o drar ner p kaffet men det beror inte p det nd.
Lycka till! Hoppas det vnder till en ljusning!
Citera
2011-02-27, 01:21
Medlem
Sweeper80s avatar
Gosh! Dosen Mirta ska MINSKAS om du ska kunna sova bttre. Inte kas. Ju mindre dos, desto mer antihistaminframkallande. Ju mer antihistamin, desto mer sederande. Vill du sova - prova 15 mg Mirta!
Citera
2011-02-27, 17:55
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Gosh! Dosen Mirta ska MINSKAS om du ska kunna sova bttre. Inte kas. Ju mindre dos, desto mer antihistaminframkallande. Ju mer antihistamin, desto mer sederande. Vill du sova - prova 15 mg Mirta!

allts det handlar mer om dagtrttheten som fljer dagen efter, just nr man tar det p kvllen innebr en hgre dos kad smnigthet
Citera
2011-02-27, 21:44
Medlem
heinos avatar
Koffein kar stresshormonet kortisol. Mirtazapin snker halterna av kortisol.
Generellt stt s verkar ngest och depression hnga ihop med fr hga halter av stresshormoner.
Citera
2011-02-27, 21:47
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
allts det handlar mer om dagtrttheten som fljer dagen efter, just nr man tar det p kvllen innebr en hgre dos kad smnigthet

Nej, s r det inte. ka antihistamineffekt ger kad smnighet p kvllen.
Citera
2011-02-27, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80

Hade 15mg sen s kade dom p den till 60mg och jag mrker ingen strre skillnad med smnen p 15 och 60mg
Citera
2011-02-28, 00:21
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Hade 15mg sen s kade dom p den till 60mg och jag mrker ingen strre skillnad med smnen p 15 och 60mg

Skitmedicin h t. Prova Valdoxan s fr du se p grejer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in