Citat:
Hela idén med formuläret är just den diskussionen som du precis har inlett. De flesta är inte medvetna om hur mycket Rawls påverkat och påverkar utan någon som helst grund i hur människor verkligen fungerar. Något som bara går att visa om teorin testas.
Kritiken mot teorin kommer först när den ska internationaliseras och Rawls då börjar upptäcka hur människor inte lutar sig på de ideal som vänsterliberaler håller högt. Teorin blir starkt nationalistisk och kritiken mot den kommer från kosmopolitisk håll.
Det närmaste vi kan komma förverkligandet av Rawls teori med praktiska exempel är den nordiska välfärdsdemokratierna, 1950-1985, ett system som i princip avvecklat sig självt. Just på grund av den kritiken som du framfört mot Rawls, människor tenderar att värdera annat än det som ”vi” vill att de ska.
Däremot måste jag vara självkritisk, jag har missat ett alternativ i formuläret, den utilitarism som Rawls var kritisk mot.
Kritiken mot teorin kommer först när den ska internationaliseras och Rawls då börjar upptäcka hur människor inte lutar sig på de ideal som vänsterliberaler håller högt. Teorin blir starkt nationalistisk och kritiken mot den kommer från kosmopolitisk håll.
Det närmaste vi kan komma förverkligandet av Rawls teori med praktiska exempel är den nordiska välfärdsdemokratierna, 1950-1985, ett system som i princip avvecklat sig självt. Just på grund av den kritiken som du framfört mot Rawls, människor tenderar att värdera annat än det som ”vi” vill att de ska.
Däremot måste jag vara självkritisk, jag har missat ett alternativ i formuläret, den utilitarism som Rawls var kritisk mot.
Men jag undrar, varför finns det inte akademisk kritik mot Rawls utifrån människors natur?
Nozick är en libertarian som driver sin egen agenda (som är ännu mer orealistisk).
Sen kom det en grupp så kallade kommutarianer, som lästes på 1980-talet men rätt snabbt försvann på 1990-talet. De ansåg att Rawls inte tog hänsyn till mänskliga gemenskaper. Dock verkar de inte haft något egentligt alternativ. Jag har försökt läsa dem lite men kommer inte ihåg något konkret.
Det fanns högerpersoner som kritiserade Rawls men då främst för att de var emot all slags välfärd.
För närvarande kommer väl kritiken från vänster. När man googlar på Rawls och läser akademiska forum (ex reddit) är den främsta kritiken att han inte tog hänsyn till "historiskt diskriminerade grupper". Eller att han inte var tillräckligt feministisk. De f n mest populära efterföljare till Rawls är kanske Sen och Nussbaum, som inte kritiserar Rawls (bristande) människoförståelse, utan snarare bygger vidare och skapar ytterligare rättigheter.
Det är t o m så att Rawls för närvarande ses som "höger", eller används av personer som ser sig som centristiska eller klassiska liberaler.
Det är iaf mitt intryck, har jag fel? Har jag missat något?