2011-02-14, 01:35
Medlem
ChriizZs avatar
Tjaa, har haft min umx49 i 1 år nu, allt funkar bra men.. de flesta knapparna funkar inte när ja trycker på dom eller "skruvar"

Använder umx49 på FRUITY LOOPS

"knappen" som funkar är pitch bend och otave shift, resten fungerar inte? varför? måste jag binda dom? på något sätt?

har försökt klura ut det i 1 år nu, läst manualen men har inte funnit ett svar hur detta skall gå tillväga !

tacksam för svar!
Citera
2011-02-14, 02:14
Medlem
...as...s avatar
Det är inte så att du ska ha någon preset inställd för just det programmet du håller på med?

Jag har en m-audio ozonic49 som måste vara inställd på preset 4 för att fungera med reason tex.

Maila behringer annars så hjälper dom dig nog.
Citera
2011-02-14, 02:21
Medlem
ChriizZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ...as...
Det är inte så att du ska ha någon preset inställd för just det programmet du håller på med?

Jag har en m-audio ozonic49 som måste vara inställd på preset 4 för att fungera med reason tex.

Maila behringer annars så hjälper dom dig nog.
hänger inte med just nu, vad är preset?
Citera
2011-02-14, 02:30
Medlem
...as...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChriizZ
hänger inte med just nu, vad är preset?

Förinställning av midi-mapping. Så att kontrollen gör det den ska göra när du trycker på en knapp eller tangent tex. Dom är logiskt (oftast) mappade så att it make sense när man använder olika program. Har du kollat om det finns något på FL:s hemsida. Någon liten patch eller så för keyboard-detections?
Till många klaviaturer följer det med ett program så man kan skapa sina egna sheman om man inte är nöjd med fabriksinställningarna.

Om jag kör reason så har jag preset 4. Om jag ska köra cubase så kör jag preset 8 osv.
Jag har 10 preset på mitt klaviatur. Använder bara ett just nu då jag bara använder reason.
Senast redigerad av ...as... 2011-02-14 kl. 02:33.
Citera
2011-02-14, 02:38
Medlem
ChriizZs avatar
Citat:
Förinställning av midi-mapping. Så att kontrollen gör det den ska göra när du trycker på en knapp eller tangent tex. Dom är logiskt (oftast) mappade så att it make sense när man använder olika program. Har du kollat om det finns något på FL:s hemsida. Någon liten patch eller så för keyboard-detections?
Till många klaviaturer följer det med ett program så man kan skapa sina egna sheman om man inte är nöjd med fabriksinställningarna.

Om jag kör reason så har jag preset 4. Om jag ska köra cubase så kör jag preset 8 osv.
Jag har 10 preset på mitt klaviatur. Använder bara ett just nu då jag bara använder reason.
det är sjukt men asså alla tangenter funkar på pianot och pitch bend och 2 knappar till som ja insåg nyss men resten som pitch funkar inte och reverb depth osv osv.. har kollat inställningarna i fruity loops men ser inte att mitt piano står med utan andra, men det står att min är aktiv som usb ljudenhet (generic controller)
Citera
2011-02-14, 03:16
Medlem
ChriizZs avatar
Fixade det!!!! wohoo
Citera
2011-02-14, 03:41
Medlem
...as...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChriizZ
Fixade det!!!! wohoo

Hur gick du tillväga? Kan ju vara bra för andra som kanske stöter på samma problem?
Citera
2011-02-14, 04:07
Medlem
ChriizZs avatar
Citat:
Hur gick du tillväga? Kan ju vara bra för andra som kanske stöter på samma problem?
Följde den hära texten :O gick ju hur bra som helst!

This is one of the stupid restrictions in FL Studio. Why it still works as it does (that is, not responding by default to incoming mod wheel data and passing it on to the currently selected plugin instrument!) I will never know. In ALL other hosts that I know of, once you insert a plugin instrument, Mod Wheel (CC 1) is passed through to it.

I really hope it will be fixed for the FL 9 release as this is quite annoying.

A good work around is to open the instrument, click the little arrow in the top left corner. Then select "Browse Parameters". A list of plugin parameters should be seen in the browser. Scroll down all the way to the end where you start seeing MIDI CC 0, MIDI CC 1 (mod wheel), MIDI CC 2.. etc. Select MIDI CC 1 (Mod Wheel) parameter and right click it. Then select "link to controller". Now simply move your mod wheel on the keyboard. A link has been made for that particular instance of a VSTi.

The problem with this is that if you do it for another synth, you will lose the first link (unless you untick the avoid conflicts button in which case it might work).

I do hope Image Line plan to fix this rather silly way mod wheel is assigned. It should be just like the pitch bend and always available for whatever VSTi is currently in focus or selected on the step sequencer.

Cheers!
bManic
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in