2011-02-13, 21:59
Medlem
shogun-rs avatar
Ett företag som definitivt förtjänar en egen tråd är Argex Mining RGX.V noterat på venturelistan i Kanada. Argex har på kort tid börjat utvecklingen mot produktion. Skall skriva lite kortfattat idag och sedan fylla i med annat som är bra och veta och nyheter allteftersom dom kommer.

Argex intressanta område för stunden heter La Blache, företaget har inte bara en metall där utan 3 stycken som var för sig troligtvis skulle göra det lönsamt att bryta. Dessa metaller är dessutom 3 som anses viktiga och efterfrågan spås stiga rejällt. Metallerna är Järn, Titan och Vanadin. Järnhalterna är normala med vad som brukar hittas i järnfyndigheter, titanhalterna ligger kring 20%. Dessutom undersöks möjligheterna att kunna utvinna krom som en restprodukt.

Marknadsvärdet är drygt 50 MCAD. Frågan är vad man får för detta?

Om vi först tittar på värdet som finns i backen så beräknas "in-situ" värdet till 48 Miljarder USD. Vilket betyder att företaget idag är värderat till 0.1% av dom resurser dom sitter på (då är deras övriga intressanta områden ej medräknade).

Hade företaget bara haft resurser i backen och inget mer hade det varit en sak men företaget jobbar snabbt framåt. Senaste nyheten visade på att det är teknologiskt möjligt att utvinna 99.8% TiO2. Resursklassificering, scoping-study är beräknade till sista mars. Miniplant är på gång.

Företaget beräknar att börja producera Q2-2012.

Det jag är mest intresserad av är vad IRR blir i % med dom halterna som finns i marken, 3 (eller 4) metaller med bra halter.

Nu vet man ju inte hur scoping-study kommer se ut men jag skulle vilja säga att det här är ett av dom bättre företag som jag har sett genom åren.

Fortsättning följer....
2011-02-13, 23:19
Bannlyst
Ser dock att den just nu handlas på ATH, så fallhöjden är ganska stor om något går snett.
2011-02-14, 00:00
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noe74
Ser dock att den just nu handlas på ATH, så fallhöjden är ganska stor om något går snett.

Visst är det så. Så är det ju alltid. Frågan är ju vad som skulle gå snett just nu. Resursen finns, tekniken finns, att det skulle vara olönsamt att producera med ~40-50% järn ca 20% titan och ansenlig mängd vanadin är ganska obefintligt. Vad ett företag skall värderas till med 48 Miljarder US$ i backen kan diskuteras. Sätter ett brett spann som förekommer 1-30% men definitivt inte 0.1%.

Timing är väldigt svårt även om det är något som jag säkert lägger halva min tid på för att försöka förutsäga. Rekyl går inte att utesluta men skall jag vara ärlig så är detta bolag ett av dom bolag som jag knappt vågar sitta utan.

Denna veckan är en TiO2-konferens och RGX CEO är där och skall prata om Ti och utvinning.

Observera att jag är inte här för att haussa aktier utan mer för att informera.

MvH
2011-02-14, 08:31
Medlem
Valfrids avatar
Hur ser kassan ut? Kommer bolaget behöva stärka kassan via nyemission eller tänker man sig kanske lösa finansieringen via en partner tex?
2011-02-14, 11:04
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Hur ser kassan ut? Kommer bolaget behöva stärka kassan via nyemission eller tänker man sig kanske lösa finansieringen via en partner tex?

Skall jag vara ärlig vet jag inte exakt hur finansieringsbiten är tänkt, dock så TROR jag att dom har tänkt ta lån. Dock så behöver man ju oftast en scoping-study för att visa ekonomin i det hela,den lär ju dock knappast vara något problem med dom halterna och 3(4) metaller.

Visst finns det en del osäkerhetsmoment kvar, scoping-study'n kommer ge svar på dom flesta. Ekonomi, produktionsmängd tex. Sedan kommer dom behövs använda speciell teknik eftersom dom skall extrahera både Järn, Vanadin, Titan och troligen Krom ur malmen. Det är inte så vanligt. Men vet att dom jobbat på tekniken.

Problemet är att väntar man till scoping-study'n släppts så kan man få köpa betydligt högre. Därför försöker jag läsa mellan raderna. Inte så vanligt att man får möjlighet att köpa ett företag som fortfarande är värt 0.1% av sina resurser (in-situ), ej medräknat övriga fyndigheter och har lite mer än 1 år till produktion.

Men för att ta ett tankeexperiment bara för att visa hur ofantligt mycket dom sitter på. Skall dom producera i 100 år från sin La Blache så måste dom gräva upp 500 Miljoner US$ /år. Kostnaden att producera lär knappast vara mer än 50%, så räkna med det. 500 *0.5 = 250 M$.

Vilket ger att företaget är värderat till 1/5-del av kassaflödet i det fallet. Jag brukar vara supernöjd om jag hittar ett som är värderat till 1 gånger kassaflöde. Visar lite på vilken trolig potential som finns.

Observera att ovanstående bara är ett tankeexperiment och att vi inte vet hur produktionsplanen ser ut än. Dom kommer dock knappst gå på full produktion med en gång eftersom dom vill producera så snabbt, utan öka successivt.

http://www.argex.ca/
2011-02-14, 11:55
Medlem
Valfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Skall jag vara ärlig vet jag inte exakt hur finansieringsbiten är tänkt, dock så TROR jag att dom har tänkt ta lån. Dock så behöver man ju oftast en scoping-study för att visa ekonomin i det hela,den lär ju dock knappast vara något problem med dom halterna och 3(4) metaller.

Visst finns det en del osäkerhetsmoment kvar, scoping-study'n kommer ge svar på dom flesta. Ekonomi, produktionsmängd tex. Sedan kommer dom behövs använda speciell teknik eftersom dom skall extrahera både Järn, Vanadin, Titan och troligen Krom ur malmen. Det är inte så vanligt. Men vet att dom jobbat på tekniken.

Problemet är att väntar man till scoping-study'n släppts så kan man få köpa betydligt högre. Därför försöker jag läsa mellan raderna. Inte så vanligt att man får möjlighet att köpa ett företag som fortfarande är värt 0.1% av sina resurser (in-situ), ej medräknat övriga fyndigheter och har lite mer än 1 år till produktion.

Men för att ta ett tankeexperiment bara för att visa hur ofantligt mycket dom sitter på. Skall dom producera i 100 år från sin La Blache så måste dom gräva upp 500 Miljoner US$ /år. Kostnaden att producera lär knappast vara mer än 50%, så räkna med det. 500 *0.5 = 250 M$.

Vilket ger att företaget är värderat till 1/5-del av kassaflödet i det fallet. Jag brukar vara supernöjd om jag hittar ett som är värderat till 1 gånger kassaflöde. Visar lite på vilken trolig potential som finns.

Observera att ovanstående bara är ett tankeexperiment och att vi inte vet hur produktionsplanen ser ut än. Dom kommer dock knappst gå på full produktion med en gång eftersom dom vill producera så snabbt, utan öka successivt.

http://www.argex.ca/

Intressant, du verkar påläst. Finansiering är en viktig fråga, en stor utspädning vore inte kul.
2011-02-14, 21:02
Medlem
shogun-rs avatar
Ytterliggare en nyhet idag. Slutet av förra veckan kom nyheten att Argex gjort tester som visar att dom kan utvinna 99.8% TiO2 ur malmen.

Idag kom nyheten att dom äger 50.1% av tekniken och patenten till dessa.

"Argex to purchase up to a 50.1% of Canadian Titanium Limited, to acquire control of proprietary technology and the underlying patents."

"We are very pleased with this business transaction which will permit Argex to advance towards production with proprietary technology that we believe will change the titanium dioxide industry the way heap leaching changed the gold mining industry," stated Argex president and CEO Michael Dehn, "Going forward with CTL and its team, we will continue technological improvements and innovation aimed at improving Argex's bottom line mining profitability as well as creating additional revenue streams from licensing and maintenance revenue generated through the technology."

http://finance.yahoo.com/news/ARGEX-....html?x=0&.v=1

Förra nyheten..

99.8% PURE TiO2 PRODUCED FROM ARGEX'S LABLACHE ORE

http://finance.yahoo.com/news/99-8-P....html?x=0&.v=1
2011-02-14, 22:17
Medlem
Blev ett köp idag.

Vad anser du Shogun att den nya nyheten kommer att innebär för företaget förutom att det kostade en mille och 2 miljoner aktier blev emmitterade? Jag tolkar det som att dom nu fick tillgång till leeching technologin samt ägandemajoritet i företaget som har patent på denna.

I vilket fall som helst verkar det vara fart på gubbarna upp i Kanada.
2011-02-14, 22:56
Medlem
Såna här bolag är ju alltid fantastiskt roliga.
Ska se om jag kan få loss lite mer kapital, sitter bara på månraketer så vågar inte hoppa av ^^
2011-02-14, 22:57
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kindbomb
Blev ett köp idag.

Vad anser du Shogun att den nya nyheten kommer att innebär för företaget förutom att det kostade en mille och 2 miljoner aktier blev emmitterade? Jag tolkar det som att dom nu fick tillgång till leeching technologin samt ägandemajoritet i företaget som har patent på denna.

I vilket fall som helst verkar det vara fart på gubbarna upp i Kanada.

Ja det här företaget jobbar verkligen på bra. Du tolkar det helt rätt, det är alltid bra att äga sin teknologi som man använder. Detta ger ju även möjlighet utåt. Företaget blir även en stark uppköps kandidat. Det är dock något som jag verkligen inte hoppas på. Tror att företaget har svindlande potential, även om det kommer bli svängigt på färden.

Dom stora nyheterna framöver kommer bli resursklassificering som svart på vit kommer visa värdet dom har på EN av sina fyndigheter. Sedan kommer scoping-study som kommer visa hur mycket och när dom kommer producera och ekonomin i det hela. Denna är utlovad innan 31 Mars.

Förväntningarna på produktion kan man nog säga är Q2-2012, även om åtminstone lite förseningar brukar vara standard.
Senast redigerad av shogun-r 2011-02-14 kl. 23:00.
2011-02-14, 23:26
Medlem
Hur är ledningen, lyckats med något liknande tidigare?
2011-02-15, 00:03
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Hur är ledningen, lyckats med något liknande tidigare?

Såvida att det är ny teknologi dom använder så har väl ingen gjort något liknande innan. Ledningen har blandad erfarenhet som får anses lång med akademisk utbildning. Lika bra att klistra in hela ledningen och lite om deras meriter.

Board of Directors

Michael Dehn, President, CEO & Director –President and CEO of Puget Ventures Inc. and Director of other mining companies –B.Sc. in Earth Sciences from the University of Waterloo –Former Senior Geologist with Goldcorp Inc. (1995-2005); over 17 years of experience in the mining industry, including extensive technical knowledge of the Red Lake district

Mark Billings, CFO, Director –President and CEO of Orex Exploration Inc. (TSX-V: OX), a gold exploration company with properties in Nova Scotia –BA (Honours) from Carleton University and an MBA from the Harvard Business School; Chartered Financial Analyst

Roy Bonnell, VP Business and Corporate Development, Director –Managing Director of Atwater Financial Group, a Montreal-based merchant banking group. –M.Sc. Accounting & Finance (London School of Economics), MBA (McGill) University, L.L.B. Western Ontario, B.A. (Queen’s University).

Michael Curtis, Director –President and CEO of Opal Energy Corp. (TSX-V: OPA), and Director of Roadrunner Oil and Gas Inc. (TSX-V: ROA) –Over 35 years of experience in the Canadian financial industry in the areas of trading, research, corporate finance and the management of public companies.

Peter H. Smith, Director –President and CEO of Fancamp Exploration Ltd. (TSX-V: FNC), –B.Sc. in geology from McGill University and an MS and Ph.D. from Northwestern University Anthony Garson, Director –B.Sc. in Earth Sciences from the University of Waterloo and an MBA from the University of Toronto. –Involved in the brokerage industry as a Mines and Metals Analyst, V-P Scotiabank 1975-80,

Dean Witter Reynolds (Canada) Ltd. ,Canaccord Capital. Founding partner of Union Capital Markets (UK) Ltd. –Director of Alamos Gold Inc.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in