• 1
  • 2
2011-02-13, 21:55
Medlem
mhns avatar
Hur stor är risken att man blir attackerad av t ex en björn om man fjällvandrar i de norra delarna av Sverige, t ex Sarek? Vad bör man göra om en björn anfaller? Hur många människor blir attackerade/dödade av björnar och andra rovdjur i den svenska naturen varje år? Är det riskabelt att tälta i skogen, en björn kanske river upp tältet och käkar upp en?

Har vi några kunniga personer som kan svara på dessa frågor?
Citera
2011-02-13, 22:01
Medlem
Åtta personer dör VARJE år i Sverige efter att ha ramlat över diskmaskinen där man satt knivar med bladet uppåt. Finns inte ens åtta personer dokumenterade fall där personer dött av en Björn eller varg attack i Sverige någonsin.
Citera
2011-02-13, 22:03
Medlem
Rzls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statoil
Åtta personer dör VARJE år i Sverige efter att ha ramlat över diskmaskinen där man satt knivar med bladet uppåt. Finns inte ens åtta personer dokumenterade fall där personer dött av en Björn eller varg attack i Sverige någonsin.

Källa tack.
Citera
2011-02-13, 22:05
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Jag tycker att Du skall oroa dig mer för vädret. Extrema väderomslag är vanligt. Från soligt och vindstilla till snöstorm.
Citera
2011-02-13, 22:14
Medlem
för tio år sen pratade vi knappt om björn! men nu känner jag gubbar som har jagat i 40år och dom vågar knappt gå till passet för att jaga älg på vissa ställen! så man tar en risk när man går till skogs!
Citera
2011-02-13, 22:18
Medlem
gadden666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Jag tycker att Du skall oroa dig mer för vädret. Extrema väderomslag är vanligt. Från soligt och vindstilla till snöstorm.

Instämmer till fullo. Vad gäller djurhot, så skulle det väl vara mygg o knott...om du till äventyrs skulle vara överkänslig....

Släpp din ev oro för vargen o björnen......den ena skjuts tyvärr effektivt bort av lokalbefolkningen och den andra ska du bara njuta av att se...om du har den turen!
Citera
2011-02-13, 22:25
Medlem
Det är väl sisådär 2 personer som dött av björn i Sverige de senaste hundra åren, så jag skulle våga säga att det är EXTREMT farligt att fjällvandra. Skulle tro det är större chans du dör av skoskav än en björn.
Citera
2011-02-13, 23:09
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonympseudonym
Det är väl sisådär 2 personer som dött av björn i Sverige de senaste hundra åren, så jag skulle våga säga att det är EXTREMT farligt att fjällvandra. Skulle tro det är större chans du dör av skoskav än en björn.
Björnpopulationen har ökat oerhört på sistone. 2004 blev en man uppäten i Jokkmokk, 2007 en i Valsjöbyn, i Lillhärdal för inte så länge sedan blev en man biten i huvudet också (men överlevde).

Björnen håller främst till i skogen så på fjället behöver du inte oroa dig nämnvärt. Är du ändå orolig kan du läsa den här broschyren (gjord för jägare, men ändå).
Citera
2011-02-14, 03:29
Medlem
awesom-os avatar
Har varit relativt mycket i fjällvärlden och aldrig stött på Björn eller Varg. Sett björn från bil en gång i mitt liv. I regel så flyr björnen när den hör dig komma eller när den ser dig om du mot all förmodan skulle stöta på en. Björn och varg behöver du inte oroa dig för utan tänk istället på väderomslag och sådant som nämns i tidigare inlägg.

De björnattacker som sker mot människor är oftast jaktrelaterade. Kan inte minnas att jag läst/hört om en vandrare/fiskare eller liknande som blivit attackerad i de svenska fjällen.
Citera
2011-02-14, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rzl
Källa tack.

Källan på att åtta personer dör varje år av att ramla över en diskmaskin. Är IFs olycksfallsrapport som kommer varje år. Var du hittar den vet jag faktiskt inte. Men hörde det på "mitt i naturen" för ca två år sedan.

Vad det gäller personer som dött i Sverige av en ren attack från Björn eller varg så är det helt enkelt bara så. Hitta istället någon källa på det motsatta.
Citera
2011-02-14, 05:32
Bannlyst
Måste man inte mer eller mindre snubbla på en varg eller en björn för att dom ska bli arga? Jag har fått för mig att björnen sticker iväg långt innan du ens har sett den om du inte provocerar fram en attack. En flock vargar vet jag iofs inte lika mycket om, dom kanske kan dra ut för att aktivt jaga ner och äta en människa.
Citera
2011-02-14, 11:11
Medlem
Doomers avatar
I fjällen finns det inte mycket varg och björn, det är ju renskötselområde... Och åtminstone björnen är mer anpassade till att hålla till i skogen. Varg är överhuvudtaget extremt sällsynta i norra Sverige. Björn är däremot relativt vanlig, men det är ändå ytterst sällan man får se någon. De är väl vanligast i de mest glesbebyggda, skogrika kommunerna i Norrlands inland.

De kan vara farliga, men tror inte att de ser människor som ett potentiellt byte. Blir de pressade så försvarar de sig, men de undviker människor om de har möjlighet. Så har man inte nån lösspringande hund och om man för lite oväsen så kommer man troligen aldrig att få se skymten av björnen.

Honor med ungar är antagligen farligast. Om man kommer emellan en hona och hennes unge så är det läge att bli lite rädd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in