Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Precis som vi har det i Sverige i dag då. Vi får rösta, men så fort valresultatet är klart så har vi inte ett smack att säga till om och politikerna stiftar lagar som i många fall inte har minsta förankring hos folket.
Sverige är en demokratisk diktatur.
Ja, det är en ganska giltig definition. Men till skillnad från TS's frågeställning, så har vi ju ständiga omval, den svenske diktatorn måste ha detta i ständig åtanke vid maktutövandet. Är folket missnöjda ryker snubben vid nästa val. Detta behöver inte en sann diktator oroa sig för. Men ja, vi har demokrati vart fjärde år med få undantag, men sen har vi också en fredligare variant av revolutionerandet vi nyss såg i exempelvis Egypten, nämligen misstroendeomröstning (osäker på termen). Riksdagen kan fälla en regering (minoritetsregering förvisso), men funktionen fungerar ändå som en viss garanti för olika diktatoriska infall, och jag vet inte om en folklig rörelse har någon riktig rätt att kräva detta, men jag är övertygad om att oppositionen skulle lyssna till en tillräckligt stor folklig efterlysning av misstroendeomröstning.
Men som jag sa, och som du också anmärkte, det är en av många definitioner av demokratiskt styrelseskick. Sann demokrati bör väl vara direkt demokrati, liknande den i antikens Aten, med skillnaden att alla ska få möjlighet att åtnjuta rösträtt och kunna rösta. Ett bättre system än att samlas på torget och diskutera är väl då också önskvärt idag av förklarliga skäl. Tror Schweiz utövar något liknande.
Eitd: Och angående lagstiftandet du nämner, så håller jag inte riktigt med dig där, det är lite OT, men jag bör väl nämna det. Om det dessutom gäller grundlagar så har sittande regering ännu mindre möjlighet att fritt ändra eller stifta lagar, en grundlag måste beslutas om två gånger i riksdagen, och det måste finnas ett val emellan de två olika besluten.