2011-02-13, 20:55
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Jag tillhör dem som läst antagligen allt han har skrivit, åtminstone av det som går att få tag. De allra flesta romaner både tre och fyra gånger. Dessutom en hel del av det som skrivits om honom. Men ingenstans har jag läst vad han led av. Det var något kroniskt har jag förstått, och möjligen är den difteri han skriver om i Den korta resan en följd av det. Så jag undrar alltså om det är någon som vet varför han gick bort på sin 38-årsdag?
Citera
2011-02-14, 15:47
Medlem
petter eremitens avatar
I boken "En handfull regn" skriver Pär Rådströms son, Niklas, bland annat om en väns självmord och om faderns död. Boken kan rekommenderas, men jag minns inte om dödsorsaken nämns.

M v h

Petter Eremiten
Citera
2011-02-14, 21:11
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
I boken "En handfull regn" skriver Pär Rådströms son, Niklas, bland annat om en väns självmord och om faderns död. Boken kan rekommenderas, men jag minns inte om dödsorsaken nämns.

M v h

Petter Eremiten

Tack! Det ska jag kolla upp. Jag är inte så förstjust i NR så jag har missat den boken. Återkommer när jag läst den.
Citera
2011-02-15, 17:22
Medlem
Superkufs avatar
Internets tredje budord: Googla och du skall finna

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensione...ong-till-manen

"Han gifte sig tre gånger, blev 1953 pappa till författaren Niklas Rådström, som var tio år när han miste sin far. Per Rådström var inlagd på sjukhus för observation och fick hjärnblödning och dog."
Citera
2011-02-15, 20:36
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Internets tredje budord: Googla och du skall finna

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensione...ong-till-manen

"Han gifte sig tre gånger, blev 1953 pappa till författaren Niklas Rådström, som var tio år när han miste sin far. Per Rådström var inlagd på sjukhus för observation och fick hjärnblödning och dog."

Hoppsan! Jag läste den recensionen och bommade den uppgiften. Det låter som att hjärnblödning var den direkta dödsorsaken, men han var sjuklig långt innan dess. Slas skrev om det i Om vänskap funnes, och även om han troligen gjort skönlitteratur av det, har jag bestämt för mig att han led av något. Tack för uppgiften om hjärnblödningen! Det visste jag inte!
Citera
2011-02-16, 09:56
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Hoppsan! Jag läste den recensionen och bommade den uppgiften. Det låter som att hjärnblödning var den direkta dödsorsaken, men han var sjuklig långt innan dess. Slas skrev om det i Om vänskap funnes, och även om han troligen gjort skönlitteratur av det, har jag bestämt för mig att han led av något. Tack för uppgiften om hjärnblödningen! Det visste jag inte!

Det går helt enkelt inte att diagnosticera hjärnblödningar för att lägga in dem, så jag instämmer i att Rådström antagligen hade någon kronisk/långvarig åkomma. Det fanns massor av idag okända sjukdomar som var både vanliga och svårbehandlade på 50-talet. Dessutom lär Rådström (enligt recensionen) krökat hårt och levt ett stressigt liv. En magåkomma som aldrig fick läka utan ständigt stördes av sprit, stress och oregelbunden livsföring? Magsår? Eller något allmänt psykologiskt?

I våra dagar med MRI, titthålskirurgi, kvalitetsregister och allmänna framsteg då höftledspatienter skrivs ut efter några dagar är det kanske svårt att förstå, men ännu på 50-talet fanns det hela salar med patienter inlagda för att läkarna helt enkelt inte hade någon aning om vad som var fel. Kommer tid, kommer råd ... fast inte i Rådströms fall.
Citera
2018-12-01, 23:06
Medlem
Pär Rådström led av s k malign hypertoni. Galopperande högt blodtryck med åtföljande kärlskor som drabbar vla njurar och hjärna. Hjärnblödning är en klassisk komplikation till denna sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in