2015-03-20, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cupcakes.
FYI: Den routern saknar stöd för frekvensen som Telenor använder för att bygga ut 4G utanför städer och på landsbygden. Dvs, du kommer i princip endast ha 4G i städer och vissa semesterorter. Annars är det 2G & 3G som kommer gälla.
Vilken frekvens kör Telenor på?

Saunalahti kör på 1800 MHz och 2600 MHz.

Intressant fråga, då näten uppenbart skiljer sig mellan länder.
I både täckning och kvalite.

I Finland obegränsat data till stort sett alla, ändå rikligt med fart och sällan problem.
Däremot är det svårt få 3g utanför städer, gsm större täckning än i Sverige.

Hos Telenor sölig fart ofta problem, men ändå begränsat data för dom flesta. Ändå är Telenor den som funkar bäst av de svenska jag provat.
Telia bla helt värdelös, deras surf blir man bara förbannad på en hemsida tar ca 2 min ladda om det inte blir "sidan kan inte hittas" osv.

Men detta händer även med Telenor ibland.

Aldrig med min finska 3g, som i princip funkar som adsl uppkoppling. Med enda nackdelen att dom kör NAT.
Citera
2015-03-20, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Vilken frekvens kör Telenor på?

Saunalahti kör på 1800 MHz och 2600 MHz.

Intressant fråga, då näten uppenbart skiljer sig mellan länder.
I både täckning och kvalite.

I Finland obegränsat data till stort sett alla, ändå rikligt med fart och sällan problem.
Däremot är det svårt få 3g utanför städer, gsm större täckning än i Sverige.

Hos Telenor sölig fart ofta problem, men ändå begränsat data för dom flesta. Ändå är Telenor den som funkar bäst av de svenska jag provat.
Telia bla helt värdelös, deras surf blir man bara förbannad på en hemsida tar ca 2 min ladda om det inte blir "sidan kan inte hittas" osv.

Men detta händer även med Telenor ibland.

Aldrig med min finska 3g, som i princip funkar som adsl uppkoppling. Med enda nackdelen att dom kör NAT.

I Sverige använder Net4Mobility (Tele2 och Telenors gemensamma bolag för 2G och 4G) följande frekvenser för 4G: 800, 900, 1800 och 2600MHz. De två låga används för yttäckning utanför städer. De två höga används i städer för att erbjuda högre kapacitet, samt i områden där extra kapacitet behövs, vissa semesterorter alltså. Framförallt använder man 900 och 2600MHz i nätet, de två andra är mest för att komplettera.

Vi har helt olika bilder av hur det fungerar. För mig fungerar Telia och 3 bäst generellt. Bra hastigheter och täckning. Det 3G-nät man har tillgång till hos Telia lämnar dock en del att önska. Telenor för mig är låga hastigheter och kapacitetsbrist i 4G-nätet. Telenors 3G-nät är dock bättre än Telias, men inte i klass med 3s (framförallt eftersom de bygger ut största delen av 3G-nätet gemensamt med 3 och 3 utöver samarbetet bygger 3G själva).
Citera
2015-03-20, 16:06
Medlem
Citat:
I Sverige använder Net4Mobility (Tele2 och Telenors gemensamma bolag för 2G och 4G) följande frekvenser för 4G: 800, 900, 1800 och 2600MHz. De två låga används för yttäckning utanför städer. De två höga används i städer för att erbjuda högre kapacitet, samt i områden där extra kapacitet behövs, vissa semesterorter alltså. Framförallt använder man 900 och 2600MHz i nätet, de två andra är mest för att komplettera.

Vi har helt olika bilder av hur det fungerar. För mig fungerar Telia och 3 bäst generellt. Bra hastigheter och täckning. Det 3G-nät man har tillgång till hos Telia lämnar dock en del att önska. Telenor för mig är låga hastigheter och kapacitetsbrist i 4G-nätet. Telenors 3G-nät är dock bättre än Telias, men inte i klass med 3s (framförallt eftersom de bygger ut största delen av 3G-nätet gemensamt med 3 och 3 utöver samarbetet bygger 3G själva).
Citat:
Telenor för mig är låga hastigheter och kapacitetsbrist i 4G-nätet. Telenors 3G-nät är dock bättre än Telias, men inte i klass med 3s (framförallt eftersom de bygger ut största delen av 3G-nätet gemensamt med 3 och 3 utöver samarbetet bygger 3G själva).
Kanske är det därför jag har så dålig hastighet hos Telenor vs Saunalahti?

Bor ju i Norrland och här har alla nästan Telia, kanske därav Telia så dåliga?

Men någon 4g har inte Telia riktigt byggt här och när jag pratar om min täckning är det också därav 3g och gsm.

Telenor/Tele2 byggde ut 4g här redan för längesedan, kan bara svara för en som har Tele2 att den fungerar tydligen bra (har ej 4g själv).

Men det är klart det beror på var man bor t ex i Luleå så fick jag med min Telenor samma skit som här hemma. Medans Telia gav fullt på 3g och omkring 6 mbit på 3g.

Men ska sägas att det är få ställen de är så!
Tom nära Sthlm hade jag problem med Telia, medans Telenor rullade på som hemma.
Citera
2015-03-20, 21:15
Medlem
Langnasas avatar
skumt.. nu står det plötsligt "inget simkort" på min iphone4? men det har väl inget med Telenor att göra va? har funkat bra i runt 2 år, eller om det är mer.

jag har ingen koll alls på mobiler.. har deras 149:-/mån abonemang med surf.. är det fortfarande bra eller ska man byta till nått annat (antar jag måste kontakta dom nu och betala för ett nytt simkort om nu mitt hastigt och lustigt slutat fungera)..
Citera
2015-03-20, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Langnasa
skumt.. nu står det plötsligt "inget simkort" på min iphone4? men det har väl inget med Telenor att göra va? har funkat bra i runt 2 år, eller om det är mer.

jag har ingen koll alls på mobiler.. har deras 149:-/mån abonemang med surf.. är det fortfarande bra eller ska man byta till nått annat (antar jag måste kontakta dom nu och betala för ett nytt simkort om nu mitt hastigt och lustigt slutat fungera)..
En dum fråga, men har du provat starta om luren? Återställa den osv?

Var hände detta?
Hade själv en gammal mobil som betedde sig ofta sådär utomhus när det kallt.

En annan grej du kan göra är att ta ut simkortet och försöka rengöra den.
Det kanske kommit skit till chippet, hänt mig dock inte med simkort men med bankkort.

Hursom så tror jag inte simkortet bara paijat isf hellre att din iphones simkortsläsare paijat.
Då är det bara köpa en ny lur!

Har du obegränsat surf på ditt abb och hur mycket surf om inte?
Först då kan vi diskutera om det är värt behålla eller inte...
Citera
2015-03-21, 11:18
Medlem
Langnasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
En dum fråga, men har du provat starta om luren? Återställa den osv?

Var hände detta?
Hade själv en gammal mobil som betedde sig ofta sådär utomhus när det kallt.

En annan grej du kan göra är att ta ut simkortet och försöka rengöra den.
Det kanske kommit skit till chippet, hänt mig dock inte med simkort men med bankkort.

Hursom så tror jag inte simkortet bara paijat isf hellre att din iphones simkortsläsare paijat.
Då är det bara köpa en ny lur!

Har du obegränsat surf på ditt abb och hur mycket surf om inte?
Först då kan vi diskutera om det är värt behålla eller inte...

Har tagit ut SIMkortet, rengjort. har bootat om ett 10 tal ggr, gjort återställning. samma sak.. spelar ingen roll om man tar ut kortläsaren helt eller sätter i den, den verkar liksom bara strunta i att läsa av om det ens finns ett kort i..

Nej det är inte obegränsad surf, rätt säkert på att det är 1GB. Telenor funkar väl halvskapligt hos mig, men inte jättebra.. när jag hade telia hade man alltid bästa möjliga mottagning.

Funderar på att byta till en Note 4.. vore kul att han en telefon man kan teckna lite på får ta med kortet till någon kompis och testa om det verkligen är kortet eller telefonen..
Citera
2015-03-21, 16:03
Medlem
Langnasas avatar
nja, det är nog SIM-kortet som är sönder ändå, hur nu det kan hända utan att man rört det..?? Lånade ett SIM-kort, då står det SIM-kort låst.. så den verkar läsa av korten som den ska.
Citera
2015-03-21, 20:42
Medlem
Noxids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langnasa
nja, det är nog SIM-kortet som är sönder ändå, hur nu det kan hända utan att man rört det..?? Lånade ett SIM-kort, då står det SIM-kort låst.. så den verkar läsa av korten som den ska.

Du kan beställa ett nytt kostnadsfritt ifall det är sönder. Om du har ett abonnemang 1GB för 149kr/mån så kan du ju byta till Surf S för 199kr/mån. Ingår betydligt mkt mer surf 10 GB!!
Citera
2015-03-21, 23:51
Medlem
Langnasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxid
Du kan beställa ett nytt kostnadsfritt ifall det är sönder. Om du har ett abonnemang 1GB för 149kr/mån så kan du ju byta till Surf S för 199kr/mån. Ingår betydligt mkt mer surf 10 GB!!

kostnadsfritt, hur?? Betalade 250:- beställde via Mina Sidor på Telenor.. 10gb vore ju iofs trevligt, men tycker det räcker rätt okej med 1GB, kollar mest mail och så, kanske blir mer surf om jag byter till en större 'fån iofs, min lilla iphone 4 är inte mycket att surfa på direkt
Citera
2015-03-23, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsbäret
Jag använder det bara för telefonen och ibland för laptopen på jobbet så det känns lite dyrt, kanske borde säga upp mitt abonnemang från bbb. Samtidigt använder jag 15gb/mån med mitt 1mbit/s så jag kan ju inte avsluta mitt telenorabonnemang heller för det inte finns något bättre.

Svindyrt med 350kr/mån för bbb samt 299kr/mån för telenor, för bara internet i stort sett!

Själv har jag precis samma abonnemang som du och jag förbrukar 10-15 GB per månad.
Har också funderat på att säga upp mitt BBB och köra mobilens internet även till datorn.

Universal Telecom erbjuder för övrigt fri surf (1 Mbit) för 77 kr per månad.
http://www.universal.se/mobiltelefoni/

Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Telenor tvångshöjer mitt abb från 69kr/månad till 199kr. Dessutom får jag 4G som jag saknar behov av. I övrigt inga egentliga förbättringar. Ett jävla sätt att behandla en trogen kund som endast "missbrukat" den fria datamängden i juli i sommarstugan.

Förstår att 199kr/mån för fri data är billigt, men jag kommer nu att byta till Tele2, obundet abb som inte har fast avgift. Jag ringer inte mycket, får mest inkommande samtal. Lägger till datapaket 5GB för 99kr/mån.

Tack och hej, Telenor.

Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Jag fick ett brev där de meddelar att de uppgraderar mitt abb telenor surfa till telenor surfa 4G. Jag betalar då 199 kr månaden med 0,29 kr/min alla nät. Jag får 10-40 mbit internet obegränsat, inget tak. Snacka om guldabbonemang alltså! Jag fick även teckna ett extra simkort för data!

229 kr för obegränsad 4g med extra simkort!

ps

De sänker hastigheten efter 100GB data, men då skulle jag bara ringa in så tar det bort spärren igen. Det är för att företag inte ska utnyttja detta för spam.

Jag har tidigare betalat 149 kr per månad för fri surf i 1 Mbit, 3 000 fria SMS och jag har fått ringa/MMS:a för månadskostnaden. De ändrar nu mitt abonnemang till 299:- i månaden.
För det får jag fri surf i 2-10 Mbit i 3G eller 10-40 Mbit i 4G, fria SMS, 0,99 kr i startavgift per samtal och ingen minutavgift.

Ni som betalar 199:- per månad för fri surf, vad är det som skiljer ert nya abonnemang från mitt? Har ni också fria SMS? Är den enda skillnaden bortsett från månadskostnaden att ni har en samtalskostnad på 0,29 kr per minut?
Får ni också ringa och MMS:a för månadskostnaden?

Och har ni båda haft en månadskostnad på 69 kr tidigare? (där jag antar att enbart surf ingått?)

Går det inte att gå från 149 kr per månad till 199 kr tro?
Citera
2015-03-23, 02:10
Medlem
Hittade vad som gäller för 199:- http://www.telenor.se/privat/kundser...C%20Fri%20Surf
SMS för 69 öre styck, och att inte kunna ringa för månadsavgiften... Låter ju inte jättesexigt.

Edit: Och här är vad som gäller för oss som kommer från "Pott 149", och fortsättningsvis kommer att få betala 299:- per månad http://www.telenor.se/privat/kundser...%20Surf%20Pott

Pott 249:- kommer inte att beröras av detta alls?
Senast redigerad av Timilim 2015-03-23 kl. 02:20.
Citera
2015-03-23, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timilim
Universal Telecom erbjuder för övrigt fri surf (1 Mbit) för 77 kr per månad.
http://www.universal.se/mobiltelefoni/
Riktigt bra att någon i Sverige erbjuder detta!
Tråkigt bara att dom kör på telias nät.

Men vi borde nog alla börja byta våra kontantkort och abbonemang, just för att markera till dom här stora jättarna!

Telenor vågade ju inte heller gå hela vägen och ta bort fri surf, ändå kan dom inte erbjuda nya kunder detta vilket bara visar hur uselt det är!

Men det är ju dom själva som förlorar ev kunder. Tänker bara på den debatt som bara uppstått här nu när dom ändrar villkoren för dem som haft gamla fri surf abb!

Helt seriöst, vem tar och betalar flera hundra i månaden för mobilt bredband som begränsat.
Är det företagen dom lever på?

Mina vänner letar jämt efter wifi och är helt wifi beroende. Tycker jag galen när jag surfar med 3g.

Dom vet nog att många av oss som valde Telenor tog det just för deras bra 3g och just fria surfen. Så var fallet med mig i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in