• 1
  • 2
2011-02-13, 18:44
Medlem
Iroquioss avatar
Hej!

Min tjej säger att jag gnisslar tänder när jag sover.

Jag har hört att det kan bli riktigt dyrt om man gör det tillräckligt länge.

Vad kan man göra för att förhindra detta? Sova med tandskydd är det enda jag kommit på!
Citera
2011-02-13, 18:50
Medlem
Freja.Ms avatar
Jo, det är ett tandskydd du behöver. De provas ut av tandläkaren och du måste tyvärr sova med den där stora plastskenan på framtänderna i överkäken. Jag har en, och jag tyckte det tog ett bra tag att vänja sig. Tandgnissling sliter på emaljen, så du måste skaffa en om du gnisslar tänder ofta.
Citera
2011-02-13, 19:14
Medlem
slipbacks avatar
Jag GNISSLADE tänder som fan innan jag med,men jag gick till tandläkaren så fixade dom en bettskena till mig som jag måste sova med på natten.
kan tillägga att den är fett obehaglig att sova med.
Citera
2011-02-13, 19:15
Medlem
Eliza CTs avatar
Du ska absolut skaffa en bra bettskena för nattbruk! En nära anhörig till mej gnisslade också tänder. Efter några månader med bettskena hade hon slutat med det och har sedan inte behövt använda skenan.
Tandläkarna kan också anpassa dom så bra så dom blir rätt tunna och välpassade, då är det lättare att vänja sej vid att ha bettskena.
Mvh
Citera
2011-02-13, 20:07
Medlem
Iroquioss avatar
Tack så mycket för svaren!

Jag har ett vanligt tandskydd, ska sova med det tills nästa tandläkarbesök.

Vad brukar en sådan skena gå på, någon som vet?
Citera
2011-02-13, 21:25
Moderator
ofays avatar
Den kostar 3000:-
Citera
2011-02-14, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iroquios
Hej!

Min tjej säger att jag gnisslar tänder när jag sover.

Jag har hört att det kan bli riktigt dyrt om man gör det tillräckligt länge.

Vad kan man göra för att förhindra detta? Sova med tandskydd är det enda jag kommit på!

Om det är gnisslandet du vill få bort så borta bara tänderna riktigt och drick mindre cola funka för mig. lol
Citera
2011-02-14, 01:03
Medlem
Makaron2s avatar
Bettskena är A och O för att skydda tänderna, men vill man sluta med själva gnisslingen så finns här några tips som jag fått lära mig.

*Det finns massa käkövingar man kan göra innan man går och lägger sig. Gör att man tröttar ut käkmusklerna så dom slappnar av.

*Träna avslappning i käken innan du somnar, så vet du hur det känns att vara avslappnad i käkmusklerna.

*När/om du vaknar på natten så försök åter igen att slappna av i käken.

*Man kan också behöva ett tillskott av magnesium, som har en avslappnande muskeleffekt.

Anledningen till att man gnisslar tänder brukar oftast bero på att man är spänd eller stressad över något. Ta itu med problemet så slutar oftast tandgnisslingen. Kan vara svårt att se vad det är som kroppen oroar sig över, men att ta en riktig funderar brukar funka. Sen får man säga till sig själv och acceptera hur man känner.
''Jaha, nu är jag oroad över, en uppgift på jobbet/ middag med föräldrar/ prov i skolan. Kroppen känns såhär och det accepterar jag. Problem får jag ta itu med när dom kommer.''

Låter kanske lite flummigt, men som 7 år av tandgnissling är det här det enda som funkar.

Avslappningsövning för käken

1. För underkäken så långt åt höger du kan och räkna till 10.

2. För den nu åt vänster så långt du kan och räkna till 10.

3. För den utåt rakt fram så långt du kan och räkna till 10.

4. För nu den åt höger igen, men lägg nu två fingrar på höger sida av käken som trycker åt vänster håll och försök hålla emot trycket med käken. Räkna till 10.

5. Gör samma sak åt vänster.

6. För ut käken framåt och sätt två fingrar mitt på hakan som trycker käken bakåt och håll emot trycket. Räkna till 10.

7. Gapa så stort du kan och räkna till 10.

8. Ta till sist tag i tungan och dra ut den så långt du kan. Räkna fortf. till 10.

9. Tryck upp tungan mot gommen och räkna till 10.

Klart efter dom här övningarna brukar min käke vara så avslappnad att den bara hänger hoppas det funkar.
Senast redigerad av Makaron2 2011-02-14 kl. 01:06.
Citera
2011-02-14, 08:44
Medlem
Iroquioss avatar
Tack så jättemycket för tipsen! Skall testas inatt!

mvh
Citera
2013-08-16, 07:46
Medlem
Sjuntorparns avatar
Nån som har nått mer tips för att sluta gnissla tänder? har använt bettskena i många år. slipar ner den på nåra månader. vaknar ändå nästan alltid med huvudvärk, som brukar försvinna fram på eftermiddagen.

Hur fan slutar man gnissla helt. behöver bli mer avslappnad och lugn, även på dagarna. är typ orolig för minsta lilla utan anledning. har ett rätt bra och problemfritt liv annars utan nåra som helst krav på mej.

lösning?
Citera
2013-08-16, 18:25
Medlem
Förutom de ovan nämnda övningar så kanske ren fysisk aktivitet är något att rekommendera.
Musklerna generellt slappnar av genom uttröttning så kanske gå till gymmet eller simma eller något annat du gillar.

Vet också att hur tänderna biter ihop kan vara av vikt om man vill sluta sammanpressa. Exempelvis ger kontakt mellan framtänderna en inhibitorisk signal till tuggmusklerna som då i stället slappnar. Har man däremot kontakt med tugg-tänderna längre bak i munnen så uteblir den inhibitoriska signalen.
Att få en remiss till bettfysiolog som då bettslipar är lösningen. Gå till din tandläkare och berätta att bettskenan fortfarande inte hjälper och ger dig huvudvärk.

Att gå till tandläkaren kommer kosta en del. Det kan vara värt att testa de fysiska aktiviteterna och övningarna innan. Det kanske räcker med dessa.
Citera
2013-10-14, 08:54
Medlem
Gnisslar också tänder som fan när jag sover, inget jag lider av men nu när jag nyss skaffat tjej, som förövrigt redan har sömnproblem, så vill jag ju inte göra så hon fortsätter att vakna av mitt gnisslande.
Så jag undrar om det är någon som provat ett vanligt tandskydd som boxare har? Ifall det skulle funka att köpa ett sånt för några hundringar istället för att gå till tandläkaren och punga ut flera tusen för en bettskena.. Har haft bettskena förr men var ett helvete att ha i käften när jag skulle sova. Bettskenan från tandläkaren satt ju hårt som fan också, så när jag skulle ta ur den på morgonen kändes det som att varenda tand skulle sitta kvar i bettskenan när man tillslut fick ur skiten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in