Bettskena är A och O för att skydda tänderna, men vill man sluta med själva gnisslingen så finns här några tips som jag fått lära mig.
*
Det finns massa käkövingar man kan göra innan man går och lägger sig. Gör att man tröttar ut käkmusklerna så dom slappnar av.
*Träna avslappning i käken innan du somnar, så vet du hur det känns att vara avslappnad i käkmusklerna.
*När/om du vaknar på natten så försök åter igen att slappna av i käken.
*Man kan också behöva ett tillskott av magnesium, som har en avslappnande muskeleffekt.
Anledningen till att man gnisslar tänder brukar oftast bero på att man är spänd eller stressad över något. Ta itu med problemet så slutar oftast tandgnisslingen. Kan vara svårt att se vad det är som kroppen oroar sig över, men att ta en riktig funderar brukar funka. Sen får man säga till sig själv och acceptera hur man känner.
''Jaha, nu är jag oroad över, en uppgift på jobbet/ middag med föräldrar/ prov i skolan. Kroppen känns såhär och det accepterar jag. Problem får jag ta itu med när dom kommer.''
Låter kanske lite flummigt, men som 7 år av tandgnissling är det här det enda som funkar.
Avslappningsövning för käken
1. För underkäken så långt åt höger du kan och räkna till 10.
2. För den nu åt vänster så långt du kan och räkna till 10.
3. För den utåt rakt fram så långt du kan och räkna till 10.
4. För nu den åt höger igen, men lägg nu två fingrar på höger sida av käken som trycker åt vänster håll och försök hålla emot trycket med käken. Räkna till 10.
5. Gör samma sak åt vänster.
6. För ut käken framåt och sätt två fingrar mitt på hakan som trycker käken bakåt och håll emot trycket. Räkna till 10.
7. Gapa så stort du kan och räkna till 10.
8. Ta till sist tag i tungan och dra ut den så långt du kan. Räkna fortf. till 10.
9. Tryck upp tungan mot gommen och räkna till 10.
Klart

efter dom här övningarna brukar min käke vara så avslappnad att den bara hänger

hoppas det funkar.