Citat:
Ursprungligen postat av FRA-mannen
Just det du säger är anledningen till varför försäkringsbolagen har valt att utforma en våtrumsbehörighet då väldigt "gör-det-självare" har gjort ett undermåttligt/felaktigt jobb vilket är förenligt med väldigt stora kostnader i form av vattenskador. Det finns många skäl till varför du ska anlita en plattsättare eller en murare, bland annat för att:
- Arbetet har utförts av en fackman.
- Du har garanti på arbetet.
- Du får ta ut ROT.
- Dina försäkringar och försäkringspremier påverkas inte vid olycka/skada.
Precis som du anlitar en elektriker ska du anlita en plattsättare/murare för att få badrummet gjort. Skulle du inte anlita någon för att göra badrummet och väljer att göra det själv (trots avsaknaden på behörighet) så får du stå för hela kalaset själv om det händer något.
(jag vet att ämnet är gammalt men behövdes sägas tyckte jag)
Det är inte riktigt så att man INTE får lov att göra det själv. Har man dokumentation och kvitton på material så ska det mycket till för att ett försäkringsbolag ska neka ersättning. Finns det en källa som säger att det är förbjudet att renovera själv och att det ovillkorligen leder till utebliven ersättning vid skada så vill jag gärna se den.
Många fuktskador beror på genombrutna tätskikt eftersom folk sätter upp tätskikt enligt konstens alla regler men sen borrar igenom det för att sätta upp duschstång och liknande och sen inte har tätat hålet och sett till att det är en regel bakom.
Något man också kan titta närmare på är försäkringsbolagens åtstramade regler kring åldersavdrag. Många försäkringsbolag kan skryta om att de minsann täcker de högre materialkostnaderna som är i moderna badrum men samtidigt har de stramat upp åldersavdragen rätt hårt de senaste åren så en skada i ett bara 10 år gammalt badrum kan ändå bli relativt kostsam för försäkringstagaren.
Våtrumsreglerna är inte särskilt svåra eller konstiga. Det mesta är relativt logiskt. De finns att läsa på
www.bkr.se. Det kan dock vara värt att få hjälp med vissa saker som är svåra eller tidsödande att få rätt på själv, tex flytspackla större golv och liknande.
För att bli våtrumsbehörig ska man ta cirka tre dagars utbildning varav en dag är teori kring entreprenadlagstiftning och allmän juridik. De två andra dagarna är materialkunskap varav en dag tillhandahålls av godkända leverantörer av tätskikt.
Min bror har gått alla kurserna och det var mycket fika och babbel. Alla som är där är ju redan i branschen och i princip inget är helt nytt för dem. Många leverantörer tar det som en möjlighet att visa upp sina nya system för potentiella kunder.
/T