• 1
  • 2
2011-02-17, 00:09
Medlem
raketpajs avatar
För bara några dagar sedan installerade jag Ubuntu (på en egen partition) på en hårddisk där jag redan hade Windows installerad. Jag var tvungen att hålla tungan rätt i mun, men det gick iaf bra. Den här guiden är bra att noggrant läsa och följa: https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot.

Jag föredrar mina operativ på engelska och guiden är därför också på engelska, vet inte om den finns på svenska.

Nu har jag iofs en hel del synpunkter på Ubuntu, men de har inget alls med dual boot att göra. Det funkar utmärkt med XP och Ubuntu på samma disk.

Lycka till!
Citera
2011-02-17, 03:59
Medlem
1or11s avatar
Va fan!! Era kommentarer som att " Kan du inte installera ubuntu så skit i det!" är väl jävligt onödiga!
Jag minns första gången jag skulle ge mig på Linux för en massa år sen.. På den tiden var det massa strul och jag förstod inte ett skit...
Men dagens Ubuntu är väl minst lika enkelt som windows att installera, antagligen vet han inte ens om att det är så enkelt för att han ännu inte provat helt enkelt!

Jag är själv absolut ingen linux expert men har alltid haft någon form av linux system på någon av
burkarna hemma och man lär sig nått nytt hela tiden och det är just det som är det roliga!
Och alla era inlägg blir bara kaka på kaka från höger till vänster så han blir väl helt förvirrad här
nu och kommer strunta fullständigt i att prova linux...

Så jag skriver en dummy-guide här nu för att jag är snäll och vill att TS ska in i linuxnästet...

Summering av saker som redan nämnts i tråden som svar på dina frågor:

Windows + ubuntu samtidigt = slött? Nej: ingen skillnad förutom mindre hårddisksutrymme i det stora hela men inget anmärkningsvärt!

OpenOffice föredrar jag före MicrosoftOffice och det har samma program, är helt kostnadsfritt, litet och smidigt, slukar inte oändligt med kraft, och det kan läsa/spara i alla filändelser som Microsoft office kan. Jag använder själv OpenOffice för windows också och det fungerar hur bra som helst!

Då du själv sade att du bara pluggar, ser film, surfar och lyssnar på musik så skulle jag utan tvekan köra enbart ubuntu för din del! Men. I den här guiden så för säkerhetsskull gör vi en dualboot så du får in windows 7 också ifall det visar sig att du kör helt fast i linux ubuntu..

Och jag hoppas inte de tidigare som svarat i tråden skrämt iväg dig från ubuntu genom att komplicera allting... Och som du själv sade, du ville prova något nytt.. Här ska du få göra det!

Då kör vi igång! (Observera att jag inte vet din datorkunskap så jag förklarar väldigt basic. No offence!)

Ladda hem senaste Windows 7 Ultimate x86 (32bit) eller x64 (64bit) beroende på vad du använder.
Packa upp detta med Winrar. Använd sedan ett program som heter ImgBURN för att bränna ut win 7
på en dvd skiva.

Ladda sedan hem Ubuntu 10.10 gratis på ubuntu.com eller se versionen, här är direktlänk till senaste versionen 10.10 = http://se.releases.ubuntu.com/10.10/...sktop-i386.iso

Bränn ut den med ImgBurn på en skiva (cd skiva går utmärkt för ubuntu!)

Alternativt kan du ju lägga in både windows 7 och ubuntu på usb minnen och installera från dessa, den proceduren är i vissa fall lite krångligare och lite meckigare att få att fungera korrekt är min uppfattning dock baserat på egen erfarenhet..

Gör sedan backup på filer på datorn om du inte redan gjort det, dokument, bilder, musik, filmer över på usbminnen, extern hårddisk eller vad som än passar dig...

Nu ska vi sätta igång med installationen :::

Sätt i windows 7 skivan och starta om datorn.
( Ifall inte skivan bootas när datorn startar upp så får du gå in i bios och ändra boot-priority.)

Förutsatt att skivan bootar direkt då får du en svart skärm med massa text och en rad som heter typ "boot from cd...." tryck på valfri tangent.

Windows skivan börjar nu läsa in massa text, etc... Följ sedan anvisningarna som är väldigt enkla..

När du kommer till menyvalet där du ska välja hårddisk, partition, etc..
Så väljer du Avancerat läge tror jag det heter.. Sedan raderar du samtliga partitioner du ser i listan.
( Kom ihåg att all data på hårddiskarna "försvinner") ...

Sedan väljer du hårddisken du vill ha windows på och trycker på skapa partition.. Hela hårddisken, ok.
Sedan får du en popup ruta som frågar om du vill göra nån liten mini partition för win 7 också, tryck ok.

Fortsätt installationen genom att trycka nästa. Sen sköter sig det mesta själv, fyll i anv, lösenord, etc på vägen bara när den ber om det..

När allt detta är klart så kan du ju köra windows update, lägga in typ Avast antivirus, samt cracka ditt windows 7 om det är nödvändigt för din release såvida du inte har original...

Sedan startar du om datorn igen fast nu med Linux Ubuntu 10.10 desktop skivan...

Här behöver du oftast inte trycka på någon tangent för ubuntu hoppar igång direkt i booten...
Sedan får du upp ett antal menyval.. Välj valfritt språkval, sedan Välj INSTALL UBUNTU.

Klicka nästa/fortsätt/continue nu och fyll i eventuell information som du behöver fylla i...
Ubuntu 10.10 är väldigt pedagogiskt installationsmässigt numera och ganska likt så som windows 7 installationen ser ut i det stora hela...

När du kommer till rutan (ganska tidigt) som säger något typ "Allocate drive space" ...
Så väljer du specify partititions manually (advanced) ..
Då får du upp en ruta med en "stapel" typ, eller vad man ska kalla det, här har du windows partitionen angiven i en ruta och ubuntu i en annan och så står det med ganska stor text under hur mycket utrymme som kommer ges till ubuntu ... Dra och släpp på markeringen mellan partitionerna för att välja hur mycket utrymme de båda partitionerna ska få ha. I det här fallet hade jag nog valt 60/40 % win 60% och 40% till ubuntu. Men det är individuellt..

Sedan trycker du bara vidare på installera/nästa typ...

Sedan sköter installationen sig i stort sett själv.. Du får välja språk, tangentbordslayout, namn, lösenord, och lite annat smått och gott men mer avancerat än såhär blir det inte...

Sedan ber den till slut dig att ta ut skivan och starta om datorn .. Gör det.

Direkt i booten får du nu ett val att logga in på windows 7 eller ubuntu.. Där väljer du enkelt vilket system du vill använda vid uppstarten och trycker enter.

Wips, klart!

I ubuntu har du förinstallerat väldigt mycket händiga standard program och openoffice bland annat är förinstallerat och numera är standardgränssnitten väldigt pedagogiska, enkla och smidiga.

I vissa fall kan det vara så att ubuntu automatiskt inte hittat passande drivrutiner för ljud, nätverk bland annat.. Men skulle sådant problem uppstå så är det bara du postar ett inlägg här vad det är för komponent och så får du säkert massa hjälp ska du se

Och för att installera program i ubuntu så finns i ubuntu 10.10 antingen ett program-program i menyn för att bläddra bland mjukvara till linux enkelt i kategorier och ladda hem...

Eller så öppnar du en terminal och skriver helt enkelt bara det program du vill ha:
Kod: sudo apt-get install vlc ... exempelvis.. laddar ner och installerar vlc till dig.
Enklare än så här kan det väl ändå inte bli?

Hoppas att du orkar läsa igenom det här nu och åtminstone provar ubuntu en kvart innan du lyssnar på dem andra tokarna här som säger skit i det om du inte kan installera!

Alla har väl suttit som frågetecken framför någon typ av mjukvara eller hårdvara som varit nytt eller strulat någon gång! En del verkar bara glömma bort sånt.

Good luck & Have fun!

// 1or11
Citera
2011-02-17, 14:35
Medlem
raketpajs avatar
@1or11:
Bra instruktion säkert. Men bara så TS vet, man behöver inte ta bort befintlig Windows-installation.

Nu för tiden är det väl ofta så att det finns två partitioner på datorn:

1. Där Windows är installerat.
2. En recovery-partition.

Vad man i korthet gör är att man krymper Win-partitionen. Av det frigjorda utrymmet skapar man en ny partition. Där installerar man Ubuntu.
Citera
2011-02-18, 06:22
Medlem
1or11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raketpaj
@1or11:
Bra instruktion säkert. Men bara så TS vet, man behöver inte ta bort befintlig Windows-installation.

Nu för tiden är det väl ofta så att det finns två partitioner på datorn:

1. Där Windows är installerat.
2. En recovery-partition.

Vad man i korthet gör är att man krymper Win-partitionen. Av det frigjorda utrymmet skapar man en ny partition. Där installerar man Ubuntu.

Nej man behöver inte ta bort det befintliga windows:et.. Men... Han sitter ju på Vista om jag inte missminner mig helt nu.. Därför föreslog jag ju även Win 7.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in