Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-13, 16:21
  #1
Medlem
Astreams avatar
Hej!

En kompis visade mig Linux Ubuntu och tyckte jag skulle lägga in det på min dator också, jag kör Windows Vista Home Premium för tillfället. Datorn är seg som fan redan så de behövs egentligen ominstalleras men varför inte lägga in något annat då som kanske funkar bättre?

Nu till saken: Hur installerar jag Ubuntu? På deras hemsida så står det att man kan lägga in det bredvid sitt Windows men i mitt lilla huvud så blir datorn segare då den har två operativsystem?
Behöver jag tömma datorn (hur man nu gör det??) och sedan köra in USB där jag lagt in Ubuntu på och sedan installera eller när jag kör Ubuntu utan att ha plockat bort Windows så tar Ubuntu "bort" Windows självt?

Musikspelare och sånt antar jag att det löser sig av sig själv med div. program som finns ute..

Sitter o lägger över musiken till en extern hd så det borde bara vara att föra över som vanligt enligt min kompis?

Cheers!
Citera
2011-02-13, 16:25
  #2
Medlem
Lillbrandts avatar
om du inte ens vet hur man installerar ubuntu så kanske du inte ska ha det...
Citera
2011-02-13, 16:27
  #3
Medlem
Byt i första hand till Windows 7. Om det alternativet är uteslutet så kan Ubuntu vara något för dig (dock fungerar nästan inga program eller spel till Ubuntu och de som fungerar kräver ofta massa trixande).


Du kan ha båda operativsystemen installerade parallelt (dual-boot). Tror inte datorn blir segare av det men finns ingen anledning till att ha kvar Vista om det inte är något speciellt.

För att installera bränner du en skiva eller lägger in på USB-minne.
Starta om datorn och boota från antingen DVD eller USB.
Ubuntu kommer inte automatiskt ta bort Windows så som du beskriver det utan du får i såna fall formatera om hårddisken (all data försvinner då inklusive Windows) och sedan installera Ubuntu.
Citera
2011-02-13, 16:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillbrandt
om du inte ens vet hur man installerar ubuntu så kanske du inte ska ha det...
Poäng, men samma sak kan sägas om windows



Ont:

Läs på lite på hemsidor och så. Din fråga är ganska intetsägande. Mitt svar är "Stoppa i cdn. Starta datorn. Följ instruktionerna på skärmen" men den hjälper dig nog inte så mycket. Det blir lite som att fråga "Hur lagar man mat?"
Citera
2011-02-13, 16:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cynamoon
Byt i första hand till Windows 7. Om det alternativet är uteslutet så kan Ubuntu vara något för dig (dock fungerar nästan inga program eller spel till Ubuntu och de som fungerar kräver ofta massa trixande).
Och när använde du linux senast? Innan ubuntu fanns eller?
Citera
2011-02-13, 16:58
  #6
Medlem
Slapsticks avatar
Windowsforumet är här på utflykt ser jag...

Oftast är det inte svårare att installera Ubuntu än att lyckas vänsterklicka på knappen "nästa" ett gäng gånger och välja användarnamn och lösenord.

Visserligen från en äldre version av Ubuntu, men det borde fortfarande vara hyfsat relevant. Det är filmen Ubuntu Dual Boot Install du är ute efter, och kanske Ubuntu Partitioning om du vill krångla:

http://screencasts.ubuntu.com/node?page=1
Citera
2011-02-13, 17:27
  #7
Medlem
Ubuntu är sjukt skönt när man lär sig det, jag har precis börjat med ubuntu men jag tycker att det är mycket skönare. Tråkiga är bara att allt man vill ha från Windows funkar inte alltid. Spel och liknande kan man nästan säga hejdå till totalt visst finns Wine och liknande men prestandan är mycket sämre hos Ubuntu än hos Windows rent spelmässigt. Men ska du bara ha det till kontorsarbete så kör på. Du kommer få sitta med ganska mycket troubleshoting dock när du väl börjar för att lära dig. Jag har använt det ett par timmar totalt och jag måste googla på varje installation just nu.

Men det är roligt att lära sig något nytt iallafall.
Citera
2011-02-13, 17:58
  #8
Medlem
Astreams avatar
Jag använder mest datorn för att spela musik, se nån film, kolla mailen och skriva skolarbete.. så egentligen behöver jag inte byta, bara att jag är uttråkad

Ska kolla upp lite o fixa lite mer innan de görs.. måste hitta något Office o giter inte handla..
Citera
2011-02-13, 18:09
  #9
Medlem
När du väl installerat ubuntu så tror jag att open office finns med från start.. i Ubuntu 10.10 Desktop finns det i alla fall med direkt. Det är kompatibelt med MS Office så du kan läsa/skriva/öppna/spara i samma filformat som tidigare.
Citera
2011-02-15, 16:31
  #10
Medlem
himakans avatar
Man kan installera Ubuntu med wubi (googla) så att inget USB-minne behövs. Jag installerade igår och har både Windows och Ubuntu och är riktigt nöjd. Använder datorn mest till studier, surfande, kolla på film och lyssna på Spotify. Funkar utmärkt.
Citera
2011-02-15, 20:25
  #11
Medlem
Jonblunds avatar
Du ställde en enkel fråga och fick en hög av skit till svar.

Gå till denna sida och följ anvisningarna punkt för punkt, så har du en fungerande ubuntu dator inom en halv timme.

Det är inte så att datorn tröga om du installerar parallellt. När du kör Ubuntu så är Vista inte startad och tar ingen kraft från datorn. Så följ anvisningarna och välj att installera bredvid ditt existerande Vista.
Citera
2011-02-15, 20:41
  #12
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astream
Hej!

En kompis visade mig Linux Ubuntu och tyckte jag skulle lägga in det på min dator också, jag kör Windows Vista Home Premium för tillfället. Datorn är seg som fan redan så de behövs egentligen ominstalleras men varför inte lägga in något annat då som kanske funkar bättre?

Nu till saken: Hur installerar jag Ubuntu? På deras hemsida så står det att man kan lägga in det bredvid sitt Windows men i mitt lilla huvud så blir datorn segare då den har två operativsystem?
Behöver jag tömma datorn (hur man nu gör det??) och sedan köra in USB där jag lagt in Ubuntu på och sedan installera eller när jag kör Ubuntu utan att ha plockat bort Windows så tar Ubuntu "bort" Windows självt?

Musikspelare och sånt antar jag att det löser sig av sig själv med div. program som finns ute..

Sitter o lägger över musiken till en extern hd så det borde bara vara att föra över som vanligt enligt min kompis?

Cheers!
Om du vill lägga det bredvid Windows, altså dual boot, så får du starta med CD-skivan och skapa en partition för Ubuntu vid sidan om Windows-partitionen.
Ska du endast ha Ubuntu, och eftersom du verkar vara helt ny på detta, så tycker jag att du startar med skivan och trycker "Use entire hard drive" eller vad det nu står.

Skivan är en Live CD, du ska ladda ner ISO-filen för Ubuntu på ubuntu.com och bränna ut på en CD och starta datorn med den.
Citat:
Ursprungligen postat av cynamoon
Byt i första hand till Windows 7. Om det alternativet är uteslutet så kan Ubuntu vara något för dig (dock fungerar nästan inga program eller spel till Ubuntu och de som fungerar kräver ofta massa trixande).


Du kan ha båda operativsystemen installerade parallelt (dual-boot). Tror inte datorn blir segare av det men finns ingen anledning till att ha kvar Vista om det inte är något speciellt.

För att installera bränner du en skiva eller lägger in på USB-minne.
Starta om datorn och boota från antingen DVD eller USB.
Ubuntu kommer inte automatiskt ta bort Windows så som du beskriver det utan du får i såna fall formatera om hårddisken (all data försvinner då inklusive Windows) och sedan installera Ubuntu.
Dum eller? Du är säkert en sådan person som tycker Linux är coolt och när du är inne i det vill du ha ett program så du ladda ner EXE filen och tror att det ska fungera. Det finns massor med motsvarigheter till program som är mycket bättre (enligt min mening). Dessa finns oftast till Windows också.
Datorn kommer inte bli segare för att du har två operativsystem. De körs ju inte samtidigt eller något sådant.

Finns spel till Linux, bra spel. Men de du tänker på är sådana du köper i affärn som t.ex. Black Ops eller liknande, och de finns för Windows och ibland Mac. Visst, wine finns och man kan få igång vissa spel genom det men det fungerar dåligt. Är man en gamer så ska man ha Windows (7).

Citat:
Ursprungligen postat av Astream
Jag använder mest datorn för att spela musik, se nån film, kolla mailen och skriva skolarbete.. så egentligen behöver jag inte byta, bara att jag är uttråkad

Ska kolla upp lite o fixa lite mer innan de görs.. måste hitta något Office o giter inte handla..
Då passar ju Ubuntu för dig. En motsvarighet till MS Office är OpenOffice, och det finns förinstallerat i Ubuntu.

Citat:
Ursprungligen postat av himakan
Man kan installera Ubuntu med wubi (googla) så att inget USB-minne behövs. Jag installerade igår och har både Windows och Ubuntu och är riktigt nöjd. Använder datorn mest till studier, surfande, kolla på film och lyssna på Spotify. Funkar utmärkt.
Visst, Wubi kan ju vara bra om man är helt ny och inte har en aning om nåt. Men det är väl inte att rekommendera i längden skulle jag säga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback