2011-02-13, 14:27
Medlem
Thurston.Sandovals avatar
Hej allihopa
Jag har absolut ingen anning vart den här tråden ska ligga men gissar på Övriga OS.

Lite bakrundsfakta
Nu är det så att jag vill börja programmera java eller rättare sagt återuppta det igen. Jag kan grunderna i java. Läste en ganska "basic" kurs i gymnasiet och gick en kurs på Högskolan innan jag hoppade av efter 3 veckor(fick jobb). Känns ganska surt att ha en bok som man har köpt för $72 som bara ligger hemma och skräpar. När jag gick i gymnasiet använde Windows XP, kommandotolken samt "Crimson", texteditor. Hemma och i skolan. Efter jag att jag tog studenten så tog jag ett friår men hade också sökt en programmeringskurs på högskolan. Där använde läraren/föreläsarnen Mac OSX och körde programmen via Terminalen. Vi som inte hade Mac OSX blev uppmanade att installera Ubuntu Netbook Remix. Gjorde det på min mini-PC (Asus EEE) och det funkade perfekt. Efter att jag hoppade av så tog jag bort Ubuntu, stort misstag.

Nu till problemet.
Problemet är att jag kan inte kompilera filerna. Har sökt på flashback och internet i många timmar innan jag gav upp och reggade mig. Det var för i tre dagar sedan.
Laddade ner jedit som förra gången + openjdk och andra tillbehör som behövs via Synaptics, stavning? Provade att skriva in "javac Hello World.java" i terminalen men fick som svar att jag skulle installera/packa upp openjdk, ecj (eclipse), gcj(openoffice). Men det har jag redan gjort (openjdk), trodde jag. Gick in på oracles hemsida istället och laddade ner JDK + JRE och fick installera dem manuellt med kommandon sudo chmod +x jdk... och ./jdk...Det funkade inte heller. Såg jag gick övertill windows 7. Laddade ner den senaste versionen av JDK. När jag försöker kompilera i Winows 7 så säger kommandotolken: "javac är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil". Jag har även kolla bland miljövariablerna och ändra systemvariablen "Path" till sökenvägen "bin" i jdk-mappen. Provade lägga till sökvägen i CLASSPATH utan resultat.

Och nej jag är inte sugen att gå över till IDE:s. Vill kunna utnyttja funktionerna i terminalen(/kommandotolken?) som att exportera data eller köra två program samtidigt. Tycker att IDE är ganska ovekill för sådana simpla program som jag skapar för tillfället
Är helt vilsen i gröten. Hjälp mig!
Citera
2011-02-13, 14:35
Medlem
FreedomFighter-s avatar
Om du fortfarande kör Ubuntu testa att köra detta i terminalen
Kod:
sudo apt-get install sun-java6-bin sun-java6-jre sun-java6-jdk

Detta installerar Oracles JDK version och att skriva javac i terminalen borde funka efter det.
Citera
2011-02-13, 14:39
Medlem
Rizados avatar
Vad får du för svar av?
Kod:
ls -l /etc/alternatives/java*
Det visar vad javainstallationen på din dator är länkad till. De i rött saknar slutpunkt.

Det bästa är att köra openjdk från repot:

Kod:
sudo apt-get install openjdk-6-jdk openjdk-6-doc openjdk-6-source
borde installera det mesta du kan tänkas behöva köra. I vissa fall kan man vilja köra sun-java6 paketen istället men de kommer fasas ut i framtiden.
Citera
2011-02-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurston.Sandoval
Tycker att IDE är ganska ovekill för sådana simpla program som jag skapar för tillfället
Är helt vilsen i gröten. Hjälp mig!

Det en IDE i alla fall hjälper till med är att få ordning i gröten.
Installera och vips är allt klart.

Att insistera på att kompilera från kommandoraden är en högre svårighetsgrad då du själv
är ansvarig för att få PATH och CLASSPATH rätt, mm.

Nyttan med att kämpa och vara envis med att gå en svårare väg kan vara att man lär sig mer om man lyckas. Och det kan vara en viktig poäng.
Citera
2011-02-13, 15:24
Medlem
Thurston.Sandovals avatar
Oj vad snabba ni var

Citat:
Ursprungligen postat av FreedomFighter-
Om du fortfarande kör Ubuntu testa att köra detta i terminalen
Kod:
sudo apt-get install sun-java6-bin sun-java6-jre sun-java6-jdk

Detta installerar Oracles JDK version och att skriva javac i terminalen borde funka efter det.

jdk var inte tillgängligt om man nu skrev ditt kommando i terminalen. Annars har jag tänkat tidiagare jdk-6u23-linux-i586.bin och jre-6u23-linux-i586.bin och installerat utan resultat

Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Vad får du för svar av?
Kod:
ls -l /etc/alternatives/java*
Det visar vad javainstallationen på din dator är länkad till. De i rött saknar slutpunkt.

Det bästa är att köra openjdk från repot:

Kod:
sudo apt-get install openjdk-6-jdk openjdk-6-doc openjdk-6-source
borde installera det mesta du kan tänkas behöva köra. I vissa fall kan man vilja köra sun-java6 paketen istället men de kommer fasas ut i framtiden.
Hoppas det hjälper

Citat:
Ursprungligen postat av alcantara

Att insistera på att kompilera från kommandoraden är en högre svårighetsgrad då du själv

Nyttan med att kämpa och vara envis med att gå en svårare väg kan vara att man lär sig mer om man lyckas. Och det kan vara en viktig poäng.
Jag använde en IDE under tiden jag väntade på kontot. Jag har fått ordning på Path och CLASSPATH flera gånger fast det var alltid på XP och inte win7. Men visst det är sant det du säger men problemet är att jag inte känner igen mig i de nya systemen. Det nya ubuntu netbook har ett helt annat "interface" som gör det oerhört mycket svårare att hitta rätt och få saker att funka.
Citera
2011-02-13, 23:33
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurston.Sandoval
Det ser ut som att du missat installera paketet openjdk-6-jdk. Utan jdkn finns ingen kompilator.

Citat:
Ursprungligen postat av alcantara

Det är alldeles för många som kommer upp med de fulaste och konstigaste lösningarna på ickeproblem bara för att de inte vet något annat än att trycka på en grön pil. Bättre att börja med att förstå vad som händer istället och gå över till en IDE senare. Man kan testa och leka och skriva väldigt många program med bara standardbiblioteket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in