• 1
  • 2
2011-02-13, 12:11
Medlem
Nu ska vi skriva hur vi lever. Jag utbildar mig på deltid har då inte rätt till någon form av ersättning.
har 12 000kr på banken som jag ska leva på fram till oktober.

ska tilläggas att jag bor hemma så jag har inga direkta utgifter. har inte handlat kläder på typ 1 år inte ens en t shirt på h&m. vill gärna ha en buffert på 10 000 ifall min dator skulle gå sönder, tandläkarkostnader, gym, busskort o dylikt.

förra veckan köpte jag inte ens pizza för jag börjar bli riktigt snål

Ni tycker säkert jag är fånig men det tycker inte jag.

hur lever ni?
Citera
2011-02-13, 12:14
Medlem
Jag har lagt undan min lön sen jag började jobba vid 18. Nu är jag närmare 30 och flyttade hemifrån vid 24.
De pengar jag tjänade under 6 år, använde jag för att köpa en egen lägenhet.
Nu bor jag själv, men känner inte att lönen på 16.000 räcker direkt långt, kommer upp i ungefär 9.000:- med räkningar o shit, så 7papp ska räcka under hela månaden, och det tycker jag inte räcker direkt då jag har bil, långt till jobbet, och massa annat skit. =/

Edit: Tycker inte direkt att jag lever på gränsen som du, men även de som har det "lite bättre ställt" kan ha problem med ekonomin.
Citera
2011-02-13, 12:17
Medlem
cdxz11s avatar
Vad är det för utbildning du läser på deltid? Man kan väl få studiebidrag även när man läser deltid?
Citera
2011-02-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Vad är det för utbildning du läser på deltid? Man kan väl få studiebidrag även när man läser deltid?

det är en speciell yrkesutbildning som inte ingår i csn grejsen
Citera
2011-02-13, 12:28
Medlem
Jag är inte fattig längre men för ett par år sen levde jag men en inkomst på ~3000-4000 kr i månaden.
Det skulle täcka alla räkningar + mat. Och det gjorde det.
Möblerna såg ut som skräp, man åt havregrynsgröt, knäckebröd, pasta, korv, drack vatten.
Ibland lyxade man till det med bröd och nån riktigt billig bredbar ost.

Jag kommer ihåg när min nya flickvän och jag var och handlade för första gången. Hon började packa i varor i min korg och sa "det här och det här måste vi ha"...
När jag handlade var jag extremt noggrann med priser osv. Det jag köpte kostade vanligtvis inte mer än 200 kr per gång. Jag tog bara saker som var riktigt billiga och räckte längre. (därför åt jag havregrynsgröt varje dag) Jag gick och la tillbaka saker hon tagit och sa helt enkelt att jag inte hade råd. Pinsamt? Lite, men vad har man för val?
Citera
2011-02-13, 12:30
Medlem
Kights avatar
Deltids utbildning = Tid över till deltidsjobb = Sök jobb..
Citera
2011-02-13, 12:42
Medlem
Inkomst: 10 000:-

Bor i hus: kostnad med lån och andra driftskostnader = 6000:-

Andra räkningar: ca 3000:- (ingår bil och bensin här)

1000 spänn kvar till mat, snus (ja, jag vet kan sluta) och nöjen (tillåt mig smågarva åt nöjen)

Det funkar, det är inte lätt men det går...en lunch kan jag med lätthet slänga ihop för runt en 5:a, sen blir det mestadels ägg och havregrynsgröt resten av dagen.

När jag handlar är det bara nedsatta varor, ser till att göra storkok på tex blandfärs när det är nedsatt etc etc...
Citera
2011-02-13, 12:43
Medlem
Jag lever också på gränsen, pga skulder. Men det funkar om man håller sig i skinnet och bara köper det man verkligen behöver (mat och alkohol). Spontanköp inte kläder, filmer och annat skit, och statussymboler är ju bara att glömma.
Citera
2011-02-13, 13:05
Medlem
teflonpannan69s avatar
Ett tips är att söka deltidsjobb överallt. Gå bara omkring och fråga i alla möjliga butiker osv. Hade själv tur och fixa ett ''deltidsjobb'' när jag var 14. Har haft det kvar i 5 år nu, och lär stanna där ett bra tag till!
Citera
2011-02-13, 13:20
Medlem
danneohs avatar
Yrke: Gymnasial utbildning
Inkomst: Studiebidrag, CSN, 1050kr/månad
Bostad: Mamma

Jag lever på 1050kr i månaden som jag får av CSN för att jag studerar, det räcker inte speciellt långt då jag har dyra hobbys, såsom alkohol och droger, mina 1050kr är oftast slut samma dag som jag får dom, således anser jag att CSN är ena snåla muppjävlar och förespråkar diverse olalgliga sätt att erhålla värdig inkomst på.
Citera
2011-02-13, 13:27
Medlem
Lifeafterthisones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneoh

Jag lever på 1050kr i månaden som jag får av CSN för att jag studerar, det räcker inte speciellt långt då jag har dyra hobbys, såsom alkohol och droger, mina 1050kr är oftast slut samma dag som jag får dom, således anser jag att CSN är ena snåla muppjävlar och förespråkar diverse olalgliga sätt att erhålla värdig inkomst på.

Du har varit medlem sen 08, och du går fortfarande på gymnasiet, antar du är för liten för Fb, eller har du fyllt 18. Fast du kanske har gått IV i 3 år?
Jaja, tror inte att du är 18, och du berättar om dina dyra hobbys som alkohol och droger samt klagar att du får pengar varje månad. fyfan dagens skitungar
Citera
2011-02-13, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danneoh

Du får pengar för att inte göra ett skit. Sluta bete dig som ett jävla barn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in