2011-02-13, 11:26
Medlem
Hej!

Har den "senaste" MBP 15" i5 med 4GB Ram (standard konfiguration).
Tänkte nu uppgradera till 8GB Ram (2x4GB) (CM3X8GSDKIT1066) för runt 800kr.

Kommer det göra någon skillnad i spel?
Tänkte väl lira Shogun 2 och DoW II Retribution och lite andra sköna strategispel där "mycket händer samtidigt", mycket effekter/enheter osv. samtidigt. (kör via Bootcamp, Win7 Professional x64).

Ger det en kännbar effekt även i OSX i "dagligt" arbete vid flera program samtidigt eller liknande (lättare program ex. webbläsare tillsammans med Spotify, någon kopiering igång samtidigt osv.)?

(Tänkte även senare uppgradera till Intel's nya SSD när den kommer i Mars)

/MrJohnDoe
Citera
2011-02-13, 11:30
Medlem
Loxuss avatar
Har inte koll på om det krävs mer minne att köra i bootcamp, jämfört med att bara ha Windows 7, men i vanliga fall kommer du inte märka någon skillnad.
Citera
2011-02-13, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Har inte koll på om det krävs mer minne att köra i bootcamp, jämfört med att bara ha Windows 7, men i vanliga fall kommer du inte märka någon skillnad.

Okej. Iom. att jag kör Windows 7 "rent" och inte emulerat som i t.ex. Parallels eller liknande borde det ta lika lite ram som om man körde Windows 7 på en dator med enbart Windows 7 (tror jag iaf., verkar logiskt?).

Någon som vet just ang. spel som de jag nämnde ovan?
Citera
2011-02-13, 11:40
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Okej. Iom. att jag kör Windows 7 "rent" och inte emulerat som i t.ex. Parallels eller liknande borde det ta lika lite ram som om man körde Windows 7 på en dator med enbart Windows 7

Ja, det stämmer.

Jag tror inte du märker stor skillnad på 4 eller 8gb, men mer minne är ju alltid bättre och det är så pass billigt idag så jag tycker du ska uppgradera.

Jag har 8gb ram både i min mac book pro och i min pc hemma.
Citera
2011-02-13, 11:41
Medlem
mini-hopps avatar
Du kommer inte märka skillnad i spel mellan 4GB och 8GB. Pyttepyttelite kanske, finns det inget annat du kan uppgradera? GPU/liknande? 8GB för spel är extremt overkill.
Citera
2011-02-13, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Ja, det stämmer.

Jag tror inte du märker stor skillnad på 4 eller 8gb, men mer minne är ju alltid bättre och det är så pass billigt idag så jag tycker du ska uppgradera.

Jag har 8gb ram både i min mac book pro och i min pc hemma.

Okej men är det så att man verkligen inte märker det och det inte gör någon skillnad (visst skillnad gör det men om inga program etc. utnyttjar det) känns det som om man kan lägga 800kr på bättre saker? Typ större SSD när den kommer?

Citat:
Ursprungligen postat av mini-hopp
Du kommer inte märka skillnad i spel mellan 4GB och 8GB. Pyttepyttelite kanske, finns det inget annat du kan uppgradera? GPU/liknande? 8GB för spel är extremt overkill.

Kommer uppgradera hårddisken till en SSD när den nya SSD:n från Intel kommmer.

GPU:n brukar man ju inte kunna byta i en laptop (finns typ inte i någon laptop förutom i MXM-korten från Nvidia som är svindyra?)

Så det är HDD:n och mer RAM som gäller, annars finns det inget jag kan göra.
Citera
2011-02-13, 12:00
Medlem
Loxuss avatar
Jag hade sparat pengarna och lagt mer på SSD:n, tror jag
Citera
2011-02-13, 12:53
Medlem
StyleWarss avatar
8GB Ram är väldigt bra om du renderar högupplösta bilder i PS, men till spel är 4GB perfekt.
Citera
2011-02-13, 13:29
Medlem
kek123s avatar
8GB är lite overkill för spel.
Citera
2011-02-13, 21:59
Medlem
leprechaun91s avatar
köp en sdd istället kör crosair force i min mac gjorde en jävla skillnad
Citera
2011-02-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprechaun91
köp en sdd istället kör crosair force i min mac gjorde en jävla skillnad

Schyst

SSD verkar enl. alla kommentarer vara "the shit".
Får vänta tills nya SSD:er kommer ut med 25nm så de är (förhoppningsvis) billigare och snabbare.
I Mars ska ju Intel's komma ut så hoppas att andra tillverkare släpper ungefär samtidigt så vi får ett priskrig och att man får se om någon trumfar Intel precis innan/efter de lanserat så man inte köper grisen i säcken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in