• 3
  • 4
2011-02-24, 16:06
Medlem
EraserP12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Okej.. då slänger jag nog min snusdosa =D Hade tänkt mig att börja fest-snusa.. men jag tror jag lägger det åt sidan. Är rädd för dålig blodtryck m.m håller mig till enbart alkohol istället
Rök istället då, mindre nikotin och så mycket trevligare. Ha lite disciplin så att du enbart röker när alkohol är inblandat, då ger det inte några större negativa hälsoeffekter.
Citera
2011-02-24, 16:22
Medlem
VonRofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EraserP12
Rök istället då, mindre nikotin och så mycket trevligare. Ha lite disciplin så att du enbart röker när alkohol är inblandat, då ger det inte några större negativa hälsoeffekter.

Mindre nikotin? Läs:

Ur beroendesynpunkt är upptagshastigheten av nikotin av stor betydelse. Det dagliga totala nikotinupptaget bland snusare är ungefär detsamma som hos rökare, men hos rökare exponeras hjärnan inom sekunder för mycket höga nikotinnivåer i samband med varje cigarett. Detta hänger samman med att det sker en snabb övergång av nikotinet i cigarettröken till blod som pumpas direkt från lungorna till hjärnan. Hos snusare sker nikotinupptaget i munslemhinnan. Blodet där går inte direkt till hjärnan utan måste först passera hela blodomloppet. Därför kan nikotinupptaget från snus aldrig bli lika snabbt som vid rökning. Eftersom snusare och cigarettrökare uppvisar ungefär samma totala nikotinexposition diskuteras i EU:s utvärdering av hälsoeffekter av rökfria produkter (SCENIHR, 2008) om den högre upptagshastigheten med rökning kan betyda att cigaretter är mer beroendeframkallande än rökfria tobaksprodukter.
Nikotinupptaget från snus innefattar extraktion av nikotin från prillan följt av upptagning av det extraherade nikotinet till blodkärl i munslemhinnan. Av den mängd nikotin som finns i prillan är det i medeltal endast 10-20% som når blodbanan. Upptagsstudier visar också att nikotinupptaget varierar stort mellan olika individer. I Lunell och Lunells studie (2005), där blodnivåerna följdes under en dags kontrollerad snusning, observerades att variationen i extraktionsgrad mellan olika snusare var 50-300% större än variationen från prilla till prilla hos samma snusare, något som bidrar till den relativt stora spridningen i resultaten för nikotinupptaget. Variationen i extraktionsgrad kan i denna studie delvis förklaras av att individen genom sitt beteende, dvs hur intensivt prillan” bearbetas” i munnen, kan påverka hur mycket nikotin som extraheras. Skillnader i salivproduktion och salivens sammansättning kan också ha bidragit.

http://www.swedishmatch.com/sv/Snus-...kotinberoende/
Citera
2011-02-24, 16:29
Medlem
EraserP12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonRof
Mindre nikotin? Läs:

text

http://www.swedishmatch.com/sv/Snus-...kotinberoende/
Ge mig en källa som inte tillverkar snus samt har någon vettig information att ge angående hur mycket nikotin det är i en cigg och en snus. Efter att du googlat i ett par sekunder ser du att en prilla innehåller i genomsnitt 8 ggr mer nikotin och ger därför mer problem med högt blodtryck osv. Vilket i sig är löjligt att diskutera om man endast festsnusar.
Citera
2011-02-24, 16:33
Medlem
Det är väldigt personligt, vissa biverkningar råkar säker de flesta ut för, dock så märker man sällan av dessa.

Jag har känt och känner hur många som helst som snusat, vissa äldre som snusat hela livet och inte är med oss idag blev dryga 80 år, och det var inte snuset som gjorde att de avled direkt.

Sen så kommer jag ju knappast säga att man inte skulle kunna få olika sjukdomar pga. just snusandet, men jag kan på rak arm inte säga någon jag känner eller hört talas om som avlidit pga. att de blivit sjuka av sitt snusande.

På rökningssidan vet jag där i mot väldigt många som fått både Cancer och andra problem som gjort att de avlidit.
Senast redigerad av Elrandhir 2011-02-24 kl. 16:36.
Citera
2011-02-24, 16:39
Medlem
EraserP12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elrandhir
Det är väldigt personligt, vissa biverkningar råkar säker de flesta ut för, dock så märker man sällan av dessa.

Jag har känt och känner hur många som helst som snusat, vissa äldre som snusat hela livet och inte är med oss idag blev dryga 80 år, och det var inte snuset som gjorde att de avled direkt.

Sen så kommer jag ju knappast säga att man inte skulle kunna få olika sjukdomar pga. just snusandet, men jag kan på rak arm inte säga någon jag känner eller hört talas om som avlidit pga. att de blivit sjuka av sitt snusande.

På rökningssidan vet jag där i mot väldigt många som fått både Cancer och andra problem som gjort att de avlidit.
Då har du haft tur, då flertalet cancertyper är direktrelaterade till snus. Sen är risken för hjärt- och kärlsjukdomar högre om man snusar på grund av nikotinets effekter (högt blodtryck osv...).
Citera
2011-02-24, 16:59
Medlem
VonRofs avatar
Citat:
Ge mig en källa som inte tillverkar snus samt har någon vettig information att ge angående hur mycket nikotin det är i en cigg och en snus. Efter att du googlat i ett par sekunder ser du att en prilla innehåller i genomsnitt 8 ggr mer nikotin och ger därför mer problem med högt blodtryck osv. Vilket i sig är löjligt att diskutera om man endast festsnusar.

Ja, men sen beror det på hur mycket av nikotinet som tas upp. Högt blodtryck är gemensamt för både snus och cigaretter..

Citat:
Då har du haft tur, då flertalet cancertyper är direktrelaterade till snus. Sen är risken för hjärt- och kärlsjukdomar högre om man snusar på grund av nikotinets effekter (högt blodtryck osv...).

Haha, vänta lite.. Det har forskats om det och det enda man hittills fått fram är att risken för bukspottkörtelcancer ökar lite, annat än det har man inte fått fram nåt om än.
Senast redigerad av VonRof 2011-02-24 kl. 17:05.
Citera
2011-02-24, 19:36
Medlem
EraserP12s avatar
Citat:
Ja, men sen beror det på hur mycket av nikotinet som tas upp. Högt blodtryck är gemensamt för både snus och cigaretter..
Högt blodtryck är beroende av mängden nikotin, vilket är högre i snus samt att tiden nikotinet är i hög koncentration är ängre.

Citat:
Haha, vänta lite.. Det har forskats om det och det enda man hittills fått fram är att risken för bukspottkörtelcancer ökar lite, annat än det har man inte fått fram nåt om än.
Det är ingen jättestor risk, men cancerrisken ökar i de delar av människan som kommer i kontakt med snuset. Men vem bryr sig, alla ska vi dö.
Citera
2011-02-24, 22:35
Medlem
VonRofs avatar
Citat:
Högt blodtryck är beroende av mängden nikotin, vilket är högre i snus samt att tiden nikotinet är i hög koncentration är ängre.

Det är ingen jättestor risk, men cancerrisken ökar i de delar av människan som kommer i kontakt med snuset. Men vem bryr sig, alla ska vi dö.

Nu är vi igen tillbaka på det där med hur mycket av nikotinet som tas upp ur snuset, det är från person till person, samt skulle jag gissa på att det finns en skillnad mellan t.ex. lössnus och portion..
Sen är det faktiskt inte större chans att man får cancer i munnen när man snusar, till skillnad från tuggtobak m.m.

Och ang. "haha" såg det ut som att du menade att risken för många olika cancer ökar avsevärt med snus vilket ändå inte var fallet från din sida. HAHAHAHAAHAHAHAHA..

Men nog om det, alla dör vi nån gång.
Citera
2011-03-03, 15:01
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PacmanSwe
Det förstör plånboken

Det är inte snuset som förstör plånboken. Det är tobaksskatten !
(såtillvida du inte spottar ut den gamla prillan i plånboken)
Citera
2011-03-04, 17:07
Medlem
PacmanSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Det är inte snuset som förstör plånboken. Det är tobaksskatten !
(såtillvida du inte spottar ut den gamla prillan i plånboken)

hade jag inte snusat så hade jag inte behövt köpa snus?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in