2011-02-13, 00:55
Medlem
Lilabanans avatar
En kompis till mig som är 18 år vill ta ett litet lån för att bara kunna leva gott ett tag samt göra mindre investeringar. Jag vet inte hur han ska gå tillväga så jag tänkte att jag hör med er ekonomi kunniga här på FB.

Kan även säga att denne inte är jag, for the record.

Hans förutsättningar ser ut som följande:
-En inkomst på mellan 60-80K totalt förra året.
-Nu deltidsanställd (nytt jobb sen ett par mån tillbaka) med fast timlön, drar in ca 9K per månad.
-Inga noteringar hos kronofogden
-18 år
-Inga skulder

Hans krav är:
-Ingen ockerränta, helst under 15% total ränta.
-Återbetalningstid 1-3år
-Lånet ska vara på mellan 30-50K

Har ni några tips? Jag rekommenderade banken då jag själv tog lån på SEB som 19-åring, fast då var jag heltids anställd på ett företag där jag hade varit anställd under drygt ett år, dessutom var det bolån. Antar att det spelar roll. Går det att på något sätt övertala banken även om lånet inte går till något speciellt?

Jag tycker egentligen inte han ska låna några pengar eftersom att han är så ung, samt att lånet inte är så viktigt, men han vill veta vad för alternativ som finns och vill pula på det själv.

Så kom med förslag!
Citera
2011-02-13, 01:10
Medlem
Bluestep är väl ett sånt där företag som ger lån till vilken tattare som helst.
Citera
2011-02-13, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
18 år vill ta ett litet lån för att bara kunna leva gott ett tag
Så kom med förslag!
Avråd honom direkt från denna tanke!
Citera
2011-02-13, 08:28
Medlem
SparkMans avatar
Säg åt honom att leva snålt och spara i ett halvår så kan han unna sig det han vill göra/köpa utan att behöva ta lån.
Citera
2011-02-13, 09:32
Medlem
Du borde belöna din kompis med lite kamratuppfostran för den korkade idéen.

Att låna för lyxkonsumtion är riktigt korkat. Att låna till lyxkonsumtion när man inte har fast jobb eller speciellt bra inkomst är ännu mer korkat.
Citera
2011-02-13, 12:22
Medlem
Krokofils avatar
Man tar inte lån för att "leva gott". Hälsa din kompis att han får utbilda sig eller skaffa ett jobb som ger mer pengar så att han kan börja lyxkonsumera.
Citera
2011-02-13, 12:36
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Man tar inte lån för att "leva gott". Hälsa din kompis att han får utbilda sig eller skaffa ett jobb som ger mer pengar så att han kan börja lyxkonsumera.

Just det eller som någon nämnde tidigare spara en tid så har han snart dom pengarna, tiden går fort.
Vill han inte det så ska ha förbanne mig inte få låna några pengar heller!
Citera
2011-02-13, 19:03
Medlem
Lilabanans avatar
Jag sitter med min polare bredvid mig han tycker att ni och jag (som säger samma sak) är larviga. Han är också ganska noggrann med att säga här, att han ska investera en stor del av pengarna och det kan resultera i stora vinster vilket för han innebär att han kan betala av lånet snabbt.

Har ni fler tips?

( )
Citera
2011-02-13, 19:31
Medlem
kalleman00s avatar
Citat:
...och det kan resultera i stora vinster vilket för han innebär att han kan betala av lånet snabbt.

Har ni fler tips?

( )

Och om det inte blir nån vinst? Jag tycker att du ska säga till honom att sluta leka 4-åring och börja ta lite ansvar istället. I detta fallet innebär det, som så många andra redan har sagt, att han ska spara ihop sina pengar först. Först spara - sen handla. Blancolån brukar ju dessutom knappast ha den billigaste räntan...
Citera
2011-02-13, 19:41
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Jag sitter med min polare bredvid mig han tycker att ni och jag (som säger samma sak) är larviga. Han är också ganska noggrann med att säga här, att han ska investera en stor del av pengarna och det kan resultera i stora vinster vilket för han innebär att han kan betala av lånet snabbt.

Har ni fler tips?

( )

Investerar han så han får över 10% avkastning/månad så visst, annars är det ju skitsamma, räntan äter upp allt. Lån utan säkerhet är svårt att få, och räntan lär landa på över 8% iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in