2022-01-05, 17:43
Medlem
lugna ner digs avatar
Vad har ni för vacuumförpackare? Har precis köpt en från Witt som tydligen ska vara bra men insåg inte hur stor den var förrän den kom hem.
Citera
2022-01-07, 03:37
Medlem
DynamoBeiruts avatar
Brukar göra kyckling. 2h 65 grader.

Sedan bränna av och göra matlåder.

Nu råkade jag somna så jag slängde in kycklingen i kylen någon timme efter vattenbadet.

Går det att bränna på kycklingen sen göra matlådor?

Tänker att det det blir en extra uppvärmning men det kanske inte spelar någon roll?
Citera
2022-04-01, 13:22
Medlem
Tjocka revben Sousvide

Tänkte testa det med hittar inga recept när jag bing'ar.
Ska man dela och marinera innan förpackning eller köra dom hela?
Bara salt och peppar kanske och marinera/glacea innan ugnen?
Tid och temp verkar oxå variera mycket så jag frågar här efter något tips..
Citera
2022-04-01, 14:46
Medlem
byte-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Tänkte testa det med hittar inga recept när jag bing'ar.
Ska man dela och marinera innan förpackning eller köra dom hela?
Bara salt och peppar kanske och marinera/glacea innan ugnen?
Tid och temp verkar oxå variera mycket så jag frågar här efter något tips..

Jag skulle köra dom hela, grilla på dom efteråt med glace och slutligen tranchera alldeles innan servering.

Angående temp så 60 grader (medium rare) och tiden beroende på hur tjocka dom är, kan vara allt ifrån 6-48 timmar. DU kan med fördel krydda mer än salt oh peppar för sou vide, men har du kött från ett djur som grönbetat mycket så räcker salt och peppar så du inte förstör den fina smaken revbenen har.

Uppdatera gärna med resultat och bilder
Citera
2022-04-03, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byte-me
Jag skulle köra dom hela, grilla på dom efteråt med glace och slutligen tranchera alldeles innan servering.

Angående temp så 60 grader (medium rare) och tiden beroende på hur tjocka dom är, kan vara allt ifrån 6-48 timmar. DU kan med fördel krydda mer än salt oh peppar för sou vide, men har du kött från ett djur som grönbetat mycket så räcker salt och peppar så du inte förstör den fina smaken revbenen har.

Uppdatera gärna med resultat och bilder
Benen väger 1kg (knäckta revben från Willys).
Jag ska prova rubba dom med salt/peppar/grillkrydda för jag har inget annat hemma.
Kör på 50 grader, ska jag testa 24 timmar så blir det lagom till imorgon
Jag har ingen erfarenhet av Sous Vide alls förutom en bit lax jag testade med och den blev mycket god.
Citera
2022-04-03, 14:31
Medlem
byte-mes avatar
Citat:
Benen väger 1kg (knäckta revben från Willys).
Jag ska prova rubba dom med salt/peppar/grillkrydda för jag har inget annat hemma.
Kör på 50 grader, ska jag testa 24 timmar så blir det lagom till imorgon
Jag har ingen erfarenhet av Sous Vide alls förutom en bit lax jag testade med och den blev mycket god.

Det kommer kittla dödskönt i kistan! Önskar dig en riktigt smaklig måltid när det är klart
Citera
2022-04-04, 02:32
Medlem
webslaves avatar
Citat:
Tänkte testa det med [sic] hittar inga recept när jag bing'ar.

Hört talas om Google?
https://lmgtfy.app/?q=sous+vide+ribs+recipe
Citera
2022-04-15, 12:09
Medlem
RickRozays avatar
Hallå-ja.

Jag funderar på att investera i en Steba SV50 och en vakumförpackare då jag ofta lagar lite tråkiga bitar kött typ bogfläsk och vill göra något nytt med min matlagning.

Det jag inte har lust med är; ofta när man hittar något "nyttt" så går det bra och är kul, men i längden blir det alltid att man måste göra något utöver lång-koket för att få till det lilla extra.

Ni som hållit på länge med sous vide och lagar eran mat till vardags, dvs matlåda till jobbet 5 dagar i veckan med metoden hur håller ni maten intressant?

Blir svårt att få till variation? Måste ni göra fler steg typ bryna efteråt för att verkligen vara nöjd med matlådan på jobbet?

Jag vill inte bara ha "mat", jag skulle egentligen vilja ha typ "restaurangmat" så att man känner sig nöjd, på jobbet.

Skulle sous vide lösa dom här problemen (förutsatt att jag redan kan laga mat, bryna t ex) för att jag är så trött på det gamla vanliga jämt, och då har jag varierad kost på nöt, fläsk, fågel för att lista protein-källor, (nämner inte grönsaker) och är i stort sett nöjd med min matlagning, men saknar känslan restaurangkänslan.
Häromdagen köpte jag en sous vide lagad bit kött i mataffären och då fick jag restaurangkänslan, och var extremt gott.
Senast redigerad av RickRozay 2022-04-15 kl. 12:14.
Citera
2022-04-15, 12:36
Medlem
RickRozays avatar
Räcker det med vakumpåsar med en "ventil" och en handpump? För att spara pengar
Citera
2022-06-28, 12:03
Medlem
Tjocka revben sous vide

Hittar inget bra kring detta ämne.
Jag köpte ett paket på X-pris som jag tänkte sousvida. Ska man skära upp benen i mindre bitar eller köra hela rasket i en påse?
Tänkte 68 grader i 24h
Någon som testat tjocka spjäll sous vide?
Citera
2022-06-28, 12:11
Medlem
Citat:
Hittar inget bra kring detta ämne.
Jag köpte ett paket på X-pris som jag tänkte sousvida. Ska man skära upp benen i mindre bitar eller köra hela rasket i en påse?
Tänkte 68 grader i 24h
Någon som testat tjocka spjäll sous vide?

Låter bra men glöm inte stekytan först, kokta revben är rätt tråkigt.
Citera
2022-06-28, 12:28
Medlem
Tänkte skicka på dom på grillen lite snabbt innan servering, men kanske bättre att bryna dom som du säger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in