2011-02-12, 22:04
Medlem
Jag tänkte updatera mina minnen och kom fram till en frågeställning jag inte har lyckats lösa genom några sökningar på internet...

Jag kör Win7 64bit på en amd 630 X4 och tänkte köpa nya minnen...

Mitt moderkort stöder inte så många av dom snabba minnena så jag måste för det första hitta rätt (http://download.gigabyte.eu/FileList...790xta-ud4.pdf) och därav min frågeställning...

Ska jag satsa på 8gig 1600 eller på 4gig 1866? Har jag någon nytta med mer än 4gig minne eg? Kör inte så mycket tunga program förutom spel och då och då lite video-kodning...

Vidare, under 1866 minnena finns ett A-DATA minne med nummer AX3U1866PB2G8-2P, söker jag på detta hittar jag inte exakt detta minnet utan det har andra "slutsiffror" dvs. det slutar inte på 2P utan annat, kommer detta minnet att funka ändå tro, det kanske bara är en senare revition då datumet på minneslistan är sen 2009?
Citera
2011-02-13, 00:20
Medlem
Boggas avatar
Vad har du för minnen idag och vad har fått dig att fatta beslutet att byta minnen? Jag har en hyfsat tung spelrigg och jag klarar mig alldeles ypperligt på mina 4GB (2x2) 1333mhz minnen. Dock aningen dyrare version med låg latens...
Citera
2011-02-13, 00:37
Medlem
Kör med https://www.inet.se/artikel/5315032/...t-ddr3-1333mhz idag, behöver väl eg inte köpa nya men tyckte att jag va värd nån ny liten leksak.
Kör öven SSD disk som systemdisk så när jag startar så läses windows in ultrasnabbt och sen står den och tuggar (någon sekund :-D) så jag skulle vilja förbättra det ännu mer. Ett par nya minnen kostar ju inte mer än en tusing så varför inte... Har användning av dom gamla minnena på andra ställen dessutom...

Men hittar som sagt inte info om man tjänar på 8gig 1600 istället för 4gig 1866...
Citera
2011-02-13, 03:40
Medlem
PeterNosters avatar
Mer minne är bättre. Som jag har blivit informerad om så behåller Windows 7 de program det kört i minnet så om du t.ex växlar mellan flera olika program så hämtas de inte från hårddisken utan från minnet när du byter. Videoredigering tjänar på det också eftersom det ofta är stora filer som hanteras.
Citera
2011-02-13, 09:56
Medlem
Boggas avatar
Osäker på exakt hur det fungerar med minnen, men då jag frågat mig för så har jag fått det förklarat för mig att det inte är värt slantarna att öka hastigheten då du fortfarande håller dig inom samma teknik på minnena (DDR3). Håller du på med väldigt tunga program såsom Noster nämner, bildredigering så kan det säkert vara värt med mer än 4GB minne. Annars skulle jag inte påstå att det är värt investeringen även om minnen inte är särskilt dyrt. Jag kan ha fel, men så har iaf jag förstått det hela...
Citera
2011-02-13, 10:16
Medlem
Ok, mer minne it is...

Men är det då någon skillnad på 8gig 1333 och 1600? Borde ju ändå märkas skillnad då det skiljer 30% i hastighet?
Citera
2011-02-13, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bedna
Ok, mer minne it is...

Men är det då någon skillnad på 8gig 1333 och 1600? Borde ju ändå märkas skillnad då det skiljer 30% i hastighet?
Om CPUn skulle accessa all data direkt from ram så skulle du få en stor skillnad men nästan all data ligger i CPU-cachen så ramhastigheten spelar inte så stor roll. Leta upp något benchmark av RAM för ditt system. Här är ett för Intel system men det borde vara ungefär samma med AMD

http://www.bit-tech.net/hardware/mem...sandy-bridge/4
Citera
2011-02-14, 14:21
Medlem
Tror inte du kommer märka någon skillnad i spel uppstart å de flesta program om du byter från 1333 till 1860. Men i videoredigering är de bra ha mkt minne vad jag hört dock vet ja inte hur mkt som behövs. Men i spel såg ja något test med 2gb ram å 4gb 8gb. 2gb ram räckte gott å väl till de allra flesta spel och de va ingen skillnad på 4gb å 8gb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in