Jag har märkt att jag inte gråter när jag skär lök. Folk brukar säga att dom gråter när dom skär lök, men jag gör inte det. Jag gjorde det från början, men inte nu längre. brukar ni gråta när ni skär lök?
Fy helvete ja, börjar gråta så fort jag skurit igenom första skivan och sen kan jag inte sluta, det är så att det är löjligt! Brukar alltid sammarbets-laga mat dock med mina rumskompisar så det är lungt ändå, för de andra är inte lika känsliga.
Löken idag som man köper är tyvärr inte speciellt potent.
visst man kan få tag sån lök ibland, men verkar som de kör sorter som inte får ögonen att reagera :/
Var vid ett tillfälle för något år sedan på G att starta en tråd om var faan inte löken längre fick ögon att få tårar.
Som tur var så kom det in lök som fick ögonen känna lite obehag.
Kommer bara ihåg att jag gjort det en gång av vanlig lök och en annan gång mycket senare av en dålig, rutten, lök som luktade konstigt. Jag har lök i nästan alla matträtter jag gör så får vara glad att jag inte "gråter" av löken. Det måste vara drygt.
Håller du större avstånd än dom där 10 cm som dom flesta brukar hålla medans dom koncentrerar sig onödigt mycket på skärande så klarar du dig utan några tårar i ögonen.
Främst för att löken i sig innehåller ett ämne som forskare har kommit fram till innehåller doftämnet som triggar goda minnen förr som man omedvetet börjar tänka på.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!