• 1
  • 2
2011-02-12, 19:11
Medlem
Jag frostade av frysen och kände en gaslukt och ett lågt pysljud. Fick lite panik och ringde brandkåren men dom sa att det inte var någon fara eftersom de nya kylskåpen bara innehåller miljövänlig gas sedan 1995. Jag kollade upp på nätet exakt vad det är för gas det rör sig om, och dom heter R134a och isobutan.
Jag googlade R134a och läste att utsläpp av 1 kg R134a motsvaras av ett utsläpp av 1300 kg koldioxid, och blev lite nojjig.

Någon som vet om jag bör vara orolig?
Citera
2011-02-12, 19:15
Medlem
SailorCalvins avatar
Miljøvænligt ær det inte och inte speciellt nyttigt att andas in, men du behøver inte oroa dig.. Vædra lite bara så slipper du skallebank och angående miljøns vælbefinnande kan du ju tænka dig vilka mængder freoner och annat gott ældre kylskåpd ute i værlden hostar ut nær dom inte återvinns korrekt.
Kan dessutom meddela att nåt kilo eller tre lætt dumpas ut av mig och mina kollegor till sjøss nær vi fyller / byter køldmedium i kyl/frys/ac-anlæggningar på båtarna
Citera
2011-02-12, 19:15
Medlem
SailorCalvins avatar
Miljøvænligt ær det inte och inte speciellt nyttigt att andas in, men du behøver inte oroa dig.. Vædra lite bara så slipper du skallebank och angående miljøns vælbefinnande kan du ju tænka dig vilka mængder freoner och annat gott ældre kylskåp ute i værlden hostar ut nær dom inte återvinns korrekt.
Kan dessutom meddela att nåt kilo eller tre lætt dumpas ut av mig och mina kollegor till sjøss nær vi fyller / byter køldmedium i kyl/frys/ac-anlæggningar på båtarna
Citera
2011-02-12, 19:24
Medlem
Behöver lägga mig snart och det är inte speciellt trevligt att veta att lägenheten kommer pumpas full av koldioxid
Det går inte att sova med öppet fönster här heller, det är riktigt jävla kallt just nu.
Citera
2011-02-12, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shatefak
Någon som vet om jag bör vara orolig?

Nä, du behöver inte vara orolig. Luktar illa däremot. Gjorde samma sak själv men ringde giftcentralen och fick som svar att bara stänga av kylskåpet.

PS. Använd inte kniv när du frostar av kylen!
Citera
2011-02-12, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aggression
Nä, du behöver inte vara orolig. Luktar illa däremot. Gjorde samma sak själv men ringde giftcentralen och fick som svar att bara stänga av kylskåpet.

Haha nä det borde jag inte ha gjort
Citera
2011-02-12, 20:57
Medlem
Ett av de vanligaste orsakerna till att frysar havererar, är att folk använder vassa saker och hackar is när de avfrostar, med noll koll var de kan hacka och inte.

Det blir för dig antingen att få hem en reparatör som kollar om det går att laga och är lönt att göra det, eller köpa en ny frys. Den du har nu är kaputt och funkar inte.

Dr Tinnitus
Citera
2011-02-12, 22:29
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shatefak
Behöver lägga mig snart och det är inte speciellt trevligt att veta att lägenheten kommer pumpas full av koldioxid
Det går inte att sova med öppet fönster här heller, det är riktigt jävla kallt just nu.

Du behøver inte vara orolig før koldioxid eftersom det ær R134a du slæppt ut
Citera
2011-02-12, 22:33
Medlem
tigerrakets avatar
Det kylskåpet du har är inte möjligtvis ett: Spetznas 234b? Med dold Nervgsutsläppning?

Om inte stäng av skiten, Tejpa, tejpa igen, bit från ölburk att vira om med tejp på så håller det tror jag.
Citera
2015-01-16, 00:51
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aggression

helvete då var det därför min börjad pysa och lukta illa nu, får man köpa en ny frys då

men där jag slog såg det ut att bara vara metall, vad har man träffat där ?
Citera
2015-01-16, 17:31
Moderator
Ruskigbusss avatar
Övrig hemelektronik --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2015-01-17, 05:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ett av de vanligaste orsakerna till att frysar havererar, är att folk använder vassa saker och hackar is när de avfrostar, med noll koll var de kan hacka och inte.
Det bästa att hacka med är en bordsfläkt bordsfläkt och grovdammsugare är fina grejer när det ska frostas av, elvärmefläkt om det är bråttom men det går rätt snabbt med bara grovdammsugaren också i jämförelse till att ställa dörren öppen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in