• 1
  • 2
2011-02-12, 18:20
Bannlyst
Som rubriken lyder, är ja helt stört snål. Kan fan inte köpa något utan att tänkt femtielva gånger.
Å köper jag väl något så går jag och funderar på det ett bra tag efter o nästan ångrar mig.
Räknar på pengar hela tiden o innan ett köp så räknar jag 100 gånger på det köpet.
Detta gör så att jag fan inte kan unna mig något alls.
Har ett projekt hemma nu som kommer kosta några tusen o grämer mig som helvete över pengarna det kommer kosta TROTS att jag kommer älska att ha det gjort.
VA FAN SKA MAN GÖRA!??
Citera
2011-02-12, 18:24
Medlem
RuleBritannias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.Karnage
Som rubriken lyder, är ja helt stört snål. Kan fan inte köpa något utan att tänkt femtielva gånger.
Å köper jag väl något så går jag och funderar på det ett bra tag efter o nästan ångrar mig.
Räknar på pengar hela tiden o innan ett köp så räknar jag 100 gånger på det köpet.
Har ett projekt hemma nu som kommer kosta några tusen o grämer mig som helvete över pengarna det kommer kosta TROTS att jag kommer älska att ha det gjort.
VA FAN SKA MAN GÖRA!??

Köp skiten och släng kvittona, kan dock vara lite riskfyllt
Hela grejen låter nästan lite maniskt? Är det ett problem kan det ju vara värt att prata med någon.

Personligen så önskar jag att jag också kunde snåla till lite som Du... blir en hel del onödiga impulsköp vid en runda på stan
Citera
2011-02-12, 19:09
Medlem
Stunes avatar
Låter lite som att du och jag har en hel del att lära utav varandra.
Citera
2011-02-12, 19:36
Medlem
Headons avatar
I grunden så är det en väldigt bra inställning du har. Inget fel i att spara för framtida behov, dock så är det väldigt viktigt att kunna unna sig något ibland också. Du verkar ha tagit det flera steg för långt...

Svårt att säga hur du ska kunna lösa problemet, men för ditt hemmaprojekt så är rådet kör på!
Får du ångest efteråt så har du i alla fall något att vara glad över, det är ju inte så att du slösar bort pengarna på något onödigt.
Citera
2011-02-12, 20:01
Medlem
Den gudomliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.Karnage
VA FAN SKA MAN GÖRA!??

Fokusera på nyttan som dina inköp och utlägg kan tänkas ge dig!

Att ha koll på sin ekonomi och vad man betalar för olika saker är aldrig fel, fler borde vara som du. Men jag tror att om man blir som du uttrycker det snål så kan det kanske vara så att fokus ligger kvar på vad den orsakar för din ekonomi. Men det handlar om en avvägning mellan vad det kostar dig på kort och lång sikt kontra vilken nytta den ger dig. Du kanske helt enkelt inte fokuserar tillräckligt på vad du får ut i form av livskvalité och nytta. Fokusera på det så kommer det nog bli bra. Du ska ha helt klart för dig att alltför många konsumerar för att få njuta en alltför kort stund, att du tänker efter tyder på en god insikt. Men se till att ha gjort klart tankeverksamheten före ditt inköp och ägna tiden efter åt att njuta.
Citera
2011-02-12, 20:25
Medlem
jumpingsnakes avatar
Önskar nästan att jag hade det problemet!
Citera
2011-02-12, 20:46
Medlem
Forbliranonyms avatar
Tycker du ska, sluta fundera så mycket, handla bara. Lite ot men måste endå fräåga har du mycket sparade pengar ts? Isf har du ju ännu en anledning att inte vara snål, du kan ju iaf med gott samvete spendera det du tjänar, och inte lägga undan så enormt mycket.
Citera
2011-02-12, 22:26
Medlem
Börja med att göra en budget som fungerar. Sätt upp olika poster som hyra, räkningar, mat, kläder, semester, underhåll av fastighet, transport, försäkringar, sparande, kläder, övrigt (dator, mobil och andra prylar som behövs bytas då och då).

Följer du budget kommer du inte bryr dig lika mycket för du vet om att du har avsatt pengar för att köpa just den saken som du köper vilket förhoppningsvis gör det lite lättare att spendera pengar på "nödvändiga" saker.
Citera
2011-02-13, 12:15
Medlem
Sluta tänk på de så mkt,.
Citera
2011-02-13, 13:34
Medlem
tycker det är en bra egenskap. skaffa ett jobb där du kan använda det!

tänk också på ett saker du köper ger dig upplevd nytta. upplevd nytta>upplevd uppoffring=kööp!!
Citera
2011-02-13, 14:12
Medlem
Pratar du om allt, även om du verkligen ska köpa det där mjölkpaketet på ica eller pratar du om du ska köpa ännu en laptop?
Citera
2011-02-15, 08:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Pratar du om allt, även om du verkligen ska köpa det där mjölkpaketet på ica eller pratar du om du ska köpa ännu en laptop?

Nej inte om sådant som är livsnödvändigt såsom mat.
Utan om saker som prylar o upplevelser.. :/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in