2011-02-12, 16:20
Medlem
Har aldrig seglat nånting och kan inget om båtlivet. Nu är jag sugen på att köpa en Hurley (22 eller 18, vet inte riktigt hur stor skillnad det är på priset). Planen är att jag någon dag ska ta mig i kragen och segla jorden runt (lär behöva spara ihop till en större båt då). Men först vill jag lära mig segla så jag kan ta mig ner till Medelhavet på somrarna.

Så, hur svårt är det att ta sig ut på haven egentligen?

// INGASVORDOMAR

Citera
2011-02-12, 16:25
Medlem
bc82s avatar
Har du någon båtvana överhuvudtaget?
Citera
2011-02-12, 16:25
Medlem
Awesomes avatar
Egentligen inte så svårt, bara man vill lära sig. Skulle rekommendera dig att först lära dig de teoretiska och sen testa det i praktiken med någon kunnig, en nära vän eller en kursledare.
Som sagt, det är inte så svårt som man kan tro.
Citera
2011-02-12, 16:26
Medlem
står ju tydligt att han inte kan något om båtliv alls så troligtvis ingen kunskap alls.
Citera
2011-02-12, 16:30
Medlem
Damericuss avatar
Om du kan låna en optimist eller en mirror-jolle att lära dig i så är det faktiskt förvånansvärt lätt, men att lära sig så pass att man kan segla jorden runt vet jag inget om. Tillräcklig segelvana för att vara i en medelstor svensk sjö får man iaf snabbt, bara att bygga därifrån sedan.
Citera
2011-02-12, 16:59
Medlem
Jag har som sagt ingen båtvana öht. Någonstans måste man ju dock börja, kanske ska man ta och gå några kurser först? Det som jag är sugen på är de långa resorna ner till solen, så att segla runt i någon sjö i Sverige eller kring skärgården är väl mest i träningssyfte. Ser ju dock charmen med att kunna sitta en fin sommarkväll med några kompisar och ta en öl i båten vid hamnen.

Vad är det som blir den största skillnaden när man börjar göra längre resor söderut? (förutom att det är just längre)

Skulle vara skönt att någon gång i framtiden bara sticka iväg från Sverige och lämna allt för en stund. Mina bekanta tycker jag är dum i huvet som vill lära mig segla för att sticka söderut. Antar att jantelagen gör att man får ha drömmar, bara det handlar om att slå sig till ro och ha tråkigt.

Edit: Hur långt kan man ta sig med en Hurley och hur sakta går det egentligen?

// INGASVORDOMAR #96
Citera
2011-02-12, 17:02
Medlem
tzjs avatar
Anmäl dig till en seglarkurs först. Bra båtar att lära sig grunderna med är optimistjolle, trissjiggar mm.
Små båtar, men grunderna applicerar du sedan i större skala bara.

Att segla är inte svårt i sig. Det svåra ligger i allt runt omkring egentligen. Väderförhållanden, navigering, sjöregler osv. Börja med småbåtar och lär dig.
Citera
2011-02-12, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Anmäl dig till en seglarkurs först. Bra båtar att lära sig grunderna med är optimistjolle, trissjiggar mm.
Små båtar, men grunderna applicerar du sedan i större skala bara.

Att segla är inte svårt i sig. Det svåra ligger i allt runt omkring egentligen. Väderförhållanden, navigering, sjöregler osv. Börja med småbåtar och lär dig.
Vilka av de här kurserna verkar bäst?

http://www.kurser.se/segling___234__.html

// INGASVORDOMAR

Citera
2011-02-12, 17:26
Medlem
tzjs avatar
http://www.kurser.se/Seglarkurs_grund_104744.htm

alt:
http://www.kurser.se/Introduktionskurs_Segling_104794.htm

Tror jag blir suveränt. Har du aldrig seglat innan så är det grunderna du behöver.
Citera
2011-02-16, 10:05
Medlem
Seglandet är den enkla delen i dina kunskapsbehov. Du måste lära dig en hel del annat, om du vill kunna segla jorden runt. Dock kan jag tipsa om att det faktiskt har seglats Hurley 20 över Atlanten, så en H22 borde funka.

Om du verkligen vill segla jorden runt kommer du att behöva plugga följande: förarbevis (kallas också skärdgårdsskeppare), kustskeppare och utsjöskeppare. I den senare ingår tidvattenberäkning, som är väsentligt i vissa delar av världen.

Till den rent pluggmässiga kunskapen du behöver bör du samla på dig massor av erfarenhet i hur man bor ombord på en båt, hur man förtöjer/ankrar, hur man sköter kontakt med myndigheterna i diverse länder och så vidare.

Nu finns det ju de som seglar jorden runt och börjar resan innan de kan segla överhuvudtaget, men det är inget jag skulle rekommendera.

Om du vill gå en kurs för att lära dig segla skulle jag rekommendera en som använder kölbåtar. De beter sig nämligen ganska annorlunda än jollar (typ optimist, Laser, E-jolle osv). Och eftersom du vill segla jorden runt så lär du behöva kölbåt. Observera dock att det är enklare att byta från jolle till kölbåt än tvärtom.
Citera
2011-02-17, 21:21
Medlem
Jag har redan påbörjat precis det du tänker på. Köpte en hurley 18 förra augusti och övade ganska sent inpå hösten helt utan segelvana, vilket resulterade i en hel del skador på skrovet när jag la emot bryggan osv pga bristfälliga förtöjningar.
Så nu har jag en hel del plastarbete att göra i vår men man ska väll lära sig det också.
Ska utrusta båten allt eftersom utan någon direkt resa inplanerad men eftersom jag börjar få svårare o svårare att infinna mig i ekorrhjulet med jobb och alla andra krav i det moderna samhället så vet man aldrig när jag hissar seglen o drar.
Tips är ju att du börjar med att köpa in lite grundläggande grejor så som kanske en överlevnadsdräkt,vhf,livflotte och gps/epirb osv om man vill göra resan lite mindre äventyrlig.

Har hitills endast gått en vhf kurs och fått ett cert samt anmält anropssignal osv men nu har jag bokat n en förarkurs samt skärgårdsskepparkurs eller vad det nu kallas. Även om man tänker ''go small go now'' så är det en jäkla massa man bör fixa innan man ger sig iväg.
Kanske inte så mycket för ens egen säkerhet men om man har lust att ta sig längre än nordsjön så bör man ju kunna hantera sin båt först.
Citera
2011-02-17, 23:26
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INGASVORDOMAR
Jag har som sagt ingen båtvana öht. Någonstans måste man ju dock börja, kanske ska man ta och gå några kurser först? Det som jag är sugen på är de långa resorna ner till solen, så att segla runt i någon sjö i Sverige eller kring skärgården är väl mest i träningssyfte. Ser ju dock charmen med att kunna sitta en fin sommarkväll med några kompisar och ta en öl i båten vid hamnen.

Vad är det som blir den största skillnaden när man börjar göra längre resor söderut? (förutom att det är just längre)

Skulle vara skönt att någon gång i framtiden bara sticka iväg från Sverige och lämna allt för en stund. Mina bekanta tycker jag är dum i huvet som vill lära mig segla för att sticka söderut. Antar att jantelagen gör att man får ha drömmar, bara det handlar om att slå sig till ro och ha tråkigt.

Edit: Hur långt kan man ta sig med en Hurley och hur sakta går det egentligen?
// INGASVORDOMAR #96

Om du seglar nonstop och dygnet runt, kan du ta dig till medelhavet ( t ex Barcelona) på 25 dygn i en 20 fotare, i bästa fall.

På sjön finns inget som heter "bästa fall", det händer alltid något oförutsett.

//Brute
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in