2011-02-12, 15:49
Medlem
Cameltotems avatar
Hej

Jag går på gymnasium i södermanland och det är inte tillåtet att ha mössa och keps i matsalen. Det finns väldigt många muslimer i vår skola och självklart är det okej för de att bära slöja. En av mina vänner blev arg en dag efter de konstant säger till oss att ta av oss huvudbonaden.

Vi gick till rektorn för att ta reda på varför det är som det är, och vi fick svar som det är ohygieniskt och ohyfsat, vi kom ingen vart med rektorn men han sa till oss att kontakta personer som arbetar med hälsan i skolan för att sen säga att det är orättvist.

Vi har inte pratat med dom och jag är säker på att det inte leder någon vart men jag är bara så arg att det ska vara så här, vad gör en slöja mindre smutsig en mössor. Har vi några lagar som gör detta acceptabel? Har ni det här problemet i era skolor?
Citera
2011-02-12, 15:51
Medlem
Wazas avatar
Du får väl hävda att det tillhör din religion.
Och utan den så bär det av till helvetet.
Citera
2011-02-12, 15:52
Medlem
Att inte ha mössa på sig när man äter hör till gott hyfs...väx upp pojkvasker!!!

OT: visst är det fel, det är lika ohygieniskt och snuskigt, alla huvudbonader borde förbjudas i matsalar och liknande.
Citera
2011-02-12, 15:52
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waza
Du får väl hävda att det tillhör din religion.
Och utan den så bär det av till helvetet.

Nu när du säger det kom jag ihåg att han sa att det är hans religion att ha mössa på sig etc, inte för att det funka men men.
Citera
2011-02-12, 15:55
Medlem
GregerHawkwinds avatar
I Sverige råder det religionsfrihet. Med andra ord så får man ha på sig huvudbonader som anses vara av religiös betydelse, även vid de tillfällen då huvudbonad normalt sett skall vara avtagen.

Sedan kan man diskutera "rättvisan" i detta. Men hur som helst. Ta av dig din jävla snuttekeps inomhus och lägg ditt fokus på mer viktiga frågor.
Citera
Medlem
hejabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Att inte ha mössa på sig när man äter hör till gott hyfs...väx upp pojkvasker!!!

OT: visst är det fel, det är lika ohygieniskt och snuskigt, alla huvudbonader borde förbjudas i matsalar och liknande.

Absolut! Man har inte mössa på sig när man äter, så är det bara. Men då ska det som sagt gälla ALLA huvudbonader.
Citera
Medlem
Vattenspanns avatar
Självfallet är inget mer eller mindre hygieniskt, däremot hör det som nämnts till rent jävla hyfs att inte ha huvudbonad på sig inomhus. Oavsett om det är en keps, bygghjälm, basker eller slöja.
Citera
2011-02-12, 15:56
Medlem
Nitspins avatar
Detta fenomen har jag också undrat över mycket. Det kallas diskriminering att just du inte får ha huvudbonad bara för att du inte tillhör en speciell kultur.
Ohyfsat? Vem avgör det egentligen?

Nej antingen ska alla få ha huvudbonad eller ingen, inte bara visa utvalda personer!
Citera
2011-02-12, 15:56
Bannlyst
Det är religionsfrihet. Säg som någon annan skrev att i eran religon måste man dölja håret.

Och om lärarn tvingar er att ta av mössan, så är dom rasister och du kan göra en DO-anmälan om hets mot folkgrupp.
Citera
2011-02-12, 15:59
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerHawkwind
I Sverige råder det religionsfrihet. Med andra ord så får man ha på sig huvudbonader som anses vara av religiös betydelse, även vid de tillfällen då huvudbonad normalt sett skall vara avtagen.

Sedan kan man diskutera "rättvisan" i detta. Men hur som helst. Ta av dig din jävla snuttekeps inomhus och lägg ditt fokus på mer viktiga frågor.

Bra att vi har dessa lagar när det är så många "svenskar" som är troende.

Jag ser att många kallar mig/oss ohyfsade för mössorna. Jag personligen har aldrig mössa, tycker det är dålig stil. De har mössa för bad hairday så stanna OT killar.
Citera
2011-02-12, 16:02
Medlem
Hur fan är det ohygieniskt att ha mössa på sig när man äter? Det hindrar ju hår, mjäll, löss och annat skit att hamna i maten. varför har kockar mössor tror ni?
Citera
2011-02-12, 16:06
Medlem
Logisks avatar
Detta är idiotiskt; får en äcklig muslimjävel ha på sig sin slöja så ska du få ha på dig din mössa. Jag hade nog själv skitit i vad läraren, rektorn eller vem det nu kan vara hade sagt.
Om de rycker av dig mössan så kanske du kan gå fram till en muslim och dra av henne sin slöja? Jag har undrat vad som händer om man gör det, hon kanske faller ned på golvet och börjar be till Allah? Tragiskt men ändå komiskt, då ett sådant betéende skulle visa hur ologiskt och fåfängt det är att följa en religion som Islam. Sådana extrema religiösa betéenden liknar tvångshandlingar/tvångstankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in