2011-02-12, 13:29
Medlem
gravemans avatar
tjena! jag har 15 liter pastoriserad äppelmust här hemma och hade tänkt brygga lite cider på det. såhär hade jag tänkt göra,

koka upp äppelmusten och röra ner önskad mängd socker. hur mycket socker ska jag ha om jag vill ha 5-7% alkohol?
sen häller jag i kallt vatten till 25-liters sträcket och låter temperaturen sjunka till ungefär 40 grader. sen slänger jag i jästen och låter det jäsa ut helt. efter det så tappar jag om och rör ner 3-teskedar socker per liter. sen har jag ner allt i flaskor och korkar igen och låter stå i en vecka.

vad säger ni om det? finns det någonting jag kan göra bättre?

tack på förhand!
Citera
2011-02-12, 14:40
Medlem
MCVaginas avatar
Låter som om det kommer fungera rätt bra =)
Tillsätt mycket socker om du vill ha det starkt och att det ska gå snabbt. Till 15l så ta kanske 5-10 dl?
Är extremt dålig på mått, jag går på känn när jag brygger =)
Ta inte för mycket jäst bara för då kommer det smaka fan!
Citera
2011-02-12, 15:06
Medlem
Gjorde 10 liter härom veckan. Jag hade dock inte must utan vatten och äppledryckkoncentrat. Kanske ingenting för finsmakare...
40°C låter lite varmt för jästen? Jag vet inte vilken gräns det är men jäst kan ju dö när det blir för varmt. Bara för att vara på den säkra sidan kanske man kan vänta tills tempen är 30 °C. Men jag kan ju ha fel.
Att få Cidern kolsyrad är ju problemet. I öl så låter man ju den fortsätta jäsa i förslutna flaskor, men det är nog ingen höjdare för cider med tanke på all jäst.
Kolsyran som uppstår under själva jäsningen är på långa vägar inte tillräckliga. Iaf inte i min sats.
Så det får väl bli sodastreamern!
Citera
2011-02-12, 16:22
Medlem
gravemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vardagspsykos
40°C låter lite varmt för jästen? Jag vet inte vilken gräns det är men jäst kan ju dö när det blir för varmt. Bara för att vara på den säkra sidan kanske man kan vänta tills tempen är 30 °C.

aa det har du rätt i, vore tråkigt om allt sket sig... kan man lika gärna vänta lite extra

brygden är klar nu, oechsle talet är på 40 vilket jag tror blir lagom starkt. och så tänkte jag på det här med kolsyran. Jag har faktiskt en jäst med specialnäring här hemma, vet inte riktigt om det är turbojäst men jag kan tro att den jäser rätt så kraftigt ändå. det vore ju super, för isåfall kör jag på ursprungstanken. enda baksidan med den jästen skulle vara att den förstörde smaken på samma sätt som turbojäst gör, jag vet inte vad som förstörs, men jag har hört att man ska undvika turbojäst....
Citera
2011-02-12, 16:25
Medlem
gravemans avatar
jag har precis flyttat och kom på att det är golvvärme här, kan jag fortfarande ha jäshinken på golvet eller måste den stå på bordet nu?
Citera
2011-02-12, 18:15
Medlem
stilltons avatar
jag skulle använda nån vinjäst.. räkna inte med nån vidare god smak före åtminstone 3-6 månader.
undvik golvvärme åtminstone dom första dagarna. undvik även golvvärme under klarningen.. tar längre tid.
Citera
2011-02-12, 22:49
Medlem
Piproeks avatar
Jag får ut 6,35% om man räknar 40grader oechsle på 25L. Osäker på ifall det är helt rätt dock.

Jag skulle också använda vinjäst, torr, då jag gjort liknande som du håller på att brygga. Vissa jästkulturer ska man aktivera i en kopp ~35grader varm vatten som sedan svalnar ganska snabbt till 25. Och sen tillsätta till brygden. Personligen tycker jag att det smakar mindre jäst ifall man är försiktig med tillsättandet av sockret. Att det får jäsa sakta och försiktigt. Då behöver man inte lagra det lika länge och man kan även dricka det relativt direkt.

Man får även passa sig för att inte lagra det för länge då man får bäst konserverande verkan över 10% alkohol. Man kan, som man gör med vissa viner, tillsätta en liten bit svavel för att få det att stå sig. Men då är det viktigt att drycken får andas (vilket den kommer ifall du kolsyrar den) innan man dricker den så svavlet får dunsta av. Annars smakar det kanske inte lika bra som utan.

Bäst blir det ifall det får stå och jäsa omkring 20grader i rummet så undvik att ställa kärlet direkt på golvvärmen.

Sen ett tips ifall du inte vill kolsyrejäsa den och inte sodastreama så kan du försöka få tag på kolsyreis. Vissa industrier kan man fråga ifall man kan få ett kilo för en påse fikabröd eller nått. Själv fick jag tag på det till halloween en gång av några som producerar det. Fick en kylväska+icakasse (papper) för en 50-lapp sen var det bara att pluppa ner en minibit i flarran så blev det kanon.
Citera
2011-02-13, 00:30
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graveman
tjena! jag har 15 liter pastoriserad äppelmust här hemma och hade tänkt brygga lite cider på det. såhär hade jag tänkt göra,

koka upp äppelmusten och röra ner önskad mängd socker. hur mycket socker ska jag ha om jag vill ha 5-7% alkohol?
sen häller jag i kallt vatten till 25-liters sträcket och låter temperaturen sjunka till ungefär 40 grader. sen slänger jag i jästen och låter det jäsa ut helt. efter det så tappar jag om och rör ner 3-teskedar socker per liter. sen har jag ner allt i flaskor och korkar igen och låter stå i en vecka.

vad säger ni om det? finns det någonting jag kan göra bättre?

tack på förhand!

Äppelmusten i sig har en rätt mild smak, den kommer inte smaka mycket om du spär ut med vatten. Bland de godare cider jag smakat (är dock ingen kännare) var en där man tvärtom koncentrerat musten genom att låta vatten rinna av under upptining efter frysning.

Att koka musten kommer bara leda till att du tappar smakämnen. Om du nu måste späda ut den med vatten så koka in sockret med vattnet istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in