2011-02-12, 11:31
Medlem
Axells avatar
Hejsan!

Sitter här nu och tänker på vad man ska söka till på högskolan. Har länge drömt om flygledare och jag vet att det då är detta program man ska läsa. Dock har jag läst och hört att testerna till flygledare är inte de enklaste. Så jag kommer försöka på de i första taget men om jag inte skulle klara de kan jag täna mig och väl läsa denna utbildning utan att läsa inriktningen flygledning utan flyg och transportlogistik för jag helt enkelt är väldigt intresserad av flyget i allmänhet.

Så jag har främst frågor om inriktiningen flyg och transportlogistik eftersom det redan finns en stor och bra tråd om hur man blir flygledare.

Så är utbildningen svår?

Vad kan man tänkas få för jobb efter en sådan utbildning?

Tänkbara arbetsgivare efter man har gått igenom denna utbildning?

Hur ser lönerna ut?
Citera
2011-02-22, 17:19
Medlem
Oscar-Xs avatar
Jag är också sugen på den utbildningen. Vore som sagt roligt att höra folks åsikter om den.
Citera
2011-02-26, 14:54
Medlem
Axells avatar
Kom igen nu någon måste ju veta.
Citera
2011-02-26, 20:23
Medlem
Exakt vilken utbildning är det ni talar om? Den kandidaten på Liu, eller?
Citera
2011-02-27, 01:43
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flummig1333
Exakt vilken utbildning är det ni talar om? Den kandidaten på Liu, eller?
Stämmer bra!

http://www.liu.se/utbildning/program/flygtrafik?l=sv
Citera
2011-02-27, 11:03
Medlem
Eftersom ingen svarar i tråden finns det lite information i denna tråden om ni inte redan upptäckt det;
https://www.flashback.org/t307160p47

From hösten -10 så infördes detta;
http://bliflygledare.nu/nyheter/
Citera
2011-07-03, 19:45
Medlem
Happoradios avatar
Utbildningen är inte så speciellt tuff för att vara ärlig. Den börjar med en hel del matte men detta mattas av med tiden och du läser mer och mer logistik och flyg-relaterade kurser. Det mesta är riktigt intressant om man är det minsta intresserad av branschen så det är lätt att ta till sig

Om man inte blir flygledare så kan du jobba inom vilket storföretag som helst på logistikavdelningen. Alternativt Swedavia som kommer vara mycket intresserade av de nyexaminerade flyglogistikerna.
Citera
2012-04-17, 22:31
Medlem
Precis som Hopporadio skriver är inte utbildningen speciellt tuff, men logistik är ett väldigt brett ämne och finns tillgängligt att jobba med inom de flesta företag. Fördelen med utbildningen är väl den specifika inriktningen på flygbranschen.

Jag tillhör den första kullen som läser programmet och är nu inne på min fjärde termin, därför är det också svårt att uttala sig om hur det sista året på programmet är och vad det ger för resultat.

Om ni undrar någonting om utbildningen är det bara att höra av sig, så ska jag försöka besvara det så gott jag kan
Citera
2012-07-12, 19:59
Medlem
gusteno8s avatar
Kom in nu till hösten till detta program.
Har inte vart speciellt inställd på flygledarutbildningen och har därför inte än gjort några tester.
Men om man skulle vilja göra ett försök, skulle man ha gjort testerna till nu, eller kan man göra det under läsåret. För om jag förstått det rätt går alla samma program första året för att sen ta en avstickare i 2an till flygledare.
Citera
2012-07-30, 11:35
Medlem
Är utbildningen förlagd i Linköping el Norrköping? Tänkte med boende och så.
Citera
2012-07-30, 15:47
Medlem
Axells avatar
Den är förlagd i Norrköping. Källa är Linköpings universitets hemsida.
Citera
2013-03-21, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Hejsan!

Sitter här nu och tänker på vad man ska söka till på högskolan. Har länge drömt om flygledare och jag vet att det då är detta program man ska läsa. Dock har jag läst och hört att testerna till flygledare är inte de enklaste. Så jag kommer försöka på de i första taget men om jag inte skulle klara de kan jag täna mig och väl läsa denna utbildning utan att läsa inriktningen flygledning utan flyg och transportlogistik för jag helt enkelt är väldigt intresserad av flyget i allmänhet.

Så jag har främst frågor om inriktiningen flyg och transportlogistik eftersom det redan finns en stor och bra tråd om hur man blir flygledare.

Så är utbildningen svår?

Vad kan man tänkas få för jobb efter en sådan utbildning?

Tänkbara arbetsgivare efter man har gått igenom denna utbildning?

Hur ser lönerna ut?
Har tänkt att söka in till LiU. Hur som helst, hur är lönerna för "flygtrafik och logistik" alltså Flygledare?

Är dem så otroligt bra (35k+) trotts den kortare utbildningen - 3 år ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in