2011-02-16, 12:06
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Det låter som om du här försöker visa på att det finns en grundläggande (och metafysisk?) skillnad mellan objekt och subjekt och att samma barriär finns mellan omvärlden och medvetandet. Kan vi inte i själva verket byta ut begreppen objekt och subjekt mot omvärld respektive medvetande riktat mot omvärld? Jag håller med om att intentionalitet, eller riktadhet, eller det medvetandet handlar om, i detta sammanhang kan vara ett användbart begrepp att röra sig med, men jag förstår inte riktigt hur man kan använda det som argument mot vad du kallar monism (anser du detta vara synonymt med materialism/fysikalism, eller kan en idealist också argumentera för monism?).
Till första del vill jag bara svara: Jo, du har rätt, och det var det jag tänkte mig. Till andra delen, så vill jag säga att du resar en viktig fråga, och jag tror att jag kanske formulerade mig lite klumpigt. Hela min poäng är att en särskilt, mycket sträng form av monism, i detta fallet en eliminitavistisk fysikalism, som hävder att allt som finns är samma "substans", och om denna substans (vilket TS säger inte spelar en stor roll för upplägget, och i så fall är min kritik inte rättvis) är fysisk, i vanlig mening, så som atomer, molekyler etc., jvf. "We're made up of the same things that are out there. We, too, are molecular, in other words." - men jag mistänker numera att jag tolkar det för "brutalt", och om man vill överföra denna ontologiska likhet, så att den också säger något om vår epistemologiska förutsättningar, dvs. att vi inte efter att ha antagit en sån ontologi helt lämner begreppet om sanning och kunskap i traditionell förstånd, då uppstår det en inre inkonstistens, nämligen att man nekar det mentalas intentionala natur, vilket jag anser är en förutsättning för sanning (då jag kanske implicit förlitar mig på någon sorts korrespondansteori om sanning), samtidig som man implicit försätter operera med ett sånt begrepp om sanning. Men jag är nog för snabb till att skyta skarpa skott. Så jag vill nog låta den ligga här, och sedan återkomma när jag har lyssnat på indehållet i videon. Jag tror att jag våldför mig på ämnet just nu.
Mvh