2011-02-16, 12:06
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Det lter som om du hr frsker visa p att det finns en grundlggande (och metafysisk?) skillnad mellan objekt och subjekt och att samma barrir finns mellan omvrlden och medvetandet. Kan vi inte i sjlva verket byta ut begreppen objekt och subjekt mot omvrld respektive medvetande riktat mot omvrld? Jag hller med om att intentionalitet, eller riktadhet, eller det medvetandet handlar om, i detta sammanhang kan vara ett anvndbart begrepp att rra sig med, men jag frstr inte riktigt hur man kan anvnda det som argument mot vad du kallar monism (anser du detta vara synonymt med materialism/fysikalism, eller kan en idealist ocks argumentera fr monism?).
Till frsta del vill jag bara svara: Jo, du har rtt, och det var det jag tnkte mig. Till andra delen, s vill jag sga att du resar en viktig frga, och jag tror att jag kanske formulerade mig lite klumpigt. Hela min pong r att en srskilt, mycket strng form av monism, i detta fallet en eliminitavistisk fysikalism, som hvder att allt som finns r samma "substans", och om denna substans (vilket TS sger inte spelar en stor roll fr upplgget, och i s fall r min kritik inte rttvis) r fysisk, i vanlig mening, s som atomer, molekyler etc., jvf. "We're made up of the same things that are out there. We, too, are molecular, in other words." - men jag mistnker numera att jag tolkar det fr "brutalt", och om man vill verfra denna ontologiska likhet, s att den ocks sger ngot om vr epistemologiska frutsttningar, dvs. att vi inte efter att ha antagit en sn ontologi helt lmner begreppet om sanning och kunskap i traditionell frstnd, d uppstr det en inre inkonstistens, nmligen att man nekar det mentalas intentionala natur, vilket jag anser r en frutsttning fr sanning (d jag kanske implicit frlitar mig p ngon sorts korrespondansteori om sanning), samtidig som man implicit frstter operera med ett snt begrepp om sanning. Men jag r nog fr snabb till att skyta skarpa skott. S jag vill nog lta den ligga hr, och sedan terkomma nr jag har lyssnat p indehllet i videon. Jag tror att jag vldfr mig p mnet just nu.

Mvh