• 1
  • 2
2011-02-12, 02:06
Medlem
Jag kommer flytta till antingen fastlandet i Kina eller Hong Kong för att frilansa.
Hade först tänkt göra det genom ett svenskt företag som jag startar innan jag åker, men har börjat lura på att starta upp företag i Hong Kong istället.
Dels för att jag kanske vill bo där, så det skulle kanske kunna hjälpa mig få visum.
Sen så finns det ju skattefördelar. Skatten ligger på runt 17%.

Har läst en del om att starta företag i Hong Kong, och det ska vara lätt.
Inget startkapital krävs - perfekt för mig som ska frilansa och klarar mig på minimalt startkapital eftersom jag knappt har några utgifter.
Processen att starta företag ska tydligen vara snabb, 10 dagar från att man skickar ansökan.
Krävs att man har en adress i Hong Kong, men det är lätt fixat genom att man hyr en brevlåda, eventuellt med vidarebefordring till Kina om jag bosätter mig där.
Det som krävs av en är att man skickar in en del dokument som krävs så klart, och deklarerar en gång per år.

Man måste också ha en sekreterare som ansvarar för att skicka in årsrapporten. Sekreteraren måste vara medborgare i Hong Kong. Man kan låta annat företag sköta det åt en.

Jag planerar att starta ett "limited företag" som är ungefär som aktiebolag - man är inte personligen ansvarig för företagets skulder.

Håller på att kontakta ett par agenturer som hjälper till med att sätta upp företag. Men undrar om det verkligen är nödvändigt att ta hjälp av sådan. Vore väl mest för att anlita en sekreterare.

Är det någon som har erfarenhet av detta, eller har några kommentarer?
Det låter för mig som en bra idé. Är det något jag inte har tänkt på?
Behöver jag även betala skatt i Sverige?

Reagerar svenska företag på att få faktura från företag från Hong Kong?
De får betala för tjänst från icke EU-land antar jag, men då kan ju jag hålla priset nere lite grann för att kompensera för det. Blir det bökigt med bokföring så att svenska företag undviker att anlita utländska företag?
Citera
2011-02-12, 02:17
Bannlyst
http://www.youtube.com/watch?v=n_n4pTMJLnE

Bra dokumentär du kan se om business i Kina
Citera
2011-02-12, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EyeFartedLOL

Tack för tipset
Såg lite av den dokumentären på TV för nåt år sen eller så.
Citera
2011-02-16, 18:25
Medlem
Privatpers0ns avatar
Du har nog redan läst de mesta av de här länkarna men då jag själv blev intresserad så postar jag dem ändå för att hålla tråden levande och kanske attrahera fler personer att delta i diskutionen.

http://www.mittensrike.se/affarer/st...g-i-hong-kong/
http://www.foretagande.se/component/...6/topicseen,1/
http://www.transitionsabroad.com/lis...ong_kong.shtml

Här har du även svenska handelskammaren i Hong Kong http://www.swedcham.com.hk/
Citera
2011-02-16, 18:52
Medlem
Vad jag vet så finns det många olika risker med att starta/köpa upp ett företag utomlands, speciellt i länder som Kina. Du tar en mycket större risk då du ger dig in på en marknad som är högst okänd för dig(som det verkar som). Ett väldigt smart tips kan vara att skaffa dig kontakter först. Kontakter = Kunskaper/erfarenheter som kommer att leda till att du inte utsätter företaget för onödiga risker.

En marknad som Kinas skiljer sig åt på många plan, du har kulturella skillnader som inte går att förbise (språk, religion, Guan-Xi (Relationer), Olika maktförhållanden (Hierarki) , Kollektivet. Mycket av detta kommer antagligen inte att vara ett problem för dig till en början om du jobbar småskaligt och inte är beroende av andra på samma sätt. Skulle du dock senare expandera så kommer dessa delar bli mycket viktiga att beakta och kan då ha varit bra att räkna in i kalkylen redan från början.

Sen så skulle jag rekommendera dig att ta det i Hongkong istället för fastlandet, du kommer att ha enklare att etablera dig där antagligen genom att de har en mer mångkulturell bakgrund där även Engelskan är mer utbredd. Samtidigt har Hongkong vad jag hört mer lätthanterliga juridiska krav för att starta upp företag.

Samtidigt tycker jag du gör rätt i starta upp utomlands, den kinesiska marknaden har stor potential och lyckas du kommer avkastningen bli avsevärt mycket högre än på den svenska marknaden.

tips 1. Samarbetspartner vilket du kan få hjälp att hitta via Trade Development Council, TDC (Handelsutvecklingsrådet)

tips 2. Läs så mycket du bara kan, finns oändligt med information om den kinesiska marknaden och hur man bäst anpassar sig. Erfarenheter = Kunskap = Makt
Citera
2011-02-16, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Privatpers0n
Du har nog redan läst de mesta av de här länkarna men då jag själv blev intresserad så postar jag dem ändå för att hålla tråden levande och kanske attrahera fler personer att delta i diskutionen.

http://www.mittensrike.se/affarer/st...g-i-hong-kong/
http://www.foretagande.se/component/...6/topicseen,1/
http://www.transitionsabroad.com/lis...ong_kong.shtml

Här har du även svenska handelskammaren i Hong Kong http://www.swedcham.com.hk/

Tack! Stämmer att jag läst dem, men bra att ha som du säger.
Kul att du också är intresserad! Jag håller på att leta runt massor på egen hand, kommer hålla tråden uppdaterad när jag får reda på mer grejer.

Visum är största problemet. Man får ju stanna 3 månader utan visum, och det verkar som att man får jobba med sitt eget företag under de 3 månaderna utan något särskilt visum för det. Håller på att kolla upp om det verkligen stämmer.
Kollar också upp hur svenska kunder känner för fakturor från företag i Hong Kong. Om det blir bökigt med redovisningen, men det tror jag inte. Omvänd skatteskyldighet eller vad det heter åker de väl på, men å andra sidan kan jag hålla nere priset för att kompensera det.

Man kan ju åka ur och in i Hong Kong för att få ytterligare 3 månader varje gång. Men har läst folk som säger att det inte är bra, att det kan bli lurigt att komma tillbaks efter ett par gånger.

Just nu är min plan att starta ett företag i HK, stanna där 2-3 månader, sen bosätta mig i Chengdu, Kina. När jag är där kämpar jag för att skaffa arbetsvisum i Kina, och i Hong Kong. Kan få 6 eller 12 månaders turistvisum för Kina.
Backup-planen är att söka jobb och ta en fast tjänst.
Citera
2011-02-16, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larskristian
Vad jag vet så finns det många olika risker med att starta/köpa upp ett företag utomlands, speciellt i länder som Kina. Du tar en mycket större risk då du ger dig in på en marknad som är högst okänd för dig(som det verkar som). Ett väldigt smart tips kan vara att skaffa dig kontakter först. Kontakter = Kunskaper/erfarenheter som kommer att leda till att du inte utsätter företaget för onödiga risker.

En marknad som Kinas skiljer sig åt på många plan, du har kulturella skillnader som inte går att förbise (språk, religion, Guan-Xi (Relationer), Olika maktförhållanden (Hierarki) , Kollektivet. Mycket av detta kommer antagligen inte att vara ett problem för dig till en början om du jobbar småskaligt och inte är beroende av andra på samma sätt. Skulle du dock senare expandera så kommer dessa delar bli mycket viktiga att beakta och kan då ha varit bra att räkna in i kalkylen redan från början.

Sen så skulle jag rekommendera dig att ta det i Hongkong istället för fastlandet, du kommer att ha enklare att etablera dig där antagligen genom att de har en mer mångkulturell bakgrund där även Engelskan är mer utbredd. Samtidigt har Hongkong vad jag hört mer lätthanterliga juridiska krav för att starta upp företag.

Samtidigt tycker jag du gör rätt i starta upp utomlands, den kinesiska marknaden har stor potential och lyckas du kommer avkastningen bli avsevärt mycket högre än på den svenska marknaden.

tips 1. Samarbetspartner vilket du kan få hjälp att hitta via Trade Development Council, TDC (Handelsutvecklingsrådet)

tips 2. Läs så mycket du bara kan, finns oändligt med information om den kinesiska marknaden och hur man bäst anpassar sig. Erfarenheter = Kunskap = Makt

Tack för tankarna och tipsen! Fast det med annan marknad osv gäller inte riktigt i mitt fall.
Jag kommer frilansa som utvecklare("programmerare"), och ha svenska kunder, eller iallafall mest svenska.
Visst vore det också skoj att ha kunder lokalt i HK. Men det är inget måste - jag tar det som det kommer.
Så jag är ju inte direkt involverad i marknaden där osv.

Språk är okej. Kan en del mandarin och planerar att lära mig mycket mer där nere.
Blir det att jag får visum i HK och kan stanna där så ska jag lära mig kantonesiska.

Stämmer, verkar riktigt smidigt att starta företag i HK. Tror jag kommer sköta den processen själv istället för att anlita agent som gör det åt mig. Men kommer antagligen anlita något företag för att få en sekreterare.
Citera
2011-02-16, 21:19
Medlem
Privatpers0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enmyra
Tack! Stämmer att jag läst dem, men bra att ha som du säger.
Kul att du också är intresserad! Jag håller på att leta runt massor på egen hand, kommer hålla tråden uppdaterad när jag får reda på mer grejer.

Visum är största problemet. Man får ju stanna 3 månader utan visum, och det verkar som att man får jobba med sitt eget företag under de 3 månaderna utan något särskilt visum för det. Håller på att kolla upp om det verkligen stämmer.
Kollar också upp hur svenska kunder känner för fakturor från företag i Hong Kong. Om det blir bökigt med redovisningen, men det tror jag inte. Omvänd skatteskyldighet eller vad det heter åker de väl på, men å andra sidan kan jag hålla nere priset för att kompensera det.

Man kan ju åka ur och in i Hong Kong för att få ytterligare 3 månader varje gång. Men har läst folk som säger att det inte är bra, att det kan bli lurigt att komma tillbaks efter ett par gånger.

Just nu är min plan att starta ett företag i HK, stanna där 2-3 månader, sen bosätta mig i Chengdu, Kina. När jag är där kämpar jag för att skaffa arbetsvisum i Kina, och i Hong Kong. Kan få 6 eller 12 månaders turistvisum för Kina.
Backup-planen är att söka jobb och ta en fast tjänst.

Va så lite. Den idé som kom upp i mitt huvud var mest att starta en egen mellanhand i HK för mitt svenska importföretag. Kort sagt göra affärer i HK genom min egna mellanhand för att sedan skeppa varorna till Sverige. Jag vet inte om de skulle vara till någon fördel mer än att leverantörerna kanske är noggrannare med leveranser till ett företag i samma land. Troligtvis så har jag fel, men jag får en känsla av att det skulle vara enklare att ha kontroll över handeln på så vis.

Nu är det än så länge bara en tanke då jag endast importerar från USA i dagsläget. Handeln skulle se ut som så att mitt HK bolag köper in och skeppar till Sverige och fakturerar mitt svenska bolag. Vet du hur HK myndigheterna ser på att ett utländskt holdingbolag äger ett HK bolag och sen flyttar ut pengarna ur landet?

Hur som helst har du gjort mig nyfiken på en ny marknad och jag kommer följa din tråd
Citera
2011-02-17, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Privatpers0n
Va så lite. Den idé som kom upp i mitt huvud var mest att starta en egen mellanhand i HK för mitt svenska importföretag. Kort sagt göra affärer i HK genom min egna mellanhand för att sedan skeppa varorna till Sverige. Jag vet inte om de skulle vara till någon fördel mer än att leverantörerna kanske är noggrannare med leveranser till ett företag i samma land. Troligtvis så har jag fel, men jag får en känsla av att det skulle vara enklare att ha kontroll över handeln på så vis.

Nu är det än så länge bara en tanke då jag endast importerar från USA i dagsläget. Handeln skulle se ut som så att mitt HK bolag köper in och skeppar till Sverige och fakturerar mitt svenska bolag. Vet du hur HK myndigheterna ser på att ett utländskt holdingbolag äger ett HK bolag och sen flyttar ut pengarna ur landet?

Hur som helst har du gjort mig nyfiken på en ny marknad och jag kommer följa din tråd

Vet inte direkt nåt om att sätta upp mellanhand i HK men kanske kan du få ut nåt här: http://www.pkykwong.com/eng/faq/setup.html#q6

Fick mail från exportrådet i HK idag. Genom dem kostar det 33000 att få hjälp med att sätta upp företag. Tror det går att hitta billigare. Jag hade tänkt fixa så mycket som möjligt själv, eftersom jag har tid att pyssla med processen. Vill helst bara anlita sekreterare.
Svaret jag fick var:
Citat:
To set up a HK Limited Company via STC cost SEK 30.000 + 10% professional fee (this fee includes 1 year Company Secretary, 1 year business license fee, and 1 year registered office address with STC or a service provider).

Undrar om de kan hjälpa till nåt med visum... Men i ditt fall så kanske du vill sätta upp ett företag där men inte flytta dit.
Citera
2011-10-05, 09:00
Medlem
SkitAnonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enmyra
Vet inte direkt nåt om att sätta upp mellanhand i HK men kanske kan du få ut nåt här: http://www.pkykwong.com/eng/faq/setup.html#q6

Fick mail från exportrådet i HK idag. Genom dem kostar det 33000 att få hjälp med att sätta upp företag. Tror det går att hitta billigare. Jag hade tänkt fixa så mycket som möjligt själv, eftersom jag har tid att pyssla med processen. Vill helst bara anlita sekreterare.
Svaret jag fick var:

Undrar om de kan hjälpa till nåt med visum... Men i ditt fall så kanske du vill sätta upp ett företag där men inte flytta dit.
Hur har det gått med det här?

Hittade du någon sekreterare eller körde du genom detta företaget?
Själv har jag en plan på att starta ett litet företag där (med endast jag själv som anställd här i Sverige förutom sekreteraren) och jag har inte så stort startkapital så jag hittar helst en sekreterare själv

Hur hittade du en sekreterare? Vad betalar du för detta?

Hur är det med skatter och liknande när jag sedan ska få pengarna här i Sverige?
Kommer jag att få betala någon slags extraskatt eller inkomstskatt (utöver vinstskatten jag redan betalat i Hong Kong)

Ursäkta mig för att jag inte är så kunnig. Jag är helt ny inom det här området.
Senast redigerad av SkitAnonym 2011-10-05 kl. 09:05.
Citera
2011-10-07, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EyeFartedLOL

Intressant dokumentär.
Själv har jag inte planer på att göra affärer i Kina för tillfället men ev. i Japan.
Men hur som helst, har ni fler tips på bra businessdokumentärer (Behöver inte vara om Japan)? Gärna hyffsat nya dokumentärer.
Citera
2011-10-10, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkitAnonym
Hur har det gått med det här?

Hittade du någon sekreterare eller körde du genom detta företaget?
Själv har jag en plan på att starta ett litet företag där (med endast jag själv som anställd här i Sverige förutom sekreteraren) och jag har inte så stort startkapital så jag hittar helst en sekreterare själv

Hur hittade du en sekreterare? Vad betalar du för detta?

Jag registrerade mitt företag med detta företaget i Juni: http://www.enmaccounting.com
Det gick smidigt! Har inte exakta siffror här nu men har för mig jag betalade 3000 HKD för registrering och 1500 HKD för att använda deras postadress. För bokslut kommer jag betala 2000 HKD. Min kontakt där är duktig och lätt att prata med. Hade svar på alla mina frågor och en del tips.

Men hade nyligen lite problem med att jag fått fel kontonummer på något sätt. Ännu inte säkert om felet ligger hos banken eller den agenturen. Uppdaterar när jag vet mer. Utöver det så kan jag rekommendera dem.

För att registrera företag behöver man egentligen bara vara en dag i Hong Kong. Det tar bara några timmar totalt att köa till företagsregistreringen, lämna in ansökan där, sen gå till banken och skriva på papper för att öppna företagskonto.

Du kan nog ringa skatteverket och fråga om dina frågor. Jag är inte helt säker på hur det funkar om du bor i Sverige, men tror det blir så att du skattar dina vanliga ca 32% på inkomsten. Men tänk också på att om du har företag i HK kan du ju inte köpa grejer momsfritt i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in