• 1
  • 2
2004-08-25, 17:36
Medlem
Fråga 1: Tänkte köpa mig en DVD brännare tillslut, men funderar på om någon med bättre koll en jag vet vilken typ som är störst på marknaden (alltså DVD-r eller DVD+r)? Man vill ju inte bränna massa skivor i DVD+r format för att det sedan om 5 år är helt utdött (som Beta eller video2000 blev) och inte går att spela på en då ny spelare.

Fråga 2 : Sedan till det här med DC++, dom DVD filmerna som ligger uppe där. om man plockar hem sådana och brännar blir dom som fabriksnya DVD, alltså med textningsval, extra material, Dolby 5.1 osv?

Fråga 3 : Om man hyr en DVD film, är den svår att kopiera, har fått för mig att dom är större en 4,7GB. Komprimerar man dom då på något sätt eller? Kan man välja att lägga med textningsspår osv?

Fråga 4 : Har en laptop och måste då köpa mig en extern brännare med Firewire anslutning, någon som har ett hett tips. Funderar på en LaCie P5, någon med erfarenhet av den?

Fråga 5 : Vet att det inte blir DVD kvalite, men om man vill konvertera en SVCD, AVI, Xvid eller liknande till DVD, är det något man behöver vara utbildad hjärnkirurg för att greja, eller? Går det att lägga med textningen ifrån t.ex en AVI till DVD´n?
Citera
2004-08-25, 17:59
Medlem
Kryptografens avatar
1. Många bra brännare kan bränna både + och -
Striden mellan formaten är inte avgjord än, så det är idé att satsa på en sådan.
(Finns ju dual-layer också + att blue-ray och grejer är på gång....)

2. Nja, iom att man måste få plats med materialet på en 4,7-skiva ist för en
på det dubbla (dubbla lager), så tas ibland extramaterial bort.

3. Sök, detta har avhandlats flera ggr tidigare.

5. Avi-filer med texten har texten pålagd direkt i filmen, så du får med texten
hur du än gör OGM och MKV har (kan ha) dock texten separat, så där
kan man nog fixa något (vet inte hur dock).

/Kryptografen
Citera
2004-08-25, 21:53
Medlem
pickopungs avatar
1. Jag rekomenderar en NEC 2500. Jag har en själv och den bränner både - & +. Köpte den på alina i Enköping för 660:- (www.alina.se), och några 10-pack DVD-R av märket SW, för 65:- per 10-pack.
Men se till att formatet på skivorna du köper passar i din DVD-spelare. Kolla här: http://www.videohelp.com/dvdplayers vad din spelar gillar

2. Jag laddar hem mina flesta dvd-filmer med bittorent. På http://trackerwww.prq.to/frame.html finns det bra info om vad du får på din hemladdning. (menyer, språk, ljud osv)

I övrigt håller jag med föregående talare

Lycka till

//Pickopung
Citera
2004-08-26, 02:13
Medlem
TheKlowns avatar
Eller köp den nya nec2510 som stödjer dual layer
(kan flasha 2500 till en 2510 men vet inte hur stabilt det blir.. för jag har inga dual layer skiver)

eller köp nec3500 som bränner i 16x
Citera
2004-08-26, 08:38
Medlem
pickopungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKlown
Eller köp den nya nec2510 som stödjer dual layer
(kan flasha 2500 till en 2510 men vet inte hur stabilt det blir.. för jag har inga dual layer skiver)

eller köp nec3500 som bränner i 16x

Jag lurade på att köpa 2510´an men backade då jag såg priserna på en dual-layer skiva, runt 150 kr/st. men som du säger kan man ju flasha om 2500 till en 2510, och det kanske man vågar testa när den blivit gammal och skivorna sjunkit i pris

//Pickopung
Citera
2004-08-26, 11:07
Medlem
TheKlowns avatar
Jag har flashat min brännare.. men har juh som sagt inte några skiver...
Men det står att den klarar av att bränna 8+ gb...
och jag har bränt skiver utan problem.
Citera
2004-08-26, 13:12
Medlem
enverhoxha99s avatar
Den enda fördelen med NEC är att den har ett lågt pris. Deras dvd-brännare har i vissa lägen fått skoningslös kritik bl a för dess oförmåga att läsa ett stort antal skivor av olika märken. Kanske dom bättrat sig nu med nya firmwares, men jag skulle aldrig köpa en sån.

Är det priset som är viktigt, titta istället på någon av LiteON-brännarna. Dom är oerhört pålitliga samt har även ett fördelaktigt pris.
Är priset inte det viktigaste så köp en Plextor PX712A, totalt suverän brännare med överlag strålande rescensioner.

När det gäller externa saker är LaCie ett säkert kort. Vet inte om Iomega har externa grejer, annars är dom OK oxå. Men LaCie äger
Citera
2004-08-26, 18:49
Medlem
pickopungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Den enda fördelen med NEC är att den har ett lågt pris. Deras dvd-brännare har i vissa lägen fått skoningslös kritik bl a för dess oförmåga att läsa ett stort antal skivor av olika märken.

Håller inte med där, min NEC bränner det jag stoppat i den, den har aldrig brännt en coaster, trots ett flertal buffer underrun vid ett otal bränningar (lite invecklat att förklara varför, inte rätt tråd för det här ). Min bror och två kompisar har NEC de åxå, å de funkar fint de med.
MEN, min NEC är jä__igt dålig på att läsa det den själv brännt, och det är tydligen vanligt, men då skivorna ändå ska spelas upp i DVD´n under min TV så bryr jag mig inte så mycket om det.

Fast man ska ju köpa det som känns bra/rätt, och man får väl hoppas att abstract köper en brännare som han blir nöjd med, oavsett märke.

//Pickopung
Citera
2004-08-26, 18:50
Medlem
pickopungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKlown
Jag har flashat min brännare.. men har juh som sagt inte några skiver...
Men det står att den klarar av att bränna 8+ gb...
och jag har bränt skiver utan problem.

Var det en herris-flash?

//Pickopung
Citera
2004-08-26, 22:29
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickopung
Fast man ska ju köpa det som känns bra/rätt, och man får väl hoppas att abstract köper en brännare som han blir nöjd med, oavsett märke.

//Pickopung

Helt riktigt, håller fullständigt med dig!
Citera
2004-08-28, 21:37
Medlem
"Alla" nya brännare klarar +/- så det är inte mycket att bry sig om.
Lacie P5 är inte det en CDRW? eller så har jag missat något.

Om du vill ha en extern brännare så är det nog billigare att köpa en extern FW låda och stoppa en intern drive i den.

Pioneer: Har haft mycket bra kvalitet på sina brännare dom senaste åren.

NEC: ND-1300A skulle jag nog klassat som "bra" kvalitet, Medans ND-2500 och ND-2510 är av mycket bra kvalitet. När det gäller 3500 är det lite för tidigt att säga men förmodligen är den minst lika bra som ND-25xx.

Att flashar om en ND-2500A till en 2510 skulle jag inte rekomendera för att man loosar garantin då.

Liteon: Har en lite högre felfrekvens på sina produkter än Pioneer och NEC men dom är oftast lite billigare.

Plextor: Oftars extremt liten felfrekvens men pristet är också oftast extremt högt.

Hög kvalitet = liten felfrekvens på enheterna.

Alla tre märken(Pioneer, NEC och Liteon. Plextor har jag inte koll på) har bra RMA förfarande och om du inte har gjort något dumt så går det oftast fort att få den utbytt/reparerad.(om inte återförsäljaren e slö)

Jag tror det var när NEC släppte ND-2500 som dom hade satt firmwaret lite snävt så att enheten inte kände igen ett antal olika märken av skivor, men det fixades rätt snabbt när ett "antal" personer klagade(Pioneer gjorde likadant en gång).

Själv har jag en NEC ND-2510 men skulle lika gärna kunna ha en Pioneer.
Citera
2004-08-29, 11:38
Medlem
eXPos avatar
heej...

blev väldigt sugen på en dvd brännare själv nu efter allt prat och började kolla in nec:s 3500 men i deras produktblad http://www.nec.se/upload/Produktblad/ND-3500A.pdf
så står det att den kan bränna DVD - & + r i 16x med dvd9 + i 4x

betydewr detta att den stöder dvd + - r enkel lager skivor och bara + i dubbel lager skivor? och att den bara bränner i 4x då?

//
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in