2011-02-12, 00:23
Medlem
Kan två personer gemensamt köpa ett hus och stå på halva lagfarten var, samtidigt som bara en av personerna står på lånet (85%)? Går bankerna med på det?
Citera
2011-02-12, 02:36
Medlem
Weaverworlds avatar
Kan bli svårt om inte 85% av lånesumman motsvarar minst 40% av bankens värdering på fastigheten, om du inte kan uppvisa någon sorts säkerhet för lånet kan banken välja att ge en del av lånet som blancolån men räntan på det kan bli upp mot 7%.
Citera
2011-02-13, 10:00
Medlem
Vi har alltså fått ett bolån på 85% beviljat (som bottenlån alltihopa). Priset på huset är 1225000.-
Taxeringsvärdet är 1122000.-
Citera
2011-02-13, 10:14
Medlem
Diablo1118s avatar
Tror inte det är möjligt. Då får ni ta seperata lån som beräknas på er enskilt. Det är inte alls säkert att du/ni har samma utrymme ekonomiskt.

Tillåter din ekonomi dig att själv ta ett lån och därefter ha över vad banken kräver? Tillåter din sambos/frus ekonomi att ta resten av lånet?

Tänk även på sambolagen om ni inte är gifta...
Citera
2011-02-13, 11:01
Medlem
SparkMans avatar
Är ni inte gifta så får ni skriva kontrakt på att det är ena personen som står för hela lånet. Annars blir det tråkigt om den andra lämnar låntagaren och tar halva huset med sig. Då står personen med lånet där med flera hundra tusen i skuld.

Glöm inte att dela lika på boendekostnader också. Bara för att en person står på lånet ska inte den personen behöva betala hela räntekostnaden eftersom det är som hyra. Skriv kontrakt på det också om det skulle behövas.

Har en släkting som blivit lurad på ett stort belopp på det sättet. Lurad att ta hela lånet på sig och sedan blev lämnad där med stor skuld.
Citera
2011-02-13, 12:41
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repett
Kan två personer gemensamt köpa ett hus och stå på halva lagfarten var, samtidigt som bara en av personerna står på lånet (85%)? Går bankerna med på det?

Ja det kan dom göra, men bankerna gör en individuell bedömning från fall till fall. Glöm heller inte att
banken tar ut pantbrev på fastigheten för att säkra lånet.
Citera
2011-02-14, 15:46
Medlem
Pantbrev finns redan till högre belopp än vad som behövs på fastigheten.

Jag har i dagsläget inte ekonomin för att klara hela huset själv (student ett år till). Gubben/Sambon har def ekonomin för att klara huset själv. Med våran gemensamma ekonomi har vi alltså rätt stora marginaler, då huset blev långt billigare än beräknat.

Tanken var att han skulle stå på lånet själv, tills jag börjar arbeta heltid, då ska jag skrivas på lånet, just för att undvika att hamna i skiten ifall vi skulle separera.

Tanken är även att vi ska teckna livförsäkringar, motsvarande halva husets värde, då vi båda har varsitt barn med annan part.
Citera
2011-02-15, 05:10
Medlem
Weaverworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repett
Pantbrev finns redan till högre belopp än vad som behövs på fastigheten.

Jag har i dagsläget inte ekonomin för att klara hela huset själv (student ett år till). Gubben/Sambon har def ekonomin för att klara huset själv. Med våran gemensamma ekonomi har vi alltså rätt stora marginaler, då huset blev långt billigare än beräknat.

Tanken var att han skulle stå på lånet själv, tills jag börjar arbeta heltid, då ska jag skrivas på lånet, just för att undvika att hamna i skiten ifall vi skulle separera.

Tanken är även att vi ska teckna livförsäkringar, motsvarande halva husets värde, då vi båda har varsitt barn med annan part.

Nu är min juridik rostig här men om ni köper en bostad med syfte att bo där tillsamans samt att ni är registrerade sambos så spelar det knappast roll vem som står på lånen. Kan du dessutom påvisa att du betalar avgifter m.m. så skulle du ha rätt till halva bostaden vid eventuell separation, speciellt om du är kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in