Tog ett snabblån för ett tag sedan från bolaget Folkia. Blev första gången beviljad (även fast jag inte vid tillfället var 18 år eller hade någon fast inkomst) men andra gången nekad. Efter detta började det helt plötsligt droppa in räkningar på anmälningsavgifter från andra snabblånsföretag som jag inte varit i kontakt med, dessa gick till inkasso då jag inte hade råd att betala dem.
Läste precis igenom villkoren för snabblån hos Folkia, vilket jag borde ha gjort tidigare, där står det att om man godkänner deras villkor har de rätt att lämmna ut ens personuppgifter samt kontonummer till andra bolag de har kontakt med, om detta kan vara deras dotterbolag som istället för Folkia skulle kunna bevilja mig lån. Ett av dessa hette Sorento men fick från flera bolag. Det kom först anmälningsavgift efter anmälningsavgift från olika bolag och sedan började även inkassoräkningar droppa in från bolag jag aldrig hade ansökt från.
Nu undrar jag, har jag rätt att anmäla detta som brott mot personuppgiftslagen och bedrägeri eller vad det faller under. Eftersom jag godkände Folkias villkor att de fick skicka vidare mina uppgifter till andra bolag undrar jag ändå om de har rätt att lämmna ut mina uppgifter.
Detta hände för ungefär ett och ett halvt år sedan, undrar då också om det kan vara så att det har gått för lång tid för att kunna göra något åt det.
Tacksam för svar.