Det finns ingen forskning som visar på att subliminala signaler skulle ha någon större effekt på försäljning. Nu har jag inte mina böcker med mig så jag kan ge ordentliga referat, så
Wikipedia och mitt ord på att jag läst det av duktiga kommunikatörer (Fiske, Severin osv) får duga så länge, tills jag sätter min kurs mot Stockholm igen.
Citat:
The near-consensus among research psychologists is that subliminal messages do not produce a powerful, enduring effect on behavior;[17] and that laboratory research reveals little effect beyond a subtle, fleeting effect on thinking. For example, priming thirsty people with a subliminal word may, for a brief period of time, make a thirst-quenching beverage advertisement more persuasive.[18] Research upon those claims of lasting effects—such as weight loss, smoking cessation, how music in popular culture may corrupt their listeners, how it may facilitate unconscious wishes in psychotherapy, and how market practitioners may exploit their customers—conclude that there is no effect beyond a placebo.[19]
Det enda som kan uppvisas är alltså en direkt, flyende tanke (vilket jag har för mig att Severin/Tankard motsätter sig helt, alltså att den psykologiska effekten helt uteblir) om att en produkts reklamfilm effektivitet stärks. Notera att det inte handlar om en förlust av viljan att välja själv, utan ger en "fördel" för den aktuella produktens marknadsföring.
Sedan finns det givetvis andra aspekter av marknadsföring som kan ses som "manipulation", vilket jag dock tycker är ett lite överdrivet ord att använda. Grupptillhörighet/statusmarkörer har en mycket stark effekt, exempelvis, och är långt mer intressant att diskutera än subliminal messaging.
Citat:
Reklamen gör det valet åt dig. Sen kan du välja mellan att släcka törsten eller inte. Men den valfriheten bär inte mycket vikt eftersom vem skulle inte vilja släcka törsten när man väl är törstig?
En smärre överdrift? Jag älskar Coca-Cola, men slutade i somras att dricka läsk helt och hållet. Jag exponerades för deras marknadsföring i i stort sett varenda pizzeria jag klev in i, men ändå beställde jag ett glas vatten istället (jag har inga medicinska problem, eller andra orsaker. Jag ville bara inte). Jag ser mig verkligen inte som en övermänniska, och jag tror att alla kan göra ett aktiv val, även om bra marknadsföring kan
påverka ditt beslut, inte ta ifrån dig den fria viljan.