2011-02-11, 16:49
Medlem
Borde det inte finnas (finns det kanske?) en gräns för hur reklam presenteras till folk? Om man exempelvis gör reklam för något i form av psykologisk manipulation (ex. subliminal messages) och lockar folk med hjälp av metoder som de själva inte är medvetna om går det inte till gränsen för missbruk? Skriver lite snabbt nu men ni förstår nog poängen. Vad är borde förhållandet vara mellan reklamtekniken och människans kännedom om det?
Citera
2011-02-11, 17:38
Medlem
Gränser finns ju, läste t.ex. att TV4 har rättigheter till att visa reklam var tionde minut, vilket dom också gör ibland (vissa serier och program). Men jag tror inte det gynnar dom, snarare att man blir så överexponerad av den här reklamen så att man tillslut endast kollar på det och inte tar in lika mycket som om det skulle visats en gång varje timme alternativt en gång varje halvtimme.

Själv zappar jag när det blir reklam så man slipper se de
Citera
2011-02-12, 12:28
Medlem
Du talar om begränsning. Det är inte vad jag är ute efter. Min fråga är: Finns det någon slags avgränsning på hur man får manipulera människor? Låt mig ge ett exempel: Jag befann mig på en flygplats för något år sedan och där läste jag på en reklam skyllt, "Airports make you thirsty, bla bla bla, buy this water". Det är en form av manipulation att säga att flygplater gör en törstig när det igentligen inte alls behöver vara så. Men när folk läser "Airports make you thirsty" så blir en del av de törstiga när de inte skulle ha blivit det hade de inte läst reklam skylten. Och det finns så klart mer effektiva metoder än den jag exemplifierar. Det är oroväckande. Det vill jag diskutera. men jag börjar tro att detta kankse borde hamna på psykologi-avdelningen.
Citera
2011-02-14, 18:55
Medlem
MrPokers avatar
För det första är det redan olagligt att använda sig av subliminal massages, dvs att låta bilder visas så snabbt att man medvetet inte hinner reagera på att den varit där men undermedvetet har man påverkats av bilden.

Sedan får man inte glömma att meningen med reklam är att manipulera dig till att köpa en viss produkt. Skillnaden mellan subliminal massages och till exempel vattenreklamen du såg på flygplatsen är att du är medveten om vattenreklamen och kan därför göra ett medveten val baserat på det intrycket. Hade vattenreklamen du pratat om varit ett subliminal message hade du gått förbi en tom skylt och sen blivit sugen på att handla en loka (inte så extremt men du förstår vad jag menar).

Hur skulle regler kring reklam se ut om det nu är så oroväckande att man kan bli påverkad av den?
Citera
2011-02-15, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrPoker
För det första är det redan olagligt att använda sig av subliminal massages, dvs att låta bilder visas så snabbt att man medvetet inte hinner reagera på att den varit där men undermedvetet har man påverkats av bilden.

Sedan får man inte glömma att meningen med reklam är att manipulera dig till att köpa en viss produkt. Skillnaden mellan subliminal massages och till exempel vattenreklamen du såg på flygplatsen är att du är medveten om vattenreklamen och kan därför göra ett medveten val baserat på det intrycket. Hade vattenreklamen du pratat om varit ett subliminal message hade du gått förbi en tom skylt och sen blivit sugen på att handla en loka (inte så extremt men du förstår vad jag menar).

Hur skulle regler kring reklam se ut om det nu är så oroväckande att man kan bli påverkad av den?

Jag tänker på en scenen i "Fight club" där de visar en penis på skärmen under en väldigt kort tid så att man var tvungen att ladda ned filmen och försöka freeze frame:a bilden för att tro på det. Fast det är inte reklam utan film. Och kankse är fortfarande lagligt för filmindustrin.
Hsh, tillbaka till ämnet. Jag håller delvis med dig om skillnaden du beskriver mellan subl. mess. och vattenreklamen. Ja! Idag kan man göra ett medvetet val om att handla produkten eller inte. Men man kan inte alltid göra ett medvetet val om att vilja ha produkten eller inte. Reklamen gör det valet åt dig. Sen kan du välja mellan att släcka törsten eller inte. Men den valfriheten bär inte mycket vikt eftersom vem skulle inte vilja släcka törsten när man väl är törstig?

Slutligen, ska jag vara ärlig om att jag inte vet exakt hur reglerna borde se ut för att förhindra denna manipulation. Men det vore knappast svårt att sätta sig ned och med lite tid komma på några. Men det är inte direkt meningen med mitt inlägg. Jag vill bara "raise:a lite awareness" så att säga. Man måste först erkänna att man har ett problem innan man kan ta steg för att lösa det eller hur? Vi vet ju alla att människor är väldigt mottagliga rent psykologiskt och att reklam manipulerar. MEN!...vi vet ofta inte hur vi blir manipulerade "in the moment". Så hur försvarar vi oss mot detta?
Citera
2011-02-15, 10:50
Medlem
Pranchas avatar
Det finns ingen forskning som visar på att subliminala signaler skulle ha någon större effekt på försäljning. Nu har jag inte mina böcker med mig så jag kan ge ordentliga referat, så Wikipedia och mitt ord på att jag läst det av duktiga kommunikatörer (Fiske, Severin osv) får duga så länge, tills jag sätter min kurs mot Stockholm igen.

Citat:
The near-consensus among research psychologists is that subliminal messages do not produce a powerful, enduring effect on behavior;[17] and that laboratory research reveals little effect beyond a subtle, fleeting effect on thinking. For example, priming thirsty people with a subliminal word may, for a brief period of time, make a thirst-quenching beverage advertisement more persuasive.[18] Research upon those claims of lasting effects—such as weight loss, smoking cessation, how music in popular culture may corrupt their listeners, how it may facilitate unconscious wishes in psychotherapy, and how market practitioners may exploit their customers—conclude that there is no effect beyond a placebo.[19]

Det enda som kan uppvisas är alltså en direkt, flyende tanke (vilket jag har för mig att Severin/Tankard motsätter sig helt, alltså att den psykologiska effekten helt uteblir) om att en produkts reklamfilm effektivitet stärks. Notera att det inte handlar om en förlust av viljan att välja själv, utan ger en "fördel" för den aktuella produktens marknadsföring.

Sedan finns det givetvis andra aspekter av marknadsföring som kan ses som "manipulation", vilket jag dock tycker är ett lite överdrivet ord att använda. Grupptillhörighet/statusmarkörer har en mycket stark effekt, exempelvis, och är långt mer intressant att diskutera än subliminal messaging.

Citat:
Reklamen gör det valet åt dig. Sen kan du välja mellan att släcka törsten eller inte. Men den valfriheten bär inte mycket vikt eftersom vem skulle inte vilja släcka törsten när man väl är törstig?

En smärre överdrift? Jag älskar Coca-Cola, men slutade i somras att dricka läsk helt och hållet. Jag exponerades för deras marknadsföring i i stort sett varenda pizzeria jag klev in i, men ändå beställde jag ett glas vatten istället (jag har inga medicinska problem, eller andra orsaker. Jag ville bara inte). Jag ser mig verkligen inte som en övermänniska, och jag tror att alla kan göra ett aktiv val, även om bra marknadsföring kan påverka ditt beslut, inte ta ifrån dig den fria viljan.
Citera
2011-02-15, 21:49
Medlem
Ganska intressanta tankar kring den här typen av betingning. Ofta pratar man om att även bildannonser kan vara konstruerade så att det skickas signaler till "den rationella delen av hjärnan" från det undermedvetna. Att man planterar en tanke med hjälp av en bild och sen gör bildtexten bara det där lilla sista som krävs för att understödja det hjärnan redan bestämt sig för omedvetet.

Titta på det här exemplet så förstår du vad jag försöker syfta på. Jag vill nog nästan påstå att det här finns i nästan var och varannan dagstidning om man letar lite, risken att man överanalyserar varenda bild för att hitta "samband" eller triggers är dock överhängande om man börjar leta. tro mig, har fått många frukostar förstörda av det där när morgontidningen slås upp lite för tidigt.

Huruvida det är schysst eller inte vet jag faktiskt inte. Är nog mycket upp till vilken roll inom reklam/marknadsföring man har och ja, lite beroende på personlighet kanske. Kan man också ställa sig frågan: "Hur trovärdigt är reklam?" så kanske man hittar lite närmare till svaret om var gränserna går för den undermedvetna reklamen.

Absolut körde annars den här varianten av "undermedvetet budskap"

EDIT: Länkarna...
Senast redigerad av forget4P 2011-02-15 kl. 21:56.
Citera
2011-02-15, 22:43
Medlem
MrPokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forget4P
Ganska intressanta tankar kring den här typen av betingning. Ofta pratar man om att även bildannonser kan vara konstruerade så att det skickas signaler till "den rationella delen av hjärnan" från det undermedvetna. Att man planterar en tanke med hjälp av en bild och sen gör bildtexten bara det där lilla sista som krävs för att understödja det hjärnan redan bestämt sig för omedvetet.

Titta på det här exemplet så förstår du vad jag försöker syfta på. Jag vill nog nästan påstå att det här finns i nästan var och varannan dagstidning om man letar lite, risken att man överanalyserar varenda bild för att hitta "samband" eller triggers är dock överhängande om man börjar leta. tro mig, har fått många frukostar förstörda av det där när morgontidningen slås upp lite för tidigt.

Huruvida det är schysst eller inte vet jag faktiskt inte. Är nog mycket upp till vilken roll inom reklam/marknadsföring man har och ja, lite beroende på personlighet kanske. Kan man också ställa sig frågan: "Hur trovärdigt är reklam?" så kanske man hittar lite närmare till svaret om var gränserna går för den undermedvetna reklamen.

Absolut körde annars den här varianten av "undermedvetet budskap"

EDIT: Länkarna...

Ditt första exempel fick mig verkligen att lyfta på ögonbrynen. Nu när jag tänker efter så finns det nästan ingen vitamin/hälsoreklam som visar sjuka människor. Jag tror du har rätt i det du säger men jag antar att det beror också lite på att man ska relatera produkten till just hälsa och välmående.
Citera
2011-02-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrPoker
Ditt första exempel fick mig verkligen att lyfta på ögonbrynen. Nu när jag tänker efter så finns det nästan ingen vitamin/hälsoreklam som visar sjuka människor. Jag tror du har rätt i det du säger men jag antar att det beror också lite på att man ska relatera produkten till just hälsa och välmående.

Precis så, lösningsfokuserat. De vill att kunden ska tänka till ett stadie som man kommer till om man använder produkten. Lite som att det är väldigt få kraftiga människor som gör reklam för träningsprodukter, den här typen av reklam finns överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in