• 1
  • 2
2011-02-22, 14:34
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancho&Lefty
Förlåt om jag kapar tråden lite men är det någon som har ett genuint recept på Nakkikastike?

Here we go...

400 g. finsk nakki, brukar köra sådana utan skinn (smaksak).
2 smålökar eller en stor
3-4 msk smör
3-4 msk vetemjöl
3-4 dl köttbuljong eller vatten + en buljongtärning (funkar även med grönsaksbuljong).
Lite malen kryddpeppar, detta som ger den genuina nakkikastikesmaken, så som farmor brukade laga den.
En skvätt grädde eller standardmjölk beroende på hur pass fet du vill ha den.

Kapa korven i "lagom" bitar. Hacka löken relativt fint. Bryn korvsnuttarna gyllenbruna i smör i en stekpanna eller i en kastrull. Tjonga i löken och låt den "svettas". Sikta över vetemjöl och låt ta liiite färg, rör om hela tiden. Tillsätt buljongen eller vatten + buljongtärning under omrörning. Slå i en skvätt mjölk eller grädde, max 0,5 dl. Smaksätt med malen kryddpeppar och ev. lite salt. Man kan även jazza upp såsen med en liten klick finsk senap. Låt det hela sjuda i ca. 10 min. utan lock.

Serveras med hemlagad mos och avnjutes med ett glas mjölk eller piimää samt en skiva rågbröd med riktigt smör på! Genuinare än så blir det inte! Tillbehör; inlagda rödbetor, kryddgurka eller finsk gurksallad.
Senast redigerad av JerryCotton 2011-02-22 kl. 14:44.
Citera
2011-02-22, 14:38
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Here we go...

400 g. finsk nakki, brukar köra sådana utan skinn (smaksak).
2 smålökar eller en stor
3-4 msk smör
3-4 msk vetemjöl
3-4 dl köttbuljong eller vatten + en buljongtärning (funkar även med grönsaksbuljong).
Lite malen kryddpeppar, detta som ger den genuina nakkikastikesmaken, så som farmor brukade laga den.
En skvätt grädde eller standardmjölk beroende på hur pass fet du vill ha den.

Kapa korven i "lagom" bitar. Hacka löken relativt fint. Bryn korven gyllenbruna i smör i en stekpanna eller i en kastrull. Tjonga i löken och låt den "svettas". Sikta över vetemjöl och låt den ta liiite färg, rör om hela tiden. Tillsätt buljongen eller vatten + buljongtärning uder omrörning. Slå i en skvätt mjölk eller grädde, max 0,5 dl. Smaksätt med malen kryddpeppar och ev. lite salt, man kan även jazza upp det med en liten klick finsk senap. Låt det hela sjuda i ca. 10 min. utan lock.

Serveras med hemlagad mos och avnjutes med ett glas mjölk eller piimää samt en skiva rågbröd med riktigt smör på! Genuinare än så blir det inte! Tillbehör; inlagda rödbetor, kryddgurka eller finsk gurksallad.

Fyfan! Underbart... nostalgi
Citera
2011-02-22, 14:42
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Vattnas i munnen när jag tänker på de där underbara köttbullarna! Hjälp mig de får inte vara förlorade!

Återkommer med farmors köttbullsrecept när jag grävt fram den. Kan gissa hur du vill ha dem!
Citera
2011-02-23, 03:09
Medlem
TheBoots avatar
Citat:
Återkommer med farmors köttbullsrecept när jag grävt fram den. Kan gissa hur du vill ha dem!

!

Är det såna i nån gräddsås? Snälla snälla säg att det är det! Håller tummarna!

Tack för alla trevliga recept än så länge! Nakkikastike har inte varit en del av min uppväxt men ska definitivt prövas!
Citera
2011-03-07, 20:22
Medlem
Citat:
Recept

Testade ditt recept på nakkikastike idag. Jazzade upp den inte bara med finsk senap utan även med ketchup. Har för mig att mormor brukade ha ketchup i sin.

Hur som helst, god blev den och jag tackar för receptet.
Citera
2011-03-07, 20:30
Medlem
TheBoots avatar
Citat:

Hittat det än?
Citera
2011-03-26, 13:51
Medlem
Gubben runka är så jävla gott, speciellt nu på vintern om man är ute på isen eller i skogen mmm

Tror det är ganska genuint i området. Vad jag vet så kom det till här där jag bor under första världskriget.

Är som att laga potatismos beroende på hur salt man vill ha det.

6-8 bra stora potatisar grodda i egen mark, inget jävla disktrasa skit utan lite av den halv möliga sorten, inga färdigt förpackade plastsäcks potatisar. Lös potatis av bra kvalitet.

Mjölk, fet sådan inte fettfritt skit samt riktigt smör som smälts förre man , mosar potatisarna. Salt skiter ni i. Den feta mjölken, smälta smöret hälls i tills man har den konsistens man villa ha.Lite peppar om man tycker om det är bara att köra i, smaka av. Vissa tycker om lök med också, om så finhacka löken o väldigt fint för allt skall bli som en pure, lite tjockare. Och det viktigaste beroende på hur salt nu vill ha det 12-30 saltströmmingar i riktigt små bitar som man blandar i alltså dessa kör man i efter mjölken samt smöret o låter puttre lite med resten.

Eftersom maten är ljus tar man, alltså nu då man sitter på isen ett riktigt mörkt rågbröd, surdegsbröd som sked samt en mörk öl.

Joo då ni öser upp på tallriken, gräv en grop i mitten o däri en skitload av smör som smälter, dipp dipp

Detta passar knappast på en middag men ute i skogen eller ute på isen är det kanon nu på vintern.

Mesta av Er spyr säkert nu men om ni är lite äldre än 15 samt gillar uteliv testa för skit lätt att fixa o kostar knappt något.

Edit Muskotnöt bör även malas i för en bättre upplevelse. Detta skall göras på sammagång man häller i mjölken samt det smälta smöret då man packar potatisarna till mos.
Senast redigerad av FNA.Slusken 2011-03-26 kl. 14:16.
Citera
2011-04-17, 18:45
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Hittat det än?

Här kommer den, hemligheten är ofta att använd kryddpeppar för att få det att smaka som mormors- och farmors mat.

Farmors köttbullar:

ca. 4-500 g blandfärs
1 liten gul lök
1 st ägg
ev. 0,5 dl vispgrädde
2-3 msk. vetemjöl
1 krm. kryddpeppar (malen)
1-2 tsk. salt

Svetta löken i en panna med smör och med en liiten gnutta socker innan du kör ner löken i kötbullesmeten. För över de stekta köttbullarna i en kastrull och vispa ur pannan med vatten och slå över skyn på köttbullarna.

Såsen:

3 msk. vetemjöl
1 buljongtäring
2 dl. vispgrädde
Salt efter smak
Kryddpeppar
3 msk. smör att bryna i
Vatten

Smält smöret tills det slutar bubbla, tillsätt då vetemjölet och bryn det på låg värme, du kan krydda såsen redan i detta stadie med kryddpepparn men ta det försiktigt med pepparn, bryn tills mjölet blir brunt.
Tillsätt vatten i omgångar under vispning så att det inte blir klumpar. Sila över steksyn från köttbullarna och kör i en buljongtärning.
Sjud såsen i 15-20 min på låg värme, tillsätt sedan grädden, ha i köttbullarna och låt sjuda ännu en liten stund.

Serveras med hemlagad potatismos, rårörda lingon och hela rödbetor samt ett glas "piimää" eller mjölk! Smaklig spis!
Citera
2011-04-17, 18:47
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancho&Lefty
Testade ditt recept på nakkikastike idag. Jazzade upp den inte bara med finsk senap utan även med ketchup. Har för mig att mormor brukade ha ketchup i sin.

Hur som helst, god blev den och jag tackar för receptet.

Kul att det smakade. Jo, det finns ju en uppsjö varianter och kryddningar.
Citera
2011-04-19, 16:26
Medlem
Vorschmack - http://recept.martha.fi/start/recept-1392-522.html
Kålrotslåda - http://recept.martha.fi/start/recept-1392-195.html
Fisksoppa - http://recept.martha.fi/start/recept-1392-319.html
Finsk julmat, bl a potatislåda, morotslåda, rosolli m m - http://paulaz.se/?page_id=471
Kesäkeitto/sommarsoppa - http://www.pickipicki.se/2009/08/sommarsoppa-pa-finska/
Hedelmäkeitto/fruktsoppa - http://www.saunalahti.fi/chef/cgi-bin/kronos?f=13|4509|1|1|25|1|1&mode=0

Hoppas det är något som smakar!
Citera
2014-01-25, 15:52
Medlem
WrathInMes avatar
Har inte läst alla kommentarer angående den finska karelska steken... min fråga lyder alltså, måste man ha ett ugnsfast kärl/lergryta för att laga detta? Har en jättekastrull, men är inte säker på om jag kan lägga den i ungen, kan man alltså inte bara laga detta på spisen och låta det långkoka?

Jättetacksam för snabbt svar! *hungrig*
Citera
2014-01-25, 17:31
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WrathInMe
Har inte läst alla kommentarer angående den finska karelska steken... min fråga lyder alltså, måste man ha ett ugnsfast kärl/lergryta för att laga detta? Har en jättekastrull, men är inte säker på om jag kan lägga den i ungen, kan man alltså inte bara laga detta på spisen och låta det långkoka?

Jättetacksam för snabbt svar! *hungrig*

Du kan laga det på spisen men då är det svårt att få till den klara buljongen som man är ute efter. Förr så lagade man karelsk stek i eftervärmen i bakugnen. Så nyckelorden är låg värme och länge, tänk pulled pork.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in