Citat:
Ursprungligen postat av FortuN
Japp precis, vill helst bo kvar här. Alla övningar och sådant, är det på vissa ställen i Sverige som man måste på eller finns det på dem flesta platser, som Gotland då t.ex. Eller måste jag resa runt för dessa övningar eller rentav flytta? Som jag även förstår ligger lönen utan utlandstjänst runt 16-17 före skatt, villket borde bli runt 12-13 efter skatt? Finns det någon chans att detta kommer öka närmaste åren iom allt nytt inom FM?
Och om jag förstår rätt, man gör alltså GMU (som lumpen så man får behörighet till GSM ex), efter det kan man ansöka till GSM? Och om man kommer in där så bestämmer dem om när och hur man åker utomlands för tjänstgöring?
Och en till liten fråga, har du fått åkt på utlandsuppdrag någon gång? Och går det att "Leva" på att arbeta inom GSM?
Om du gör GMU på Gotland för hemvärnet så kommer du göra alla övningar osv på Gotland. Oavsett vad så rekommenderar jag dig att inte bo hemma under GMU. Det har sina fördelar att bo på logement när man inte känner varandra.
Vad gäller lönen så ska man aldrig räkna in utlandstillägg osv eftersom det aldrig är säkert att man får åka, allt handlar om tjänst osv. Svårare för en högvaktssoldat att åka utomlands än en soldat på ett spaningskompani.
Grundlönen ligger från 16.125 upp till 19 beroende på vilken OR grad du anställs som. Jag har kompisar som blivit anställda i både OR 1, OR 3 och OR 5 med enbart lumpen bakom sig.
Du får dock beakta att detta är grundlön, sen tillkommer Övningsdygn, OB osv.
Beroende tjänst så kommer man ha fler alternativt färre övningsdygn per år.
Nån månad kan man få ganska mycket extra om man har varit ute mycket medans nån månad så får man inte mer än grundlönen.
En högvaktsoldat på Livgardet kan få cirka 50 "Övningsdygn" per år i och med deras uppgift att vakta t.ex. slottet. Detta ger ganska många tusen extra per år vilken dryga ut lönen. För varje övningsdygn så får man dessutom 1 dag ledig. Nämns i snitt 1000 kronor extra för varje dygn man har vakt.
Vad är gsm?
och angående utlandstjänst så har jag inte gjort det än.
Vad gäller utlandstjänst så är ingen "tvingad" att åka, men ska man vara kvar i tjänsten så måste man ut. Annars gäller vanliga 3 månads uppsägning tid (alternativt 1) så man binder sig inte för något.