• 1
  • 2
2011-02-11, 15:53
Bannlyst
Undrar vad lönen som militär är på idag? Hade tänkt gå GMU och sen hemvärnssoldat och in på Skyttesoldat (Helst).

Hur ser det ut när man börjar som det? Har man anställning direkt när man börjar träna till skyttesoldat e.x? Hur är det med utlandstjänst, får man hela tiden vara beredd på att åka iväg när man har börjat som något inom försvarsmakten? Och när man inte är iväg, vad är det för sorts jobb man gör då som man tjänar pengar på?

Är så att jag nyligen börja att tänka på detta som ett "Fast arbete" eventuellt. Och är inte så insatt i det, har läst lite på försvarsmaktens sida, och enligt dem är det tariffsystemet, men gäller det alla?

Vad tjänar ni och vad jobbar ni som inom militären?
Senast redigerad av FortuN 2011-02-11 kl. 15:56.
Citera
2011-02-11, 16:11
Moderator
T-80Us avatar
Det gäller alla i princip. Det finns ju diverse tillägg som läggs ovanpå bruttot om du t.ex. spenderar dygn i fält, är på utlandstjänst o.s.v. Som grund är lönen ingen höjdare dock, MEN, det kan uppvägas av andra faktorer.

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/B...er-och-sjoman/
Citera
2011-02-11, 18:16
Bannlyst
Lön som HV soldat är något du knappast kan försörja dig på. Bra extraknäck dock.

Du tjänstgör 8 dagar om året(Insats), uppdelat i två omgångar, en KFÖ och en SÖF.

När du fullgjort kontraktet på 8 dagar får du lite pengar. Handlar om ca 8000:-.
Citera
2011-02-11, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FortuN
Undrar vad lönen som militär är på idag? Hade tänkt gå GMU och sen hemvärnssoldat och in på Skyttesoldat (Helst).

Hur ser det ut när man börjar som det? Har man anställning direkt när man börjar träna till skyttesoldat e.x? Hur är det med utlandstjänst, får man hela tiden vara beredd på att åka iväg när man har börjat som något inom försvarsmakten? Och när man inte är iväg, vad är det för sorts jobb man gör då som man tjänar pengar på?

Är så att jag nyligen börja att tänka på detta som ett "Fast arbete" eventuellt. Och är inte så insatt i det, har läst lite på försvarsmaktens sida, och enligt dem är det tariffsystemet, men gäller det alla?

Vad tjänar ni och vad jobbar ni som inom militären?

Som vanlig militär dvs GSS så går OR 1 in på cirka 16.125 kronor som någon postade som länk (dvs OR nivåer och antal år i tjänst)
Jag ligger som OR 3 och tjänar 16.900 kronor som anställd inom försvarsmakten, sen tillkommer givetvis OB och annan ersättning för t.ex. Övningsdygn osv.
Under GMU så får man ett antal tusen (4500 kr) per månad.
Att däremot försöka satsa inom hemvärnet är inget man bör göra om man tänker bli "heltidare" då är det bättre att du satsa som GSS inom Försvarsmakten.
Hemvärnet är som nån sa en bisyssla som är helt ok om man jobba/studera och vill tjäna en liten slant och samtidigt har skoj.
Hemvärnet sysslar inte heller med utlandstjänst utan det är numera förbandsorienterat dvs att respektive förband ansvarar för en mission. De som ligger nere nu är under P7 ansvar.
Blir du anställd soldat inom Försvarsmakten så är du "tvingad" att tjänstgöra utomlands i och med de nya avtalen som började gälla 2010.

Man tjänar inte bra som soldat, däremot finns möjligheterna att ha låga kostnader om man strävar efter det. (bo på logement osv)
Man blir inte soldat för lönen skull.

/
Senast redigerad av Upsilon 2011-02-11 kl. 19:42.
Citera
2011-02-11, 20:38
Bannlyst
Som jag menade och tänkte var att om jag går utbildning till hemvärn på Gotlandsgruppen (Så jag gör allt på Gotland, GSM inriktning hemvärn)

Hur går det till sen om jag vill bli soldat? Kan jag bli det även fast jag gör hemvärnsutbildningen på Gotland?

Och hur ser jobbet ut sen när man blir soldat? Är det träning varje dag som man får pengar för om man nu inte är utomlands eller vad är det man gör?
Citera
2011-02-11, 20:51
Medlem
Citat:
Som jag menade och tänkte var att om jag går utbildning till hemvärn på Gotlandsgruppen (Så jag gör allt på Gotland, GSM inriktning hemvärn)

Hur går det till sen om jag vill bli soldat? Kan jag bli det även fast jag gör hemvärnsutbildningen på Gotland?

Och hur ser jobbet ut sen när man blir soldat? Är det träning varje dag som man får pengar för om man nu inte är utomlands eller vad är det man gör?

Om du gör GMU mot hemvärnet så har du absolut chansen att söka dig till GSS efter GMU, dock så är det lättare att bli GSS om du kör GMU mot försvarsmakten. (jag särskiljer på hemvärnet och Försvarsmakten även om Hemvärnet är en del av det.)

Om jag förstått det rätt så vill du inte lämna Gotland därav GMU inriktning mot Hemvärnet eftersom det inte existerar annat?

Vad gällande jobbet så är det övning, övning och åter övning som gäller i alla dess former när man inte är på skarp insats. Kan vara allt ifrån skjutningar, gruppövningar, SIB, Teoretiska/praktiska lektioner.
Det som gäller är 40 h/v precis som vilken annat jobb. Jobbar man kväll så får man ob utöver vanliga lönen osv.
En typisk vecka i arbetstid kan vara att man börja lite senare på måndag morgon och slutar runt lunch fredagar för att köra en kvällstjänst under veckan för att kompensera så man får 40 h/v veckan.

/
Citera
2011-02-11, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Upsilon
Om du gör GMU mot hemvärnet så har du absolut chansen att söka dig till GSS efter GMU, dock så är det lättare att bli GSS om du kör GMU mot försvarsmakten. (jag särskiljer på hemvärnet och Försvarsmakten även om Hemvärnet är en del av det.)

Om jag förstått det rätt så vill du inte lämna Gotland därav GMU inriktning mot Hemvärnet eftersom det inte existerar annat?

Vad gällande jobbet så är det övning, övning och åter övning som gäller i alla dess former när man inte är på skarp insats. Kan vara allt ifrån skjutningar, gruppövningar, SIB, Teoretiska/praktiska lektioner.
Det som gäller är 40 h/v precis som vilken annat jobb. Jobbar man kväll så får man ob utöver vanliga lönen osv.
En typisk vecka i arbetstid kan vara att man börja lite senare på måndag morgon och slutar runt lunch fredagar för att köra en kvällstjänst under veckan för att kompensera så man får 40 h/v veckan.

/

Japp precis, vill helst bo kvar här. Alla övningar och sådant, är det på vissa ställen i Sverige som man måste på eller finns det på dem flesta platser, som Gotland då t.ex. Eller måste jag resa runt för dessa övningar eller rentav flytta? Som jag även förstår ligger lönen utan utlandstjänst runt 16-17 före skatt, villket borde bli runt 12-13 efter skatt? Finns det någon chans att detta kommer öka närmaste åren iom allt nytt inom FM?

Och om jag förstår rätt, man gör alltså GMU (som lumpen så man får behörighet till GSM ex), efter det kan man ansöka till GSM? Och om man kommer in där så bestämmer dem om när och hur man åker utomlands för tjänstgöring?

Och en till liten fråga, har du fått åkt på utlandsuppdrag någon gång? Och går det att "Leva" på att arbeta inom GSM?

Btw, läste även lite här http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/B...er-och-sjoman/

Kunde inte hitta något om att man binder sig till utlandstjänst. Det är inte något man bara söker själv då om man känner för det?
Senast redigerad av FortuN 2011-02-11 kl. 21:20.
Citera
2011-02-11, 21:28
Medlem
Citat:
Japp precis, vill helst bo kvar här. Alla övningar och sådant, är det på vissa ställen i Sverige som man måste på eller finns det på dem flesta platser, som Gotland då t.ex. Eller måste jag resa runt för dessa övningar eller rentav flytta? Som jag även förstår ligger lönen utan utlandstjänst runt 16-17 före skatt, villket borde bli runt 12-13 efter skatt? Finns det någon chans att detta kommer öka närmaste åren iom allt nytt inom FM?

Och om jag förstår rätt, man gör alltså GMU (som lumpen så man får behörighet till GSM ex), efter det kan man ansöka till GSM? Och om man kommer in där så bestämmer dem om när och hur man åker utomlands för tjänstgöring?

Och en till liten fråga, har du fått åkt på utlandsuppdrag någon gång? Och går det att "Leva" på att arbeta inom GSM?

Om du gör GMU på Gotland för hemvärnet så kommer du göra alla övningar osv på Gotland. Oavsett vad så rekommenderar jag dig att inte bo hemma under GMU. Det har sina fördelar att bo på logement när man inte känner varandra.

Vad gäller lönen så ska man aldrig räkna in utlandstillägg osv eftersom det aldrig är säkert att man får åka, allt handlar om tjänst osv. Svårare för en högvaktssoldat att åka utomlands än en soldat på ett spaningskompani.
Grundlönen ligger från 16.125 upp till 19 beroende på vilken OR grad du anställs som. Jag har kompisar som blivit anställda i både OR 1, OR 3 och OR 5 med enbart lumpen bakom sig.
Du får dock beakta att detta är grundlön, sen tillkommer Övningsdygn, OB osv.
Beroende tjänst så kommer man ha fler alternativt färre övningsdygn per år.
Nån månad kan man få ganska mycket extra om man har varit ute mycket medans nån månad så får man inte mer än grundlönen.

En högvaktsoldat på Livgardet kan få cirka 50 "Övningsdygn" per år i och med deras uppgift att vakta t.ex. slottet. Detta ger ganska många tusen extra per år vilken dryga ut lönen. För varje övningsdygn så får man dessutom 1 dag ledig. Nämns i snitt 1000 kronor extra för varje dygn man har vakt.

Vad är gsm?
och angående utlandstjänst så har jag inte gjort det än.

Vad gäller utlandstjänst så är ingen "tvingad" att åka, men ska man vara kvar i tjänsten så måste man ut. Annars gäller vanliga 3 månads uppsägning tid (alternativt 1) så man binder sig inte för något.
Citera
2011-02-11, 22:23
Bannlyst
Citat:
Om du gör GMU på Gotland för hemvärnet så kommer du göra alla övningar osv på Gotland. Oavsett vad så rekommenderar jag dig att inte bo hemma under GMU. Det har sina fördelar att bo på logement när man inte känner varandra.

Vad gäller lönen så ska man aldrig räkna in utlandstillägg osv eftersom det aldrig är säkert att man får åka, allt handlar om tjänst osv. Svårare för en högvaktssoldat att åka utomlands än en soldat på ett spaningskompani.
Grundlönen ligger från 16.125 upp till 19 beroende på vilken OR grad du anställs som. Jag har kompisar som blivit anställda i både OR 1, OR 3 och OR 5 med enbart lumpen bakom sig.
Nån månad kan man få ganska mycket extra om man har varit ute mycket medans nån månad så får man inte mer än grundlönen.

En högvaktsoldat på Livgardet kan få cirka 50 "Övningsdygn" per år i och med deras uppgift att vakta t.ex. slottet. Detta ger ganska många tusen extra per år vilken dryga ut lönen. För varje övningsdygn så får man dessutom 1 dag ledig. Nämns i snitt 1000 kronor extra för varje dygn man har vakt.

Vad är gsm?

Vad gäller utlandstjänst så är ingen "tvingad" att åka, men ska man vara kvar i tjänsten så måste man ut. Annars gäller vanliga 3 månads uppsägning tid (alternativt 1) så man binder sig inte för något.

Oj skrev fel, Menade GSS.

Det jag menade med om jag väljer GMU med inriktning hemvärn så jag gör det på Gotland i Gotlandsgruppen, så blir jag inte mer "låst" än om jag gör vanliga GMU på fastlandet? Var så jag menade. För kan vara så att jag kanske vill börja jobba inom det militära, och då kanske börja med något, och då vill jag inte behöva göra om allt eller så.

Som jag tänker mig att det är då. Jag går alltså GMU inr Hemvärn på Gotland. Sen när det är klart, så är jag sedan öppen till att söka till vadsom inom militären, t.ex Skyttesoldat? Men vad är det som avgör sen om jag får jobb, är det något jag söker ytterligare efter jag gått klart "utbildningen" som skyttesoldat? Det jag tänkte var att man utbildade sig som skyttesoldat, sen var man med i leken, och tränade och sådant tills man blev utryckt i utlandstjänst eller något. Och vad är det som avgör sen om man blir sjukvårdare/spanare osv inom armen/gruppen man är i med utlandet? Skulle vara bra med en redig förklaring eller beskrivning hur det går till på den biten, så tror jag att jag fattar

Tack för svaren också!
Senast redigerad av FortuN 2011-02-11 kl. 22:26.
Citera
2011-02-13, 08:10
Medlem
Citat:

Vad är gsm?

En månad gäller numera.

Före nyår var det dock 8 dagars uppsägningstid. men numera ( 2011) är det höjt till 1 månad.
Citera
2011-02-13, 10:57
Medlem
Värt att tänka på är vad du vill ha ut av jobbet. Vissa tjänster kommer ge väldigt mycket mer i årslön även om grundlönen är den samma men arbetsuppgifterna och mängden du jobbar kommer också skilja väldigt mycket.
En skytteslusk som har få fältdygn kommer ha tjänat piss när året är över. En vaktsoldat vid slottet som har mängder med övningsdygn kommer troligen tjänat mer när året är över men antagligen ha det tråkigaste jobbet man kan tänka sig.
En flottist ligger generellt högt i lön pga alla tillägg man kan få men samtidigt har man tiden till sjöss och sjösjukan att tänka på. Även här kan du ha väldigt många nätter du inte kommer hem och ofta från ett par dagar till en månad i sträck vilket måste vägas in mot familj och sociala hemma.

Alla jobb är väldigt skilda även om dem fortfarande har samma rank och jobbar i samma bolag. Så vad är viktigast? Lönen eller typen av jobb och isf vilken typ är det du är ute efter.
Citera
2011-02-14, 23:22
Medlem
Citat:
Oj skrev fel, Menade GSS.

Det jag menade med om jag väljer GMU med inriktning hemvärn så jag gör det på Gotland i Gotlandsgruppen, så blir jag inte mer "låst" än om jag gör vanliga GMU på fastlandet? Var så jag menade. För kan vara så att jag kanske vill börja jobba inom det militära, och då kanske börja med något, och då vill jag inte behöva göra om allt eller så.

Som jag tänker mig att det är då. Jag går alltså GMU inr Hemvärn på Gotland. Sen när det är klart, så är jag sedan öppen till att söka till vadsom inom militären, t.ex Skyttesoldat? Men vad är det som avgör sen om jag får jobb, är det något jag söker ytterligare efter jag gått klart "utbildningen" som skyttesoldat? Det jag tänkte var att man utbildade sig som skyttesoldat, sen var man med i leken, och tränade och sådant tills man blev utryckt i utlandstjänst eller något. Och vad är det som avgör sen om man blir sjukvårdare/spanare osv inom armen/gruppen man är i med utlandet? Skulle vara bra med en redig förklaring eller beskrivning hur det går till på den biten, så tror jag att jag fattar

Tack för svaren också!

Pilla sammanfattade det ganska bra nedan angående lön.
Vad gällande jobb efter GMU så är man aldrig garanterad jobb, utan man kommer bli behandlad som vilken arbetssökande som helst. Där ditt CV kommer att spelar in med mycket annat. t.ex. Fystester/lämplighetsundersökning osv.
Så efter genomförd GMU så finns det förband som söker soldater för olika befattning som t.ex Förare/skyttesoldat/signalist/sjöman/kock och så vidare. Den som är "bäst" lämpligaste kommer att bli anställd.
Söktrycket varierar också, En spaningspluton har betydligt högre tryck på sökande än t.ex. ledningspluton.
Den positionen som du är anställd i som soldat kommer du att åka som om det blir aktuellt för utlandstjänst(Finns givetvis undantag)
/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in