2011-02-11, 15:42
Medlem
JonBenét var 6 år och mördades i sitt hem under mystiska omständigheter den 25 december 1996 i Boulder, Colorado.

Läs om fallet:

http://www.trutv.com/library/crime/notorious_murders/famous/ramsey/index_1.html

http://www.youtube.com/watch?v=-H_rjoZxuQM

Mycket talar för att föräldrarna dödade sin dotter, vilket jag själv tror, eventuellt att någon störde sig på familjens "lyckliga liv" och dödade därför dottern för att förstöra.
Citera
2011-02-11, 16:41
Medlem
seydoukeitas avatar
Och disskusion är?
Citera
2011-02-11, 16:58
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azia
JonBenét var 6 år och mördades i sitt hem under mystiska omständigheter den 25 december 1996 i Boulder, Colorado.

Läs om fallet:

http://www.trutv.com/library/crime/notorious_murders/famous/ramsey/index_1.html

http://www.youtube.com/watch?v=-H_rjoZxuQM

Mycket talar för att föräldrarna dödade sin dotter, vilket jag själv tror, eventuellt att någon störde sig på familjens "lyckliga liv" och dödade därför dottern för att förstöra.

Ja, någonting hände i familjen den kvällen/natten, det är jag övertygad om. Det finns inga spår utanför huset i snön, som tyder på att någon tagit sig in. Det finns dessutom sådant som antyder att familjen - och ingen utomstående - var inblandad. Men vem av dem? Och - varför?

Lilla, vackra JonBenét - R.I.P!
Citera
2011-02-11, 17:20
Medlem
Mycket märkliga omständigheten. Klart det är föräldrarna, skulle jag säga! Men den där lappen som hittades i trappan är inte mammans eller pappans handstil. Detta förvirrar mig som fan. Då måste dom alltså ha lejt någon att skriva den. Typ frågat en utländsk uteliggare på gatan eller nått.

Såg ett repotage om handstilsförfalsking i "veckans brott" tydligen är det skitsvårt att förfalska nån annans handstil.

Brevet som "kidnapparen" lämnade: http://pics.nattstad.se/pics2/members/blogs_pres/20109714192069_597132_608.jpg
Citera
2011-02-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seydoukeita
Och disskusion är?

Fallet så klart! Vem gjorde det? Vad talar för och emot föräldrarna?
Citera
2011-02-11, 18:00
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Mycket märkliga omständigheten. Klart det är föräldrarna, skulle jag säga! Men den där lappen som hittades i trappan är inte mammans eller pappans handstil. Detta förvirrar mig som fan. Då måste dom alltså ha lejt någon att skriva den. Typ frågat en utländsk uteliggare på gatan eller nått.

Såg ett repotage om handstilsförfalsking i "veckans brott" tydligen är det skitsvårt att förfalska nån annans handstil.

Brevet som "kidnapparen" lämnade: http://pics.nattstad.se/pics2/members/blogs_pres/20109714192069_597132_608.jpg

Ang. brevet. Alla utom mamman kunde avföras som "författande" av brevet. Det fanns en hel del tecken på att det var hon som skrev det, men det kunde inte fastställas utom rimligt tvivel.

Jag har läst x antal böcker om detta tragiska fall och denna uppgift finns med i någon av dem. Även innehållet - om man läser mellan raderna - tyder på att det var hon. Jag kan kolla i bokhyllan senare.
Citera
2011-02-11, 18:17
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Dessa böcker om fallet har jag letat fram ur mina bokhyllor. Kan ha någon mer, men det var dessa jag fann. Det var dock några år sedan jag läste dem, men jag kan rekommendera alla!

* Who killed JonBenét Ramsey? av Cyril Wecht och Charles Bosworth (1998)

* JonBenét - Inside the Ramsey Murder Investigation av Steve Thomas och Don Davis (2000)

* Death of a Little Princess av Carlton Smith (1997)

* Perfect Murder, Perfect Town av Lawrence Schiller (1999)

* A mother Gone Bad av Andrew G. Hodges (1998) (Analys av "kidnapparnas" brev)

* Who Will Speak for JonBenét? - A New Investigator Reads Between the Lines av Andrew G. Hodges (2000) (Analys av "kidnapparnas" brev och s.k. "thoughtprints")
Citera
2011-02-11, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Dessa böcker om fallet har jag letat fram ur mina bokhyllor. Kan ha någon mer, men det var dessa jag fann. Det var dock några år sedan jag läste dem, men jag kan rekommendera alla!

* JonBenét - Inside the Ramsey Murder Investigation av Steve Thomas och Don Davis (2000)

* Who Will Speak for JonBenét? - A New Investigator Reads Between the Lines av Andrew G. Hodges (2000) (Analys av "kidnapparnas" brev och s.k. "thoughtprints")

Superbra!
Citera
2011-02-11, 20:30
Medlem
Citat:

Du som är påläst! Vad tror du hände?
Citera
2011-02-11, 20:36
Medlem
Hittades inte DNA på JonBenéts kropp, som fortfarande ej kunnat kopplas till någon.
Och detta DNA var från någon utomstående, alltså ingen i familjen.
Mamman var onekligen mycket underlig under hela brottsutredningen och för mig är det hela också väldigt underligt av att familjen valde att inte samarbeta nämnvärt med polisen.

Att JonBenét dessutom visade skador på sitt underliv, som tydde på tidigare sexuella övergrepp, är också mycket otäckt.
Citera
2011-02-11, 21:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Du som är påläst! Vad tror du hände?

Jag har ingen säker övertygelse om vad som hände. Jag har några olika scenarion, men trots att jag läst en del (även om det var några år sedan nu), så vågar jag mig inte på att rikta in mig. Att lösningen finns inom familjen är jag så säker på som jag kan vara utan att själv ha varit med. Jag skulle kunna dra en massa exempel som indikerar det, så som att någon av dem bevisligen ljugit, men då skulle jag behöva lång tid - och många sidor.

Mamman - Patsy - förlorade för några år sedan sin kamp mot cancern och hon har tagit svaret med sig i graven. Det är jag övertygad om till 95%.

Till 95% är jag också övertygad om att Patsy har lagt den sista handen på lilla JonBenét - och med det hävdar jag inte att hon nödvändigtvis var den som bokstavligen drog snaran runt halsen på dottern.

Lika stor övertygelse har jag om att någon av familjemedlemmarna råkade nära på döda JonBenét/dödade henne genom olyckshändelse, att händelsen "avslutades" och ordnades så att det skulle se ut som/upplevas som en kidnapparhistoria - samt att två skyddar den tredje.

Pengar och makt kan köpa mycket. Och för vissa familjer är en yttre - perfekt - fasad det viktigaste. Så kan jag säga.

P.S. Det finns även många artiklar utlagda på nätet, om man nu inte vill börja med att köpa böcker.
Citera
2011-02-11, 22:24
Medlem
Citat:
Lika stor övertygelse har jag om att någon av familjemedlemmarna råkade nära på döda JonBenét/dödade henne genom olyckshändelse, att händelsen "avslutades" och ordnades så att det skulle se ut som/upplevas som en kidnapparhistoria - samt att två skyddar den tredje.

Pengar och makt kan köpa mycket. Och för vissa familjer är en yttre - perfekt - fasad det viktigaste. Så kan jag säga.

Jo, jag kan hålla med dig. Var ju prat om att sonen i familjen kunde ha något med saken att göra, och familjen då iscensatte det hela som ett kidnappningsdrama. Inte för att jag tror det, utan jag tror snarare att Patsy tappade fattningen. Det var säkert inte medvetet, men en labil mor, stress kring julfirandet och en sängvätande 6-åring kanske blev för mycket och för att hålla den fina fasaden uppe hitta på att någon försökte kidnappa henne. Men jag vet inte heller, var så länge sedan jag läste om fallet och är mycket jag glömt nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in