• 1
  • 2
2011-02-11, 12:03
Medlem
Jag har haft turen att få en stor burk torkade murklor. Men jag vet inte hur svamparna förbereds innan tillagning. Jag har tänkt fixa till en risotto med duktigt med murklor i. Risotton är inga problem men hur gör jag med murklorna? Skall de läggas i vatten innan? Skall de brynas? Någon som vet?
Citera
2011-02-11, 12:07
Medlem
man kokar dem först väl?
Citera
2011-02-11, 12:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dildodaguerre
Jag har haft turen att få en stor burk torkade murklor. Men jag vet inte hur svamparna förbereds innan tillagning. Jag har tänkt fixa till en risotto med duktigt med murklor i. Risotton är inga problem men hur gör jag med murklorna? Skall de läggas i vatten innan? Skall de brynas? Någon som vet?
Blötlägg tills de känss liksom gummiaktiga. Detta kan ta olika tid beroende på graden av uttorkning. Krama sedan ur vattnet och tillaga. Torkad och blötlagd svamp har lite annorlunda konsistens jämfört med färsk dito. Du kan därför dela svampen i avsevärt mindre bitar än i samband med färsk svamp.

Tillagningen sker därefter på samma sätt som med vanlig svamp.

~Paul~

PS Du bör förvälla svampen ca 3 ggr efter att du kramat ur dem
Citera
2011-02-11, 12:22
Medlem
christerys avatar
Skall väl behandlas först om dom inte är det, dom är giftiga från början. Förvällning ett par tre gånger rekommenderas. Sen är dom bara ganska giftiga http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-m...mplig-att-ata/
Citera
2011-02-11, 12:51
Medlem
Tack för info. Tycker ni att den skall stekas innan den hamnar i risotton?
Citera
2011-02-11, 13:02
Medlem
tepss avatar
Citat:
Tack för info. Tycker ni att den skall stekas innan den hamnar i risotton?

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
PS Du bör förvälla svampen ca 3 ggr efter att du kramat ur dem

vill du undvika dödsfall/magsjuka så gör som dePaul säger INNAN du börjar tillaga svampen i din risotto.
Citera
2011-02-11, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teps
vill du undvika dödsfall/magsjuka så gör som dePaul säger INNAN du börjar tillaga svampen i din risotto.
Jag lovar!
Citera
2011-02-11, 13:22
Medlem
tepss avatar
Citat:
Jag lovar!

Bra

Men jag blev lite förvånad över länken här ovanför.
Som säger att det fortfarande innehåller det giftiga ämnet även efter förvällning.
Dock är det bara 2x5 minuter.

Men är allt borta vid 3x5? Det påstod min lärare iaf.
Citera
2011-02-11, 14:03
Medlem
Spindelfridas avatar
Du bör kolla hur länge dessa murklor varit torkade. 6 månader minst! Vi plockar mycket murklor varje vår och jag torkar dem alltid. Rensar bort den värsta smutsen/sanden och lägger dem hela (för det mesta) på en bricka täckt med en tidning. Sen åker alltsammans in i torkskåpet i tvättstugan. OBS: Detta ska inte vara påslaget!

Först efter 6 månaders torkning används murklorna. Jag lägger dem i blöt i mycket ljummet vatten. Där får de ligga runt en timme. Detta vatten hälls av! Murklorna sköljs sedan mycket noga för att få bort de sista resterna av smuts/sand.
Därefter finhackas murklorna, fräses i smör tillsammans med lite finhackad lök. Nu har du grunden till en utsökt sås eller stuvning.
Detta gör vi minst en gång varje år, ibland två. Och vi har fortfarande hälsan
Citera
2011-02-11, 14:08
Medlem
Spindelfridas avatar
Glömde: När det gäller färska murklor stämmer det att dessa måste förvällas i tre vatten. Mycket vatten ska det vara, även om murkelmängden är liten. Det är ganska äckligt att förvälla färska murklor. Kastrullen blir fylld av ett vitt skum som sticker i näsan. En bra köksfläkt eller ett öppet fönster är ett måste. Jag tycker att färska murklor inte smakar lika mycket som torkade. Därför torkar jag alltid denna svamp.
Citera
2011-02-11, 14:15
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teps
Bra

Men jag blev lite förvånad över länken här ovanför.
Som säger att det fortfarande innehåller det giftiga ämnet även efter förvällning.
Dock är det bara 2x5 minuter.

Men är allt borta vid 3x5? Det påstod min lärare iaf.
Varje gång svamparna kokas försvinner en del av giftet, men inte allt. Sedan vill jag minnas att min far säger att det finns två gifter i stenmurklor, ett som inte ska gå att få bort genom tillagning, men det är jag inte helt säker på.
Senast redigerad av kungsmek 2011-02-11 kl. 14:23.
Citera
2011-02-11, 14:17
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Sen är ju frågan om det egentligen är stenmurklor eller toppmurklor du har? Toppmurklor behöver ej förvällas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in